bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
طغیانی گفت: هدف طرح فقط مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه روز از نو رادیو اقتصاد از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: هدف طرح فقط مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو است و مالیات بر عایدی بخش بسیار کوچکی از مردم که در حوزه های سوداگری وارد شده اند.

وی در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح قانون مالی این طرح را یکی از طرح‌های مهم در مجلس یازدهم در سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع تولید رقیب‌تراشی برای سرمایه‌گذاری در تولید است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط ۴ بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این ۴ بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

وی افزود: در سال‌هایی که تورم شدید را تجربه کردیم مانند سال ۹۹ که تورم ۴۰ درصدی را پشت سر گذاشتیم افزایش در ۴ بازار نامبرده بیش از ۴۰ درصد بود بنابراین علاوه بر تورم موجود در اقتصاد ما برای سوداگران بازار ملک، خودرو، طلا و ارز موضوع عایدی ایجاد کرده‌ایم.

طغیانی با بیان اینکه در واقع نام اصلی این طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است، افزود: ۱۳۳ کشور جهان این قانون را مصوب کرده‌اند و نزدیک به ۷ الی ۸ درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند، این مالیات از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با برشمردن اهداف این طرح، کمک به تولید را نخستین هدف این طرح مهم برشمرد و تأکید کرد: هدف دوم این طرح تضعیف فعالیت‌های مالی غیرمولد در ۴ بازار نامبرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هدف سوم را افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی خواند و گفت: متأسفانه حضور در بازارهای سوداگری باعث شده برخی افراد به دلیل نبود همین قوانین ره صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند.

طغیانی ادامه داد: هدف دیگر این قانون جلوگیری از نوسان قیمت‌ها به ویژه قیمت ارز است که شاهد بودیم چه میزان نوسانات ارز روی زندگی مردم تأثیر گذاشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصویب طرح تعیین قوانین و اختیارات بانک مرکزی را یکی از افتخارات مجلس یازدهم برشمرد که در جلسات قبلی با رأی مثبت نمایندگان همراه شد و گفت: این طرح نیز مانند طرح بانک مرکزی به صورت دوشوری خواهد بود و ما پذیرای اصلاحات نمایندگان در شور دوم خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: یک سال است که منتظر دریافت لایحه اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم و این در حالی است که متأسفانه دولت در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کند لوایح دولت در مجلس بررسی نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۵ درصد فرار مالیاتی طبیعی است، گفت: رونق تولید، هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.مثلا کسی که یک خودرو دارد و یا گردش مالی زیر ۲۰ میلیون باشد و یا ارز برای تولید و هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه قرار است سرمایه‌ها به جای خروج از مسیر تولید وارد عرصه تولید و اشتغال شود، گفت: اکنون ۱۸۷ کشور قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می‌کنند و براساس تجربیات جهانی این قانون مفید بوده است نبود چنین قوانینی موجب بی ثباتی اقتصادی است و اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه داشتیم سرمایه‌ها در بازار سکه و ارز و خانه و خودرو نمی‌چرخید.

وی با اشاره به این که تورم در این حوزه‌ها ۳۰ درصد در مقایسه با دیگر بخش‌ها بیشتر است، اضافه کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه درباره املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی اجرا می‌شود. در سال نخست کسی که ملک را بخرد و بفروشد ۴۰ درصد براساس اختلاف خرید و فروش باید مالیات بپردازد و در بخش وسایل نقلیه موتوری، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی میزان مالیات در سال نخست ۳۰ درصد است، اما در سال‌های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می‌یابد و در سال چهارم به حداقل می‌رسد. مالیات بر عایدی سرمایه به مازاد نیاز افراد اختصاص می‌یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس این قانون اگر کالاهایی نیز وارد شود که به کالای سوداگری تبدیل شود به آن‌ها نیز مالیات بر عایدی سرمایه تعلق می‌گیرد برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه املاک و اسکان نیاز داریم. باغ‌ها و زمین‌های خارج از بافت شهرها مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به اینکه اگر سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شود هیچ مشکلی در دریافت مالیات از مسکوکات طلا و شمش نداریم، توضیح داد: با ایجاد زیرساخت‌هایی که برای قانون مالیات بر عایدی بر سرمایه ایجاد می‌شود می‌توان به آسانی و سرعت قانون مالیات بر مجموع درآمد را نیز اجرا کرد. دستگاه‌های اجرایی در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کردند و در مسیر به ثمر رساندن این طرح هماهنگی لازم وجود دارد.

به گفته طغیانی نگاه ما به قانون مالیات بر عایدی سرمایه درآمدزایی برای دولت نیست گرچه در برخی کشورها از این محل ۷ تا ۸ درصد درآمدهای دولت افزایش یافته است. جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود ۲ ماه دیگر در صحن علنی مجلس برای تصویب مطرح می‌شود. اقتصادی که در آن ره صد ساله را در یک شب طی کنیم، این اقتصاد به نتیجه نمی‌رسد و این موجب شده است در سال‌های اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی به منفی ۶ درصد کاهش یابد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: