bazarnews

کد خبر: ۹۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
برنامه اقتصادی دولت سیزدهم زیر ذره‌بین/ ۶
عضو اتاق بازرگانی ایران با مطرح کردن ملزومات افزایش توان صادراتی کشور در دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از مجهولات در این حوزه، تعامل سازنده با دنیاست که از این طریق بتوانیم تبادل دانش فنی با کشور‌ها داشته باشیم و یا مواد اولیه مورد نیاز تولید را فراهم کنیم.

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیرامون لزوم داشتن رویکرد اقتصادی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم به بازارنیوز گفت: یکی از اقداماتی که در دولت روحانی و وزارت ظریف آغازشد، تشکیل معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بود که در ظاهر وجود این معاونت خوب است، اما این معاونت در زمینه عملکرد، نمود بیرونی چندانی نداشت. مهم‌ترین علت این عدم توفیق، ازداد مشکلات داخلی و خارجی و شدت تحریم‌ها بود که فرصت به آنجا نرسید که وزارت امور خارجه بخواهد در زمینه اقتصادی فعالیتی داشته باشند.
 
 
*نیازی نیست وزیر خارجه اقتصاددان یا تاجر باشد

وی درباره شعار یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری مبنی بر گماردن یک تاجر به عنوان وزیر امور خارجه، اظهار کرد: دنیای دیپلماسی با دنیای اقتصاد متفاوت است. در سراسر دنیا، وزارت امور خارجه را به دیپلمات‌ها می‌سپارند. این که دغدغه یک فرد که مسئولیت دیپلماسی کشور را بر عهده دارد اقتصاد باشد، خوب است، ولی این که یک بازرگان، وزیر امور خارجه شود، مناسب نیست.

شریعتی ادامه داد: افرادی که وزیر امور خارجه یک کشور با آن‌ها در ارتباط است، با زبان دیپلماتیک سخن می‌گویند؛ لذا یک تاجر نمی‌تواند در این کسوت موفق باشد. این اتفاق، همانند تجربه‌ای است که در زمان مذاکرات سعید جلیلی داشتیم. او با نگاه امنیتی- اقتصادی به مذاکرات و صحنه دیپلماتیک ورود کرد که خروجی آن، قطعنامه‌هایی بود که علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد، چون نتوانستیم با دیپلمات‌های دنیا به زبان خودشان صحبت کنیم؛ لذا رویکرد وزارت امور خارجه دولت جدید باید دارای اولویت اقتصادی باشد، ولی این به آن معنی نیست که یک تاجر، وزیر خارجه شود.

وی افزود: به زعم بازرگانان اگر یک فرد دیپلمات حرفه‌ای متصدی دستگاه دیپلماسی کشور، دغدغه لازم را داشته باشد و بتواند زیرساخت‌های مورد نیاز را هم فراهم و دستور همکاری بخش دیپلماسی با بخش اقتصادی را صادر کند، مفیدتر و پرفایده‌تر خواهد بود.
 
 
*تصمیم‌گیری باری سیاست خارجی با حاکمیت است، نه دولت

عضو اتاق بازرگانی درباره ارتباط ایران با کشور‌های همسایه در دوران دولت جدید، اظهار کرد: آنچه مشخص است و رهبر انقلاب هم بر آن تاکید داشتند، تصمیم‌گیری در مباحث رفتار کشور با دنیا و دیپلماسی خارجی، در صلاحیت دولت‌ها نیست و فراتر از آن است و تصمیم‌گیری در این موضوعات، تصمیمات حاکمیتی است. مهم این است که نگاه حاکمیت، تعامل با دنیا و حفظ اقتصاد ایران باشد. اگر چنین دیدگاهی وجود داشته باشد، کشور‌های اطراف مشتاق تعامل با ایران هستند.

وی افزود: اقتصاد خاورمیانه به وضع عجیبی دچار شده است. لبنان که روزی بهشت خاورمیانه نامیده می‌شد، در تامین مایحتاج اولیه زندگی مردمش دچار مشکل است. افغانستان درگیر با طالبان و دولت این کشور در حال سقوط است. عراق به نوعی در تامین برق و سایر نیاز‌های اولیه خود است. همه این‌ها مشتاقند با ایران که به نوعی قدرت برتر منطقه است ارتباط راهبردی داشته باشند.  همسایگان ارتباط با ما را می‌خواهند و شرایط از این بابت خوب است و همه چیز به این بستگی دارد که ما چقدر آمادگی داریم با دنیا تعامل داشته باشیم.
 
 
*تعامل سازنده با دنیا، یکی از مجهولات افزایش توان صادراتی

شریعتی درباره ضرورت‌های افزایش توان صادارتی در دولت رئیسی اظهار کرد: افزایش توان صادراتی، یک فرمول چند مجهولی است که یکی از مجهولات آن، تعامل سازنده با دنیاست که از این طریق بتوانیم تبادل دانش فنی با کشور‌ها داشته باشیم و یا مواد اولیه مورد نیاز تولید را فراهم کنیم.

وی افزود: ما در سخت‌ترین شرایط تحریمی هم صادرات را انجام دادیم و به نوعی در این چندسال اخیر، بخش مهمی از سهمی که نفت در اقتصاد کشور داشت را صادرات غیرنفتی جبران کرد.

شریعتی تاکید کرد: این که توقع داشته باشیم اتفاق خاص با شیب بالای مثبت یا منفی در وضعیت اقتصادی ما رخ دهد، انتظار غلطی است. روندی که تاکنون بوده را ادامه خواهیم داد، ولی مثبت و منفی بودن جهت حرکت صادرات، به عوامل بیرونی بستگی دارد و اگر مشکلات حل نشود، کار سخت‌تر خواهد شد.
 

*به احیای برجام خوش‌بینم

عضو اتاق بازرگانی مذاکرات احیای برجام در وین را امیدوارکننده خواند و اظهار کرد: به نظر می‌آید مذاکرات به نقاط مشترک خوبی رسیده، اما افرادی که در زمان انتخابات هم خبر‌های پشت پرده را منتشر می‌کردند، اخبار منفی را از مذاکرات مخابره می‌کنند که مشخص نیست انگیزه این افراد و منبع این اخبار چیست؟ این اخبار موجب ناامیدی در بین مردم خواهد شد. با این وجود من به مذاکرات وین خوش‌بینم.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: