bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
بانک جهانی گزارش می ­دهد؛
اخیرا تقویت تقاضا و نگرانی‌های مداوم، تورم قیمت طلا را افزایش داد در حالی که قیمت نقره و پلاتین با بهبود مداوم فعالیت‌های صنعتی و برخی از اختلالات عرضه، بیشتر مورد حمایت قرار گرفت.

به گزارش بازارنیوز از بانک جهانی؛ قیمت فلزات گران‌بها طی سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ روندی صعودی را طی کرد، اما در اواخر ماه ژوئن پس از موضع‌گیری بانک مرکزی ایالات متحده در قبال تشدید سریع سیاست‌های پولی، مجدداً مسیرش را بازپس گرفت. به طور گسترده تر، تقویت تقاضا و نگرانی‌های مداوم، تورم قیمت طلا را افزایش داد در حالی که قیمت نقره و پلاتین با بهبود مداوم فعالیت‌های صنعتی و برخی از اختلالات عرضه، بیشتر مورد حمایت قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود قیمت فلزات گران‌بها، پیش از عقب‌نشینی در سال ۲۰۲۲، در سال ۲۰۲۱ بالا بماند.

چشم‌انداز روشن فلزات گران‌بها با وجود بی‌اطمینانی از آینده

قیمت طلا در اوایل ژوئن از ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس - بالاترین نرخ از ژانویه‌ی ۲۰۲۱ -  فراتر رفت که ناشی از تقاضای جواهرات در چین، ورودی سرمایه‌گذاری و پایین آمدن نرخ بهره‌ی واقعی است. خرید جواهرات مربوط به تعطیلات و عروسی‌های چینی از قیمت طلا پشتیبانی می‌کرد، اما این امر با تقاضای افول کرده‌ی هند به دلیل افزایش شیوع کرونا ویروس جبران شد.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) با پشتوانه‌ی طلا پس از سه ماه خروج متوالی، در ماه مِی جریان ورودی را ثبت کردند. نرخ بهره‌ی حقیقی ایالات متحده نیز در ماه مه کاهش یافت، زیرا سیاست پولی سازگار باقی ماند و انتظارات تورمی افزایش یافت. سیاست پولی سازگار، هزینه‌ی فرصت نگهداری طلا را پایین نگه می‌دارد، در حالی که انتظارات بالای تورم جذابیت طلا را به عنوان یک پوشش ریسک تورمی افزایش می‌دهد. پس از اینکه بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد نرخ بهره را افزایش می‌دهد و خرید اوراق قرضه خود را زودتر از انتظار پایان می‌دهد، در اواسط ماه ژوئن قیمت طلا پایین آمد.

چشم‌انداز روشن فلزات گران‌بها با وجود بی‌اطمینانی از آینده

چشم‌انداز روشن فلزات گران‌بها با وجود بی‌اطمینانی از آینده

قیمت نقره که در ماه مِی و اوایل ماه ژوئن به طور متوسط ​​۲۷.۵۰ دلار به ازای هر اونس بود، همچنان عملکرد بهتری نسبت به طلا دارد. نسبت قیمت طلا به نقره از بالاترین رقمی که دیده بود، یعنی ۱۱۲، در آوریل ۲۰۲۰ به ۶۷ کاهش یافته است. قیمت نقره تا حد زیادی توسط تقاضای بالای صنعتی حمایت شده است. بیش از نیمی از تقاضای نقره از کاربرد‌های صنعتی مانند برق، الکترونیک، خودرو و انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. (در مقایسه با طلا که کمتر از ۱۰ درصد است) با این حال، قیمت‌ها در اواسط ماه ژوئن به دنبال تغییر پیش‌بینی نشده‌ی موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، به شدت کاهش یافت.
چشم‌انداز روشن فلزات گران‌بها با وجود بی‌اطمینانی از آینده

با بهبود تقاضا در جواهرات و صنعت، سختگیرانه‌تر شدن استاندارد‌های انتشار خودرو و اختلالات در عرضه، قیمت پلاتین افزایش یافته است. تقاضای پلاتین برای کاربرد‌های صنعتی و جواهرات، در میان بهبود فعالیت‌های اقتصادی جهانی بالا رفته است.

تقاضای پلاتین در خودروسازی نیز افزایش یافته است، زیرا استاندارد‌های دقیق‌تر انتشار خودرو در چین و اروپا به استفاده‌ی بیشتر از پلاتین در مبدل‌های اتوکاتالیستی نیاز دارد، در حالی که اختلالات عرضه به دلیل جاری شدن سیل در دو معدن در روسیه نیز از قیمت حمایت می‌کند.

کمبود جهانی در تراشه‌های نیمه هادی، متغیر اصلی در تقاضای پلاتین است، زیرا ممکن است تولیدکنندگان خودرو مجبور شوند برخی از ویژگی‌های تراشه‌ی بردار را از برخی مدل‌ها حذف کنند یا برخی از کارخانه‌ها را به طور موقت تعطیل کنند. در بلند مدت، وسایل نقلیه الکتریکیِ باتری‌محور تهدیدی برای تقاضای اتوکاتالیست در خودرو‌های موتور احتراق داخلی هستند. با این حال، پذیرش سریع‌تر فناوری‌های هیدروژن سبز می‌تواند تقاضای پلاتین را افزایش دهد. (از پلاتین در سلول‌های سوختی و در الکترولیز آب برای تولید هیدروژن سبز استفاده می‌شود)

چشم‌انداز روشن فلزات گران‌بها با وجود بی‌اطمینانی از آینده


ترجمه: مریم صافی
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: