bazarnews

کد خبر: ۹۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
مدیرامور شیلات جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به ظرفیت‌های آبزی پروری در این استان به خصوص وجود آب شیرین، پرورش آزمایشی ماهیان خاویاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی شروع شد.
مهندس مهدی میرقراچولو اظهار داشت: سایر متقاضیان بخش خصوصی نیز در صورت تمایل برای سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهیان خاویاری، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: مرحله اول اجرای این طرح از سوی یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای مصرف شخصی در مزارع گرمابی شهرستان بجنورد انجام و به بار ننشست و می‌تواند در سطح انبوه نیز تولید شود.
مدیرشیلات خراسان شمالی افزود: اگرچه تاکنون به دلیل کمبود نیروی انسانی در شیلات استان، طرح تحقیقاتی و علمی میدانی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری انجام نشد، ولی موفقیت آمیز بودن تولید این گونه از ماهیان از سوی بخش خصوصی، نشان می‌دهد که خراسان شمالی نیز می‌تواند در زمره تولید کنندگان ماهیان خاویاری قرار گیرد.
میرقراچولو یکی از اهداف و سیاست‌های شیلات ایران بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در این راستا پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان ها، زمینه افزایش تقاضا برای پرورش این گونه با ارزش اقتصادی بالا را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست‌های سازمان شیلات ایران ۲ سرمایه گذار با تجربه پرورش ماهی در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان برای تولید ماهیان خاویاری اعلام آمادگی کردند که از سوی مدیریت شیلات نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: برای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در پرورش ماهیان خاوریای در استان باید سرمایه گذاران ما در سه حوزه پرورش بچه ماهی، ماهی خاویار گوشتی و مولد برای استحصال تخم ماهیان بپردازند.
مدیر شیلات خراسان شمالی دلیل تفکیک سرمایه گذاری در حوزه ماهیان خاویاری را زمانبر بودن تولید ماهیان مولد اعلام کرد.
میرقراچولو گفت: پرورش دهندگان بچه ماهی می‌توانند در وان اقدام به تولید کنند و بعد از آن بچه ماهی‌ها را در استخر‌های ترجیحا خاکی رها سازی و در این حوضچه‌ها تغذیه عادی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین، گرمه و جاجرم برای پرورش ماهی به دلیل داشتن آب شیرین و شرایط آب و هوایی معتدل مناسب است و حتی آب لب شور نیز مشکلی برای تولید این گونه ایجاد نمی‌کند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود دو هزار ۵۰۰ تن از مزارع آبزی پروری این استان ماهی تولید شد که پیش بینی می‌شود این تولید در سال جاری به بیش از ۲ هزار ۷۰۰ برسد.
میرقراچولو شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

بیشتر ماهی تولید شده در استان قزل آلا، کپور وآ مور است.

خراسان شمالی با دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد. / ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: