bazarnews

کد خبر: ۹۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کارشناس حوزه انرژی گفت: امروزه سیاست کلان بکارگیری انرژی نفت در اداره جهان، بر پایه صنایع پایین دستی آن یعنی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها رقم می‌خورد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
غلامرضا شرفی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در شرایط تحریم، با مشکلاتی که برای صادرات به ویژه صادرات نفت که یک درخواست جهانی دارد، کارشکنی‌هایی ایجاد شده و این صنعت را با مشکل رو به رو کرده است. در شرایط یکسان، تحریم می‌تواند بر سایر محصولات و فرآورده‌ها و تولیدات ما نیز تاثیرگذار باشد.

او افزود: یک بحثی وجود دارد که ما اگر از قبل می‌توانستیم شرایط بحرانی را برای کشور پیش بینی کنیم، شاید می‌توانستیم با سختی که تحریم برای صادرات کشور به وجود آورده مواجهه خوبی داشته باشیم. به طور کلی می‌توان گفت که صنعت نفت تمام توان خود را به کار بست تا شرایط مقابله با تحریم را فرآهم آورد و به نحوی، بن بست‌ها را راهگشایی کند، اما این که چقدر موفق بوده، به پشت پرده اداره سیاست کشور بر می‌گردد که ما از آن مطلع نیستیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همه می‌دانند که شرایط کشور سخت است و در هر صورت می‌توان به صنعت نفت نمره قبولی داد، هرچند سر این که آیا می‌توانسته بیشتر فعالیت کند یا خیر؟ بحث‌هایی وجود دارد.

او همچنین اظهار کرد: برداشتن کارت سوخت، یکی از اشتباهات دستگاه‌های تصمیم گیر در نفت بود، زیرا هیچ منطقی نداشت. یک سامانه‌ای بود که با صرف هزینه بسیار زیاد، تجربه و وقت، اطلاعات مورد نیاز چگونگی مصرف فرآورده‌های نفتی در حد گازوئیل و بنزین را برای تصمیم گیران کشور به روز کند.

شرفی گفت: وقتی کاری با این کیفیت انجام شده و اطلاعات دقیق و به روز به دست آمده، برداشتن آن چه سودی داشت؟ در بحث انرژی نفت، فرآورده‌های آن، پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دستی وابسته نفت، باید گفت که ما جزو کشور‌هایی هستیم که هنوز نتوانسته ایم، به آن درصد مورد نیاز بازار جهانی با توجه به تکنولوژی که متاسفانه در دست دولت‌های استکباری است و ما به آن وابستگی داریم، چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ حجم و تناژ، دست پیدا کنیم.

او اضافه کرد: در مورد نفت باید فکر کاملا به روز و انقلابی داشته باشیم و تصمیم جدی بگیریم. می‌توانیم این صنعت را خودکفا کرده و روی پای خودش اداره کنیم که برای آن باید بررسی شود که چه هزینه‌هایی نیاز است و از هم اکنون، برای آن هزینه فایده کنیم تا به یک تصمیم عملیاتی برسیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزیر نفت در یک برهه زمانی اعتقادی به ساخت پالایشگاه جدید نداشت، چون فکر می‌کرد که به سود کشور نیست، اما امروز سیاست کلان بکارگیری انرژی نفت در اداره جهان، بر پایه صنایع پایین دستی آن یعنی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها رقم می‌خورد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

او با تاکید بر این که دولت آینده نباید این اشتباهات را تکرار کند، اظهار کرد: در آینده نه چندان دور باید قطعا خام فروشی را مگر در موارد ضروری، کنار بگذاریم. خام فروشی یا مونتاژ در هر صنعتی، دیگر سود لازم را نمی‌دهد؛ بنابر این باید از خام فروشی و گسترش صنایع مونتاژ دست برداریم و به سمت ایجاد فناوری‌های جدید برای استفاده از ماده اصلی برویم و صادر کننده مواد فرآوری شده شویم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: