bazarnews

کد خبر: ۹۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
مدیرمسئول بازارنیوز مطرح کرد؛
مدیرمسئول بازارنیوز پیرامون تاثیر شوک‌های ارزی سال‌های گذشته و افزایش نرخ ارز بر خاموشی‌های روز‌های اخیر کشور صحبت کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز در خصوص تاثیر شوک‌های ارزی سال‌های گذشته بر قطعی‌های اخیر برق در کشور، گفت: شوک‌های ارزی چندسال قبل بازپرداخت وام‌های ارزی نیروگاه‌های برق کشور را با مشکل مواجه کرده است. این شوک‌ها همیشه مشکل‌آفرین هستند. بخشی از افزایش بدهی دولت طی سال‌های گذشته، به همین دلیل تهاتر بدهی‌های بخش خصوصی بوده که به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی عنوان شده است. این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های وزیر اقتصاد دریکصد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت در بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: این‌ها نشان می‌دهد که به تازگی به بخشی از مشکلات افزایش نرخ ارز  پی می‌بریم. کسانی که طرفدار افزایش نرخ ارز بودند، حواسشان به این موارد نبوده و دانش و بینش کافی نسبت به این مسائل نداشتند. بخش خصوصی ما چه در داخل به صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و چه در خارج به شرکت‌های خارجی میلیارد‌ها دلار (طبق برخی برآورد‌ها ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار) بدهی ارزی دارد که همه با ارز‌های ارزان قیمت بوده و حالا امروز باید با دلار ۲۵ هزار تومانی بازپرداخت شود. چگونه چنین امکانی وجود دارد که واحد تولیدی یا تجاری که ارز ارزان گرفته این میزان منابع جمع کند؟ واحد تولیدی که اصلا امکان این کار را ندارد و حتما به ورشکستگی کشیده می‌شود.

غلامی ادامه داد: حالا دولت می‌خواهد ورود کند؟ دولت اگر ورود کند، باید به بانک بگوید همان نرخ ارز ۴ هزار تومانی بگیرد و باقی را به عنوان بدهی دولت حساب کند. سپس این بدهی‌ها را به بانک مرکزی منتقل کرده که این اثر نقدینگی و تورم خواهد داشت. طرفداران افزایش نرخ ارز فقط پیش پای خود را نگاه می‌کنند و هیچ وقت آثار منفی این سیاست را نمی‌بینند که در بلند مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.

مدیرمسئول بازارنیوز تاکید کرد: امروز در صنعت برق این مشکلات را شاهد خواهیم بود، در آینده در صنعت حمل و نقل و سایر صنایع جانبی با این مشکل مواجه خواهیم شد.


پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: