bazarnews

کد خبر: ۹۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
احمد لواسانی گفت: معاملات توسط این صرافی‌ها حکم قاچاق دارد و تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی و قضایی است و اگر شهروندان ما وارد این معاملات شوند، همه ضرر و زیان آن‌ها به عهده خودشان است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احمد لواسانی، رئیس کانون صرافان ایرانیان، در گفتگو با بازارنیوز پیرو خبری در خصوص شناسایی برخی صرافی‌های غیرمجاز که خود را به نهاد‌های حاکمیتی و مقدس از جمله آستان قدس رضوی متصل کرده‌اند، اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات موجود مصوب و منتشرشده در شورای پول و اعتبار، تاسیس هر نوع صرافی منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است. برای موسسات اعتباری که همان بانک‌ها  هستند، تحت عنوان شرکت سهامی خاص و برای اشخاص حقیقی تحت عنوان شرکت تضامنی از سال ۱۳۸۱ تاکنون مشغول فعالیت هستند.

وی افزد: اگر نهاد‌هایی مثل نهاد‌های عمومی بخواهند برای خود صرافی تاسیس کنند، به عنوان سهامی خاص اجازه ندارند فعالیت کنند. در تدوین قوانین جدید، برای این موضوع تلاش‌هایی انجام شده که قرار است بانک مرکزی این اجازه را بدهد که شرکت‌های سهامی خاص متعلق به نهاد‌ها یا اشخاص عمومی، وارد این صحنه شوند. البته هنوز این اتفاق عملیاتی نشده و در حال برسی است.

لواسانی ادامه داد: اشخاص حقیقی اکنون به شکل تضامنی در حال فعالیت هستند. با شکل جدید قوانین، در چند روز آینده و تا جایی که ما اطلاع داریم، امکان تاسیس صرافی‌ها مجدد آغاز می‌شود.


رئیس کانون صرافان در خصوص ماهیت صرافی‌های غیرمجاز توضیح داد: کلمه صرافی به هر نهاد اعم از فضای مجازی یا فضای حقیقی می‌خواهد اطلاق شود، الزاما باید نشان و مشخصات لازم که نشان دهنده مجوز از بانک مرکزی است را داشته باشد. ما در قانون صرافی غیرمجاز نداریم. کسی که مبادرت به خرید و فروش ارز می‌کند، اعم از نقدی و حواله‌ای و حتی رمز ارز، باید از بانک مرکزی مجوز بگیرد و نهاد یا شخص یا مکانی که مجوز بانک مرکزی را ندارد و فاکتور ممهور صرافی به مشتری نمی‌دهد غیر قانونی و غیر مجاز است و باید برخورد شود.

وی ادامه داد: معاملات توسط این صرافی‌ها حکم قاچاق دارد و تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی و قضایی است و اگر شهروندان ما وارد این معاملات شوند، همه ضرر و زیان آن‌ها به عهده خودشان است. اکنون تارنمای کانون صرافان و بانک مرکزی به سهولت در دسترس است و افراد می‌توانند اسامی نزدیک‌ترین صرافی‌ها به خود را پیدا کرده و از آن‌ها خدمات دریافت کنند.
 

لواسانی در پاسخ به این سوال که شهروندان در مواجه با صرافی‌های غیرمجاز چه اقدامی باید انجام دهند؟، گفت: هم می‌توانند از طریق تلفن به نهاد‌های نظارتی و هم به اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بانک مرکزی و همچنین به کانون صرافان اطلاع بدهند. رسیدگی و برخورد با صرافی‌های غیرمجاز وظیفه نهاد‌های نظارتی است. اگر گزارشی به کانون برسد، ما آن را به سرعت به بانک مرکزی انتقال داده و آن‌ها هم صرافی متخلف و غیرمجاز را به نهاد‌های نظارتی معرفی می‌کنند. اگر در فضای مجازی باشند، صفحه یا تارنمای آن‌ها بسته می‌شود، اگر هم حقیقی باشند از طریق ناجا با آن‌ها برخورد انجام می‌گیرد.


رئیس کانون صرافان در خصوص تعداد صرافی‌های مجاز در کشور برای تبادل ارز اظهار کرد: حدود ۷۰۰ تا صرافی در حال حاضر در سراسر کشور مشغول به کار هستند که این آمار به دلیل برخی تعلیق‌ها و ابطال مجوز‌ها یا اضافه شدن صرافی جدید، متغیر است.


وی در پایان درباره عملکرد صرافی‌ها در حوزه رمزارز اظهار کرد: تا این لحظه هیچ صرافی با مجوز بانک مرکزی که اجازه خرید و فروش رمزارز داشته باشد، وجود ندارد. اگر کسی می‌گوید مجوز دارد، مجوز خود را منتشر کند. اگر صرافی فعالیت می‌کند و درگاه دارد، مجوزش را در سایت خود منتشر کند؛ اگر منتشر نکرد، مطمئن باشید غیرمجاز است.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: