bazarnews

کد خبر: ۹۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی گفت: در راستای کاداستر اراضی کشاورزی تاکنون برای ۴ میلیون هکتار از این اراضی نقشه تهیه و تحویل سازمان ثبت اسناد و مالکیت کشور شده است.
به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا جباران افزود: تاکنون با استفاده از هواپیما و با کمک سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیایی کشور و بخش خصوصی از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی عکس برداری انجام شده که از این سطح برای حدود ۱۰ میلیون هکتار ارتو فوتو یا عکس نقشه تهیه شده است.

وی گفت: از این ارتو فوتو در راستای اجرای قانون کاداستر و تعیین حد و حدود اراضی و تهیه نقشه اراضی کشاورزی استفاده می‌شود.

جباران اظهار داشت: برای تطبیق این عکس نقشه‌ها با اطلاعات مالکیتی کشاورزان و همچنین با نقشه‌هایی که توسط دوربین‌های زمینی تهیه می‌شود، در سطح ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با شرکت‌های مشاوره قرارداد بسته‌ایم که از این سطح تاکنون برای ۴ میلیون هکتار اراضی نقشه تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نقشه تولید شده برای ۴ میلیون هکتار نیز به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحویل داده‌ایم تا در بانک جامع مکانی این سازمان جانمایی شود.

مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی با بیان این که از ۴ میلیون هکتار نقشه تهیه شده، تاکنون حدود یک میلیون هکتار آن بررسی و به تأیید سازمان نقشه برداری کشور رسیده است، گفت: این یک میلیون هکتار اراضی تأیید شده توسط سازمان نقشه برداری می‌تواند منجر به صدور سند برای کشاورزان شود.

وی، فرآیند تهیه کاداستر و نقشه اراضی کشاورزی و تطبیق آن با واقعیت و اطلاعات موجود، اصلاحات و تأیید نقشه‌ها از سوی سازمان نقشه برداری کشور را بسیار پیچیده و زمان‌بر عنوان کرد و اذعان داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز تاکنون برای ۶۸۵ هزار هکتار از این یک میلیون هکتار نقشه اراضی تأیید شده، سند کاداستری صادر کرده است.

جباران گفت: در کاداستر اراضی ملی و دولتی، مالک این اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، از این رو این سازمان خودش نقشه برداری می‌کند و نقشه‌ها را تحویل می‌دهد و سند برای این اراضی صادر می‌شود ضمن آن که قطعات این اراضی بسیار بزرگ است، اما در اراضی کشاورزی، مردم مالک اراضی هستند و اطلاعات و اسنادشان را باید در اختیار ما و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار می‌دهند.

وی افزود: نقشه‌های اراضی کشاورزی بسیار دقیق و در مقیاس یک دو هزارم است ضمن آن که تعداد قطعات کشاورزی زیاد و میانگین اغلب مالکیت قطعات حدود ۱.۵ هکتار است.

جباران درباره اهمیت اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی اذعان داشت: با انجام کاداستر و صدور سند برای اراضی کشاورزی، کشاورزان مشکل مالکیتی با اراضی ملی و اراضی مالکان زمین‌های اطراف خود نخواهند داشت، ضمن آن که این سندها برای اراضی کشاورزی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و به عنوان وثیقه بانکی نیز استفاده می‌شوند.

وی، درباره اهمیت سند کاداستری در حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: با صدور سند کاداستری، ما از هرگونه نقل و انتقال این اراضی در دفاتر اسناد رسمی مطلع می‌شویم در حالی که اگر سند نباشد نقل و انتقال اراضی به صورت قولنامه ای انجام می‌شود و ممکن است کلاهبرداری صورت بگیرد.

مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی از کشاورزان خواست برای پیشبرد طرح کاداستر اراضی کشاورزی هنگام نقشه برداری زمینی و صدور سند با ارائه اسناد و مستندات خود به سازمان امور اراضی کشور و یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری کنند./ مهر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: