bazarnews

کد خبر: ۹۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: لازم است مشکلات و محدودیت‌های موجود در مرز‌های تجاری این استان بویژه با کشور ترکمنستان از طریق دیپلماسی مسوولان عالی رتبه کشور برطرف شود.
محمدعلی امیرفخریان افزود: محدودیتهای اعمال شده از سوی کشور ترکمنستان نسبت به سال گذشته بسیار کمتر و میزان وروی و خروجی بار از این مرز بیشتر شده است.

وی ادامه داد: مسیر ریلی خراسان رضوی به ترکمنستان خرداد ماه پارسال باز شد در حالی که مسیر جاده ای به آن کشور کماکان بسته بود، هرچند اکنون انتقال کالا از مرز جاده ای از طریق کشنده های کشور ترکمنستان با محدودیتهای اعمال شده از سوی آن کشور قدری زمان بر است و کامیونداران در پشت مرز معطل می مانند اما نسبت به ممنوعیت تردد زمینی در مرز ترکمنستان که در سال گذشته اعمال شده بود، یک گام رو به جلو است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با این حال پیگیریهای لازم از طریق وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولان عالی رتبه کشور از طریق تقویت دیپلماسی در حال انجام است تا محدودیتها در شرایط کرونایی به حداقل برسد.

وی به نشست اخیر معاون سازمان توسعه تجارت ایران و مدیر کل دفتر اروپا و رییس اداره آسیای میانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سرخس و گفتگوی نزدیک با رانندگان کامیونهای ترانزیتی و صادراتی در مرز اشاره کرد و افزود: اقداماتی برای تسهیل تردد کامیونهای ایرانی در مرز ترکمنستان در حال انجام است.

امیرفخریان با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان ادامه داد: سهم صادرات از مسیر افغانستان آنقدر زیاد نبوده که با حذف این مسیر مشکلی برای صادرات استان ایجاد شود.

وی گفت: با توجه به شرایط و محدودیتهای بوجود آمده در افغانستان و ترکمنستان، مسیر امیرآباد - بندر اکتائو و سایر بنادر حاشیه دریای خزر بهترین مسیر جایگزین سایر مسیرها برای صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه است که باید تقویت این مسیر تجاری در اولویت سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ضروری است یارانه هایی برای تجارت از مسیرهای یاد شده در بسته های حمایت از صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته و حمایتهای مستمری از تجار در این مسیرها انجام شود تا شاهد ارتباط بیشتر تجار استان با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر باشیم.

خراسان رضوی دارای پنج مرز رسمی شامل مرز زمینی دوغارون و مرز ریلی شمتیغ با افغانستان، مرز ریلی سرخس، مرز زمینی لطف آباد و مرز زمینی باجگیران با ترکمنستان است، افغانستان و ترکمنستان دو شریک اول و دوم خراسان رضوی در تجارت خارجی هستند.

از زمان شیوع کرونا ترکمنستان محدودیتهایی را در عبور زمینی و ریلی تجار ایرانی بوجود آورده است، اکنون مسیر ریلی با این کشور باز اما مسیر زمینی با محدودیتهایی همراه است بطوری که کشنده ترکمنی قسمت بار کامیون ایرانی را تحویل گرفته و بعد از چند روز دوباره به راننده ایرانی در مرز بازمی‌گرداند که این موضوع باعث معطلی کامیونداران در مرز می شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: