bazarnews

کد خبر: ۹۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
لرستان- استان لرستان در زمینه ورزش، مهد استعداد‌هایی است که در نبود حمایت‌های مالی به حاشیه رفته‌اند در حالی که به نظر سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند تحول خوبی را در این استان مستعد ایجاد کند.
«ورزش اقتصادی» موضوعی است که استان لرستان باید سالها قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد اما این مهم آنقدر مورد غفلت قرار گرفته که ورزش استان نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه از جایگاه گذشته خود نیز عقب‌نشینی کرده است.

در اهمیت ورزش اقتصادی همین بس که تیم فوتبال خیبر خرم‌آباد از زمان حضور سرمایه‌گذار در این تیم، نتایج بسیار خوبی کسب می‌کند و توانسته از لیگ دسته دو به لیگ دسته یک صعود کند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شده سال آینده به طور کاملاً حرفه‌ای و قدرتمند وارد لیگ برتر شود.

تیمی که سا لها به علت نبود اعتبار در تنگنا بود، هیچ پیشرفتی نداشت و حتی یک سیر قهقرایی را طی می‌کرد امروز به جمع مدعیان لیگ برتری پیوسته چون حضور سرمایه‌گذار، انگیزه دوچندانی را برای آنها ایجاد کرده و زمینه‌ساز ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز شده است.

عدم آشنایی سرمایه‌گذاران با پتانسیل درآمدزایی
واقعیت این است که اگر در هر یک از رشته‌های ورزشی اینچنین به جذب سرمایه‌گذار پرداخته شود شاهد تحولی عظیم در اقتصاد لرستان خواهیم بود اما اگر بخواهیم این مسائل را فانتزی و غیرضروری تلقی کنیم و درک صحیحی از جایگاه ورزش اقتصادی نداشته باشیم و نیز ورزش را صرفا عامل سرگرمی و سلامتی بدانیم پس هیچ گاه جایگاه ورزش در استان لرستان پیشرفت نخواهد کرد.

رئیس اسبق هیئت کشتی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سبب شده ورزش لرستان، اقتصادی نباشد عدم آشنایی سرمایه‌گذاران با تبلیغاتی است که در بحث ورزش می‌توانند داشته باشند در نتیجه از این فرصت غافل هستند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سبب شده ورزش لرستان، اقتصادی نباشد عدم آشنایی سرمایه‌گذاران با تبلیغاتی است

وحید ولی‌زاده مرادی افزود: در تمام کشورهای دنیا برندهای معتبر و مشهور در حوزه ورزش، تیم‌داری و باشگاه‌داری فعالیت می‌کنند ولی در کشور ما اینگونه نیست و برندهای داخلی حاضر نیستند تبلیغات خود را به مسابقات ورزشی بسپارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه ورزش ما صددرصد دولتی شده، عنوان کرد: همه به دنبال این هستند که باشگاه‌هایشان دولتی شود تا از امکانات دولتی استفاده کنند؛ حتی رؤسای هیئت‌های ورزشی استان دائما دستشان به سمت ادارات ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی دراز است که آیا این سازمان‌ها کمکی انجام می دهند یا خیر؟
بخش خصوصی در ورزش لرستان جایگاهی ندارد
رئیس اسبق هیئت کشتی استان لرستان خاطرنشان کرد: باید صدا و سیما پای کار بیاید تا توانمندی حوزه ورزش برای تبلیغات را به سرمایه‌گذاران نشان دهند اما می‌بینیم که صدا و سیمای ما حتی در پخش زنده مسابقات ورزشی لیگ برتر سهم ورزشی‌ها را پرداخت نمی‌کند درحالیکه طبق اساسنامه جهانی باید هزینه‌ای به این تیم‌ها پرداخت کند.

ولی‌زاده مرادی بیان کرد: فکر می‌کنم ورزش اقتصادی باید در دنیای تبلیغات سهمی داشته باشد، شما نمی‌توانید به دنبال این باشید که در ورزش درآمد داشته باشید اما از تبلیغات ورزشی استفاده نکنید؛ رسانه‌ها باید ابتدا جایگاه تبلیغات ورزشی را پیدا کنند و بعد به سراغ بحث درآمدزایی و اقتصاد در ورزش بروند.

وی گفت: وضعیت لرستان در بحث زیرساخت‌ها متوسط است و نمی‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه مشکلی نداریم ولی با این زیرساخت‌های متوسط هم می توان کار را جلو برد؛ در واقع ورزش در کشور ما هنوز در حد آماتور بوده و به درجه حرفه‌ای نرسیده است.

ورزش ایران، حرفه‌ای نیست
رئیس اسبق هیئت کشتی استان لرستان افزود: وقتی همه فدراسیون‌های ورزشی کشور، آماتور هستند به تبع پس ورزش ما حرفه‌ای نیست؛ در حال حاضر کشور ما در برخی رشته‌ها حرف برای گفتن دارد ولی این به واسطه ورزش حرفه‌ای نیست بلکه به خاطر وجود تک ستاره‌هایی است که در ورزش، استعداد ذاتی دارند.

وقتی همه فدراسیون‌های ورزشی کشور، آماتور هستند به تبع پس ورزش ما حرفه‌ای نیست

وی عنوان کرد: اینکه بعضی از موفقیت‌های ورزشکاران‌مان را به برنامه‌ریزی ورزش ربط دهیم، واقعا اینگونه نیست و کلا ورزش ما تکیه بر استعدادهایی دارد که در بعضی مواقع به صورت تک ستاره خودشان را نشان می‌دهند و جایگاهی در دنیا کسب می‌کنند.

ولی‌زاده مرادی خاطرنشان کرد: در ابتدای امر باید ورزش ما در سطح کشور به حرفه‌ای تبدیل شود یعنی ورزشکاران ما غیر از ورزش دغدغه دیگری نداشته باشند و درآمدشان از طریق ورزش تامین شود؛ ورزش و فدراسیون ما مانند سایر کشورها حرفه‌ای شود و در مرحله بعد دولت توجه ویژه‌ای به این حوزه ورزشی داشته باشد.

فقدان شرکت های خصوصی سرمایه گذار
رئیس فدراسیون ژیمناستیک لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در استان لرستان شرکت‌های خصوصی نداریم، شرکت‌های موجود هم تقویت نشده‌اند؛ از طرفی نه تنها سرمایه‌گذاری، تعریف نشده بلکه سرمایه‌گذارانی که وارد استان می‌شوند هم به صورت مقطعی کار می‌کنند به همین دلیل اسپانسرهای قوی برای سرمایه‌گذاری چشمگیر در ورزش نداریم.

حمزه امین‌منش افزود: چون بخش صنعت در لرستان ضعیف است سرمایه‌گذاران، جذب این استان نمی‌شوند ولی در استانی مثل اصفهان کارخانه فولاد اصفهان به تنهایی چندین باشگاه لیگ برتری مانند سپاهان، فولاد، ذوب‌آهن و ... را حمایت می‌کند ولی در لرستان اسپانسرهای ورزشی نداریم در نتیجه ورزش، از نظر مالی تامین نمی‌شود و فدراسیون‌ها و ادارات ورزش و جوانان هم نمی‌توانند به تنهایی بودجه هیئت را تأمین کنند.

وی عنوان کرد: اگر به باشگاه خیبر خرم ‌آباد دقت کنید می‌بینید از زمان حضور سرمایه‌گذار، این تیم نتایج بسیار خوبی می‌گیرد درحالیکه تا قبل از حضور اسپانسر پیشرفتی نداشت. برای جذب سرمایه‌گذار ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود و زیرساخت‌ها را تأمین کنیم؛ می‌توان ابتدا با هدف سرمایه‌گذاری در بحث گردشگری آنها را به استان دعوت کنیم سپس به سمت ورزش سوق دهیم.

اگر به باشگاه خیبر خرم ‌آباد دقت کنید می‌بینید از زمان حضور سرمایه‌گذار، این تیم نتایج بسیار خوبی می‌گیرد درحالیکه تا قبل از حضور اسپانسر پیشرفتی نداشت

وی تصریح کرد: ورزش‌های پایه مانند ژیمناستیک به خودی خود در کشور ضعیف عمل می‌کنند که در استان ما وضعیت بدتر است، البته اینه رشته‌های ورزشی زودبازده هستند و ما برخی ورزش‌ها را هم داریم که دیر بازده بوده و کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و مسئولین باید صبر و حوصله کافی داشته باشند تا بتوانند به نتیجه لازم برسند.

استعدادهای ورزشی لرستان در نبود امکانات و اعتبارات هدر می‌رود

رئیس فدراسیون ژیمناستیک لرستان بیان کرد: امکانات و تجهیزات استاندارد برای ورزش ژیمناستیک در داخل کشور وجود ندارد از طرفی این وسایل مورد نیاز بسیار پرهزینه هستند و نگهداری از آنها هم کار سختی است درحالیکه اگر شرایط لازم فراهم بود، ژیمناستیک هم می‌توانست بهتر خود را در کشور نشان دهد.

امین منش گفت: هرگاه ورزشی در کشور حرفه‌ای‌تر می‌شود، آن ورزش در استان ما ضعیف‌تر می شود چون ما از لحاظ امکانات و منابع مالی ضعیف هستیم؛ در دهه‌های ۶۰ تا ۷۰ ورزش‌هایی مانند فوتبال، هندبال و بوکس در لرستان قوی بودند چون ورزش و اقتصاد کل کشور رشد چندانی نداشت و همه در یک سطح بودند ولی وقتی تجهیزات و امکانات به تمام استان‌های دیگر وارد شد ورزش ما جا ماند، چون ما نتوانستیم از لحاظ مالی تقویت شویم به همین دلیل بسیاری از نخبگان و استعدادهای‌مان هدر رفت.

وی افزود: برای حرکت به سمت اقتصاد ورزشی باید مسئولان، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند، فرهنگ‌سازی شود، ما نباید ناامید باشیم و گمان کنیم چون لرستان صنعتی نیست پس نمی‌توان موفق شد بلکه باید کم‌کم شروع کنیم.

ایجاد زیرساخت‌ و فرهنگ‌سازی از ملزومات حرکت به سمت اقتصاد ورزشی
ظرفیت استان لرستان در تمام رشته‌های ورزشی بالاست و هر کدام از رشته‌ها اعم از فوتبال، بوکس، هندبال، والیبال و کشتی در یک مقطعی جواب داده و موفق شده‌اند؛ به طور کلی ما اگر سه مورد نیروی انسانی، پول و تجهیزات را در داشته باشیم ورزش ما حرف اول را در کشور می‌زند.

رئیس هیئت تیراندازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عمدتاً کشورهایی در المپیک مدال کسب می‌کنند که از لحاظ اقتصادی در دنیا حرفی برای گفتن دارند و از همین ورزش و پرورش استعدادها هم برای درآمدزایی بیشتر استفاده می کنند.

حمید خدادادی افزود: زمانی استان لرستان قطب ورزش کشور بوده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب روز به روز نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر می‌شود؛ بعضی رشته ها مانند تیراندازی اکتسابی هستند یعنی فرد باید به خوبی آموزش ببیند و موفقیت در آن ربطی به استعداد ندارد.

وی در رابطه با موانع تحقق اقتصاد ورزشی، عنوان کرد: نبود زیرساخت‌ها و قبضه کردن همه رشته‌ها زیر سایه فوتبال و کشتی سبب شده که بسیاری از رشته‌های ورزشی نادیده گرفته شوند و نه تنها نگاه کلان اقتصادی نسبت به آنها وجود ندارد بلکه از سوی رسانه‌ها هم پوشش خبری داده نمی‌شوند.

ظرفیت توسعه ورزشی لرستان
رئیس هیئت تیراندازی لرستان تصریح کرد: رئیس فدراسیون تیراندازی در سفری که به استان لرستان داشت در بازدید از سایت هوا فضای پادگان حمزه اعلام کرد که به ۳۰ کشور دنیا سفر کرده اما تا به حال چنین سایتی با این منظره زیبا ندیده است بنابراین تقاضا داریم شرایطی فراهم شود که این سایت از حالت نظامی‌گری بیرون بیاید تا به جذب توریست منجر شود.

زمانی استان لرستان قطب ورزش کشور بوده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب روز به روز نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر می‌شود

خدادادی خاطرنشان کرد: برای حرکت به سمت ورزش اقتصادی حتی می‌توان سایتی در بام لرستان راه اندازی کرد که علاوه بر تیراندازی برای مقاصد گردشگری هم مورد استفاده قرار بگیرد چون رشته‌های پروازی علاوه بر جذابیت و هیجان، درآمدزایی زیادی نیز به دنبال دارد.

وی گفت: از آنجایی که بیشتر توجهات فقط بر روی چند رشته خاص متمرکز شده بنده در طول این چهار سالی که رئیس هیئت تیراندازی هستم هنوز نتوانستم در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شوم که مشکلات و ناگفته این حوزه را بیان کنم در حالیکه باید نگاه وسیع تری به حوزه ورزش داشته باشیم.

بی‌عدالتی در حمایت از رشته‌های ورزشی
رئیس هیئت تیراندازی لرستان اظهار داشت: حتی در مواردی به ما گفته شده که رشته تیراندازی جامعیت ندارد در حالیکه در خانه هر فرد لرستانی یک تیرانداز وجود دارد که این آگاهی نسبی مردم نسبت به ورزش تیراندازی یک ظرفیت است به طوریکه در مجموعه اشعار و فرهنگ لرستان، همواره تیراندازی جایگاه ویژه‌ای داشته و حتی در احادیث اسلام هم به اهمیت این موضوع تاکید شده است.

خدادادی با بیان اینکه رشته تیراندازی ۴۵ مدال المپیکی دارد اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: در بسیاری از کشورها عوارضی که از دخانیات دریافت می‌شود را در ورزش هزینه می‌کنند ولی در کشور ما مافیایی در بخش دخانیات وجود دارد که اجازه نمی دهد این عوارض صرف امور ورزشی شود.


نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: