bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بازارنیوز گفت؛
عضو مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: باید منتظر بمانیم تا ۲ یا ۳ هفته آینده، تکلیف وضعیت مذاکرات احیای برجام که در وین در حال برگزاری است مشخص شود، پس از آن به بررسی FATF خواهیم پرداخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمد فروزنده، عضو مجمع تخشخیص مصلحت نظام در گفتگو با بازار نیوز پیرامون آخرین وضعیت برررسی دو لایحه CFT و پالرمو در مجمع، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود داخلی و خارجی، زمان مناسبی برای اظهار نظر و پرداختن به این موضوع نیست. برخی از افراد عضو مجمع معتقدند با شرایط فعلی که تحریم‌ها دست و پای اقتصاد را بسته، پذیرفتن FATF تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت.

وی افزود: اکنون باید منتظر بمانیم تا ۲ یا ۳ هفته آینده، تکلیف وضعیت مذاکرات احیای برجام که در وین در حال برگزاری است، مشخص شود، پس از آن به بررسی FATF خواهیم پرداخت؛ لذا شرط پرداختن به FATF، تعیین تکلیف تحریم‌هاست.

فروزنده در پاسخ به این که روی کار آمدن دولت جدید چقدر می‌تواند در روند تصویب FATF تاثیرگذار باشد، گفت: به نظر می‌رسد فضا برای تصویب مثبت‌تر از گذشته باشد.
 
همچنین؛ غلامرضا مصباحی مقدم، دیگر عضو مجمع تشخصی مصلحت که از مخالفان پیوستن ایران به FATF در شرایط تحریم است، در پاسخ به سوال مشابه، حاضر به پاسخگویی نبود و اظهار کرد که اکنون را زمان مناسبی برای پرداختن به این موضوع نمی‌داند و نمی خواهد اظهار نظری درباره FATF داشته باشد.
 
گفتنی است، پس از تصویب این دو لایحه در مجلس شورای اسلامی و عدم تایید شورای نگهبان، پرونده به مجمع تشخصیص مصلحت نظام ارجاع داده شد تا این مجمع نظر نهایی را برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این دو کنوانسیون اعلام کند، اما با توجه به منازعات داخلی و مصلح‌اندیشی‌ها، مجمع پرونده را بررسی نکرد و با پایان مهلت قانونی، نظر شورای نگهبان مورد قبول قرار گرفت.

اما با توجه به حساسیت موضوع و پس از درخواست حسن روحانی، ریاست جمهوری از رهبر انقلاب، ایشان طی نامه‌ای به مجمع دستور بررسی مجدد این پرونده را صادر کردند. قرار بود در ابتدای سال ۱۴۰۰ مجمع جلسه‌ای را برای بررسی مجدد این دو لایحه تشکیل دهد که به دلیل شرایط کرونایی جلسه ملغی و آینده موکول شد. لازم به ذکر است که همچنان جلسه مذکور تشکیل نشده است.

پایان پیام//
برچسب ها: FATF ، فروزنده ، مذاکرات وین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: