bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
برای آشنایی با قطره گیر یا قطره برگردان برج خنک کن باید با انواع چکه گیر، وظیفه آن‌ها در برج خنک کن و مزایای استفاده از دریفیت الیمیناتور به طور کامل آشنا شوید.

وظیفه اصلی قطره گیر جلوگیری از خروج قطرات آب در اثر نیروی مکش فن می‌باشد. انواع چکه گیر شامل لانه زنبوری و تیغه‌ای است. استفاده از قطره برگردان ضمن جلوگیری پرتاب ریز قطرات و هدر رفت سیال، باعث افزایش طول عمر قطعات در بخش هوادهی برج خنک کن می‌شود. تجهیزات در قسمت هوا رسانی به دلیل تماس با بخار هوای اشباع دچار فرسایش می‌گردند. بهره‌گیری الیمیناتور سبب کاهش بخار هوای مرطوب شده که این امر موجب جلوگیری تجمع بخارات اطراف تجهیز می‌گردد. بنابراین قطره گیرها نقش حائز اهمیتی بر راندمان مکانیزم برج خنک کن و احیا بخش قابل توجه مدار آب جبرانی دارند.

قطره گیر یا قطره برگردان برج خنک کن میان فن و سیستم توزیع آب نصب می‌گردد. ضمن به دام انداختن رطوبت و قطرات پرتاب شده به سمت فن آنها را به سمت پایین هدایت می‌کند. توجه کنید که قطره گیر مناسب در صرفه جویی آب موثر است. چکه گیر باید از ماده‌ای تولید و طراحی شود تا در مقابل خوردگی مقاومت کافی داشته باشد. بنابراین برای ساخت الیمیناتور مواد پلیمری استفاده می‌شود. قطره برگردان  در بخش خروجی هوای برج خنک کن، و قبل پروانه و بعد از سیستم پخش آب تعبیه می‌شوند. قطره برگردان دارای دو طراحی لانه زنبوری و تیغه ای میباشد. نوجه کنید که قطره گیر برج خنک کن در انواع مکعبی جریان مخالف کاربردی است. در اصطلاح به قطره گیر چکه گیر و شبنم گیر نیز میگویند.

آشنایی با قطره گیر یا قطره برگردان برج خنک کن

مزایای استفاده از قطره گیر برج خنک کن

  • افزایش عملکرد دستگاه با کاهش دمای آب برگشتی
  • کاهش مقدار مصرف آب تقلیل میزان تبخیر آب
  • ممانعت از تابش مسقیم نور خورشید به درون برج خنک کن
  • بهبود کارکرد نازل ها به واسطه برگشت قطرات ریز به سیکل خنک کن
  • کاهش هزینه نگهداری و تعمیر دستگاه با محافظت قطعات بخش هوادهی
  • عدم تخریب فرسایش قطعات قسمت هوادهی در اثر تماس با قطره‌های آب یا رطوبت هوا
  • باعث افزایش عمر مفید قطعات جانبی برج خنک کن مانند فن، سیستم انتقال قدرت والکتروموتور یا دینام

آشنایی با کاربردهای قطره گیر یا قطره برگردان

چکه گیر یا همان قطره گیر از تجهیزات اساسی در کولینگ تاور و یا دستگاه‌های ایرواشر می‌باشد. این قطعه با ایجاد سطح تماس با بخار و رطوبت داخل دستگاه پرتاب این قطرات به سمت فن یا خارج برج جلوگیری می‌کند. در ادامه این موضوع سبب کاهش مصرف آب می‌گردد. و قطره گیرها برای افزایش بازده باید با چند لایه ساحته شوند. محل قرارگیری این قطعه در قسمت بالای نازل و قبل از فن محوری نصب می‌شود. قطره برگردان برج خنک کن مخروطی در بالای لوله‌های خروجی نازل بوسیله‌ی بست وصل می‌شود.

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کن

رایج ترین مدل چکه گیر برج خنک کن با طراحی یا ساختار لانه زنبوری می‌باشد. این نوع به شکل لانه زنبوری شش گوشه است. الیمیناتورهای لانه زنبوری عمدتا با متریال پلیمری  PVC ، PP هستند. ضخامت ورقه‌های استفاده شده در این گرید معمولا به طور استاندارد 600 میکرون می‌باشد. و به علت دارا بودن راندمان و بازه بالا در برگشت قطرات، کاربرد زیادی برخودار خواهد بود. تولید کنندگان برج خنک کن صنعتی تهوبه مطبوع امروزه در ساختار دستگاه خود بهره می‌برند. متداول ترین گرید استفاده شده در در چکه برگردان لانه زنبوری به شکل سفید، طوسی و مشکی است. هر مقدار که درصد خلوص مواد اولیه در گرانول قطره برگردان بالاتر باشد رنگ آن روشن تر می‌شود. به صورت بلوکی تولید می‌گردد. ارتفاع همه آن‌ها 13 یا 26 سانتی متر است که اگر این عدد بیشتر باشد باعث افت فشار در بخش هوارسانی فن می‌شود.

قطره گیر تیغه ای برج خنک کن

قطره گیر برج خنک کن یا چکه گیر تیغه‌ای مدل دیگر انواع قطره برگردان به حساب می‌آید که در دو مدل تیغه‌ای تک کوهانه و دوکوهانه طراحی و عرضه میگردد. مدل تیغه‌ای تک کوهانه انواع متفاوتی دارد که دارای ارتفاعی معادل 16 و 18 سانتی متر میباشد. و ارتفاع دریفت الیمیناتور دوکوهانه 25 سانتی متر می‌باشد همچنین در دستگاه‌های کندانسور تبخیری و ایرواشر کاربرد دارد. اما به علت افت فشار زیادی که این مدل به سیستم هوادهی وارد می‌کند. باید در سیستم هوادهی سانتریفیوژ یا حلزونی استفاده گردد. ضخامت تیغه‌های به کار رفته در قطره گیر کولینگ تاور حدود 2 میلی متر میباشد.

 همانطور میدانید این تیغه‌ها بوسیله‌ی فاصله پر کن ها کنار هم قرار می‌گیرند. به این منظور که فاصله پر کن ها فواصل مشخصی میان ساختار تیغه‌ها بوجود می‌آورد. قطره‌های آب در تماس به بخش‌های متفاوت از راه خود منحرف می‌شوند. و متریال قطره برگردان برج خنک کن تیغه با پلی دنیل کلراید و پلی پرو پیلن تشکیل شده است.

اجزای اصلی قطره گیر برج خنک کن

چکه گیرهای برج خنک کن از قسمت‌ها و بخش‌های متفاوتی شکل گرفته‌اند. در شبنم گیر تیغه ای اجزای اصلی این قطعه شامل اسپیسر و تیغه قطره برگردان است. اسپیسرها وظیفه ایجاد فاصله مشخص در میان تیغه‌های الیمیناتور را بر عهده دارند. فاصله میان تیغه ها حدود 20 الی 45 میلی متر می‌باشد. و در قطره گیر یا برگردان لانه زنبوری برج خنک کن نیز این قطعه از دو بخش مهم تشکیل شده است. بخش اول ورقه‌هایی با ضخامت بین 400 الی 800 میکرون می‌باشد. بخش دوم همان چسبی بوده که باعث اتصال ورقه ها به یکدیگر می‌شوند.

مزیت‌های قطره گیر تیغه ای برج خنک کن

  • افت فشار پایین
  • بعلت تولید با مواد PP در دمای بالا تغییر شکل یا دفورمه نمی‌گردد.
  • عمر زیاد به علت مقاومت بالای شیمایی PP و مقاوم در مقابل اشعه UV
  • دارای قابلیت اسید شویی و شستشو با جت واشر
  • ساختار بلوکی و قابل برشکاری بر اساس ابعاد کولینگ تاور
  • همچنین مدل TAP160 قطره گیر یا قطره برگردان برج خنک کن توانایی ساخت با گرانول های آنتی باکتریال را دارد.
  • شرکت برج خنک کننده تولید کننده و سازنده قطعات جانبی می‌باشد.
  • جهت استعلام قیمت و تهیه محصول می‌توانید با کارشناسان مجتمع صنعتی کارخانجات CTR تماس حاصل نمائید.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: