bazarnews

کد خبر: ۹۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، اختلاف مرزی منطقه موسوم به "مثلث اختلافی" در مرز دوغارون با کشور افغانستان، پس از ۵۳ سال برطرف شد و اکنون جاده‌ای ایمن در این محدوده ساخته شده است.
داریوش امانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرز دوغارون شهرستان تایباد در همسایگی خراسان رضوی با افغانستان افزود: اختلاف مرزی یاد شده در مثلث اختلافی و مسیر ناهموار مرزی در این محدوده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که ضرر آن متوجه تجار و رانندگان می شد اما در حال حاضر تردد مرزی از اسلام قلعه افغانستان به دوغارون در تایباد از یک جاده مستقیم و ایمن انجام می شود.

وی گفت: پس از انجام رایزنی ها از طریق وزارتخانه های امور خارجه و راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی برای بهسازی این مسیر ۴۵ متری وارد عمل شد و اکنون بیشتر این طرح تکمیل شده و البته بخشی نیز به آن اضافه شده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: البته قرار شد پس از تکمیل این طرح در قالب کمک های انسان دوستانه، ادامه این مسیر به طول ۱۵۰ متر در خاک افغانستان نیز توسط کشورمان اصلاح و بهسازی شود.

امانی، هدف از سفر خود به خراسان رضوی را بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه های راهداری و همچنین پیگیری تخصیص اعتبارات و بازدید از مرزهای تجاری این استان اعلام کرد.

نگرانی تجار افغانستانی از فعالیت طالبان

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر فعالیت طالبان و تهدیدات احتمالی ناشی از آن بر روی تردد ناوگان تجاری در آن سوی مرزهای شرقی کشور، در محدوده گمرک اسلام قلعه هرات گفت: در حال حاضر از مصوبات امنیتی در حوزه فعالیت مرزی اطلاع ندارم و تاکنون نیز چیزی به ما اعلام نشده است.

امانی افزود: هم اکنون ترددهای تجاری کامیونها در مرز دوغارون در حال انجام است و مشکلی در این مرز وجود ندارد، اما تجار افغانستانی یک سری ملاحظات در خصوص توقف موقت ورود بار به مرز مطرح کرده اند.

بر اساس اعلام مسوولان گمرک، پارسال ۷.۱ میلیون تن کالا از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است که ۱.۹ میلیون تن آن از خراسان رضوی بارگیری شده است، همچنین از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد مجموع ارزش این اقلام صادراتی مربوط به کالاهای صادراتی خراسان رضوی بوده است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمتی ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: