bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: برخی شرکت‌های داخلی با همان مواد اولیه‌ای که کالای خود را تولید می‌کنند، به صورت تولید مشترک برخی کالا‌ها را با برند خارجی تولید می‌کنند. این‌ها را هم برخی فروشگاه‌ها به عنوان کالای خارجی می‌فروشند؛ در صورتی که هیچ تفاوت کیفیتی با کالای با برند ایرانی ندارد.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ قاچاق در صنعت لوازم خانگی در سال‌های قبل از ممنوعیت واردات این کالا به کشور، تا حد محدودی وجود داشت، ولی پس از ممنوعیت واردات در سال ۹۷ توسط وزارت صمت، واردات قاچاق انواع لوازم خانگی شکل گسترده‌تری به خود گرفت.

با توجه به آن که شناسایی کالای قاچاق به دلیل گذشت حدود ۳ سال از زمان ممنوعیت واردات بسیار آسان است، اما همچنان برخی کالا‌های عمدتا با برند‌های کره‌ای در بازار‌های کشور حضور دارند. البته فروشندگان این اقلام کالایی را در معرض دید همگان می‌گذارند، ولی با پرسه در مراکز فروش لوازم خانگی به راحتی می‌توان به روز‌ترین کالا‌های هر برند لوازم خانگی را خریداری کرد.

اما ماجرای قاچاق به همین جا ختم نمی‌شود. با توجه به رشد صنعت لوازم خانگی در کشور و افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی، برخی قاچاقچیان به نوع جدید از تخلف روی آوردند. این متخلفان، کالای داخلی را به مرز‌ها و بازارچه‌های مرزی برده و با تغییر لوگوی برند و جعبه بسته بندی آنها، به عنوان جنس وارداتی قاچاق به فروش می‌رسانند.

در همین راستا، سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: این که کالای ایرانی را با تغییر لوگو به عنوان لوازم خانگی قاچاق می‌فروشند، نشان از کیفیت مطلوب تولید داخل دارد. چون اگر اینگونه نبود، خریدار از تفاوت کیفیت متوجه تقلبی بودن کالا می‌شد.

وی افزود: از طرف دیگر، برخی شرکت‌های داخلی با همان مواد اولیه‌ای که کالای خود را تولید می‌کنند، به صورت تولید مشترک برخی کالا‌ها را با برند خارجی تولید می‌کنند. این‌ها را هم برخی فروشگاه‌ها به عنوان کالای خارجی می‌فروشند؛ در صورتی که هیچ تفاوت کیفیتی با کالای با برند ایرانی ندارد.

حسینی‌کیا تاکید کرد: ظرفیت حمایت از تولید داخل وجود دارد، ولی نیاز به فرهنگ سازی داریم. در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند به خوبی ایفای نقش کنند. خرید کالای ایرانی که تغییر لوگو داده شده، نشان از عدم فرهنگسازی در کشور است که قاچاقچیان از این طریق، مردم را فریب می‌دهند؛ لذا راهکار اساسی برای جلوگیری از این اتفاقات، این است که از تولید داخل حمایت کنیم تا برند‌های داخلی که کیفیت بالایی دارند، بتوانند بدرخشند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: آنچه در دستور کمیسیون هم وجود دارد، همین موضوع حمایت از تولید داخل است. ارتقای کیفیت و میزان تولید و همچنین مقرون به صرفه بودن کالا نسبت به کالای خارجی از جمله مواردی است که در کمیسیون به آن توجه داریم. تا به حال بازدید‌هایی هم از کارخانجات اخلی داشتیم تا بتوانیم کمک کنیم اگر موانعی بر سر راهشان وجود دارد، آن‌ها را برطرف سازیم.

این نماینده مجلس درباره اقدام مجلس در خصوص این معضل اظهار کرد: اگر گزارشی به مجلس در این زمینه ارسال شود، می‌توانیم در جایگاه نظارتی خود حتما این مسئله را پیگیری کنیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: