گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در برنامه اعلام شدهای از سوی تیم اقتصادی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب بر اساس اهداف مهمی که در راستای افزایش صادرات غیر نفتی تعریف شده است جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ یعنی تا پایان عمر دولت سیزدهم موظف است صادرات غیر نفتی را به ۲ برابر افزایش دهد.
در این چشم انداز پیش بینی شده است که در مرحله نخست ابتدا صادرات غیر نفتی کشور از ۳۵ میلیارد دلار به ۷۰ میلیارد دلار افزایش یابد و در مرحله بعدی دولت موظف است میزان حجم صادراتی به کشورهای همسایه را از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد افزایش دهد.
با برسی برخی از این آمار و ارقام مطرح شده، دولت سیزدهم مد نظر دارد در طول عمر ۴ ساله خود تراز تجاری کشور در حوزههای صادرات غیر نفتی و صادرات به کشورهای همسایه را حداقل تا ۲ برابر افزایش دهد.
البته این امر، موضوع تازهای نیست و همواره بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی بر لزوم افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش صادرات به همسایگان تاکید به سزایی داشتند. حتی ما این تاکیدات را در میان صحبتهای انتخاباتی بسیاری از نامزدها نیز شاهد بودیک که در مناظرههای خود خاطر نشان میکردند که میزان صادرات ایران به کشوری مانند افغانستان به مراتب بیشتر از صادرات به اروپا است.
در این راستا خبرنگار پایگاه خبری بازار نیوز در گفتگو با برخی از اعضای اتاق بازرگانی افغانستان و عراق و فعالان اقتصادی این بخش به وضعیت بازارهای صادراتی ایران در این کشورهای همسایه پرداخته است.
«حسین سلیمی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در این گفتگو به وضعیت صادرات محصولات ایرانی به افغانستان اشاره کرد و گفت: در شرایط کلی میزان واردات افغانستان در سال ۷ میلیارد دلار برآور شده است که ایران با صادرات ۳ تا ۵/۳ میلیارد دلار صادرات به این کشور سهم ۴۵ تا ۵۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: عمده محصولاتی که به افغانستان صادر میشود، کالاهایی نظیر مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و فرشهای ماشینی است که به دلیل تبع نظر افغانستانیها و عادت شهروندان این کشور به این محصولات، زمینه خوبی برای صادرات به افغانستان فراهم شده است.
وی تاکید کرد: در این بازار ایران تنها نیست و کشور ترکیه به طور بی سابقهای شروع به فعالیت اقتصادی در این کشور کرده است؛ اکنون اولویت دولت آینده افزایش درآمد ارزی نباشد، در حال حاضر حفظ و نگهداشت جایگاه ایران در بازار افغانستان بسیار مهمتر از افزایش درآمد خواهد بود.
سلیمی خاطر نشان ساخت: اکنون ترکیه با احداث فرودگاهها و برخی طرحهای عمرانی در صدد ارتقاء جایگاه خود در افغانستان است و دیری نباشد که ترکیه جای ایران را در بازار افغانستان را تصاحب کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: ایران دارای مرزهای طولانی با افغانستان است و در این بین احداث راه آهن خواف- هرات برگ برندهای برای انتقال و حمل و نقل کالاهای ایرانی به این کشور محسوب میشود که انتقال امن و سریع محصولات به این کشور را به ارمغان آورده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه دولت به بازارهای افغانستان توجهای وجود ندارد و ما در مقابل صادرات ۳ میلیاردی خود به افغانستان تنها از ۲۰ میلیون دلار از این کشور واردات داریم که این امر حاکی از روابط تجاری یک طرف بین دو کشور است.
سلیمی در آخر متذکر شد: اکنون ایران بخشی از نیاز گوشت قرمز خود را از برزیل تامین میکند و این درحالی است که افغانستان میتواند همین نیاز را به راحتی برای ایران برآورده سازد و به جای هزینه بالا و مسیر دور دست، میتوانیم گوشت قرمز نیاز کشور را از همسایه خود تامین کنیم. با تحقق این امر روابط تجاری دو کشور گسترده شده و در نتیجه با افزایش درآمد، طرف افغانستانی از قدرت عمل بالایی برای خرید و واردات کالا برخوردار خواهد شد.