bazarnews

کد خبر: ۹۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
در حالی که محققان هنوز در حال تحقیق در مورد اثرات کرونا بر زنان باردار هستند، تحقیقات فعلی نشان می‌دهند که زنان باردار نسبت به دیگر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ قرار دارند. بارداری می‌تواند افراد را نسبت به ابتلا به برخی عفونت‌ها یا تشدید آن‌ها آسیب پذیر کند.
برخی بیماری های زمینه ای و عوامل دیگر همچون سن و شغل، خطر ابتلا به نوع حادتر کووید ۱۹ را بیشتر می کنند. افراد باردار مبتلا به کرونا ممکن است در معرض خطر بالای مشکلاتی همچون زایمان زودرس (کمتر از ۳۷ هفته) نیز قرار گیرند.

عوامل خطری که میزان اسیب کرونا را در زنان باردار افزایش می دهد.

مطالعات بسیاری با هدف شناسایی افراد پر خطر از نظر ابتلا، انجام شده اند. یک مطالعه مروری و متا آنالیز از ۱۹۲ پژوهش دریافت که عوامل خطر زیر با نوع شدید کووید ۱۹ در افراد باردار ارتباط دارند:

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
بیماری قلبی عروقی
فشار خون بالا و مزمن
دیابت پیش و حین بارداری
سن بالای مادر باردار
شاخص توده بدنی بالا
داشتن نژاد غیر سفید
مطالعات بلند مدت بر نابرابری های اجتماعی و وضعیت سلامت، زنان باردار برخی نژاد ها و قومیت های کوچک را در دسته افراد پر خطر از نظر ابتلا به کووید ۱۹ قرار داده است. شرایط محیط زندگی، تحصیل و شغل زنان باردار نیز بر خطرات و پیامد های سلامتی آن ها اثر گذار است. برای مثال، زنان بارداری که در محل کار امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی از افراد مبتلا و مشکوک را ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ و دچار شدن به نوع شدید آن هستند.

بدن در طول بارداری دستخوش تغییرات فیزیکی متعددی می شود که تاثیر چشم گیری بر عملکرد سیستم ایمنی، تنفسی و قلبی عروقی دارند. به طور کلی، بارداری پاسخ سیستم ایمنی را کاهش داده و افراد باردار نسبت به افراد غیر باردار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها هستند. جالب توجه است که برخی تظاهرات بالینی کووید ۱۹ با علائم طبیعی بارداری همچون موارد زیر یکسان هستند:

خستگی
تنگی نفس
احتقان بینی
حالت تهوع و یا استفراغ
مطالعات اخیر نشان داده اند که ۴۰ درصد افراد باردار مبتلا به کووید ۱۹ علائم رایجی همچون تب و سرفه را تجربه می کنند. دیگر علائم نیز با احتمال بیشتری در افراد باردار پدیدار می شوند. از جمله این علائم می توان به مشکلات تنفسی و ابتلا به عفونت های ریوی اشاره کرد.

علاوه بر این، احتمال زایمان زودرس در افراد باردار مبتلا به کرونا بیشتر است. یافته ها نشان می دهند که از هر ۴ نوزادی که از مادران مبتلا به کووید ۱۹ متولد شده اند، ۱ نفر در بخش نوزادان بستری شده است. البته، علت زایمان زودرس یا دیگر دلایل بستری شدن در بخش نوزادان در دسترس نیست. لازم به ذکر است که مرده زایی و مرگ نوزاد ها در این افراد اندک است. در حال حاضر، شدت انتقال کووید ۱۹ از مادر به فرزند در مراحل داخل رحمی، در حین تولد و دوره اولیه نوزادی مشخص نیست.

آیا در صورت بارداری میتوان واکسن کرونا را دریافت کرد؟

بلی. افراد باردار نیز می توانند واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند. در حالی که ایمنی واکسن های کووید ۱۹ بر زنان باردار همچنان در حال ارزیابی است اما واکسن، فرد را از ابتلا به نوع شدید بیماری مصون کرده و علاوه بر فرد به جنین او نیز کمک می کند. زنان باردار در صورت نگرانی می توانند درباره مزایا و معایب فرایند واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنند.

به گفته سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها هیچ مدرکی وجود ندارد که پادتن های ناشی از واکسیناسیون کووید ۱۹ در بارداری و حتی تشکیل جفت مشکلی ایجاد کنند. برخی تحقیقات بیان دارند که پادتن های ایمنی بخش از طریق مادر به جنین نیز منتقل شده و مصونیت او را نیز تامین می کنند.

آیا کرونا بر جنین داخل شکم نیز تاثیرگذار است؟

تحقیقات درباره کووید ۱۹ روز به روز در حال پیشرفت بوده و برخی محققان به طور ویژه در زمینه اثرات احتمالی این بیماری بر نوزادان پژوهش می کنند. در حالی که خطرات کووید ۱۹ برای نوزادان دارای مادر مبتلا چندان شفاف نیست اما تاکنون شواهد زیر بدست آمده اند:

در نوزادانی که مادر در دوران بارداری به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد، ابتلای نوزاد به آن چندان رایج نیست.
برخی نوزادان در مدت کوتاهی پس از زایمان به کووید ۱۹ مبتلا می شوند. تاکنون مشخص نشده که این نوزادان در قبل، حین یا پس از تولد به ویروس دچار شده اند یا خیر؟
اغلب نوزادان مبتلا به کووید ۱۹ فاقد علائم یا دارای علائم خفیف بوده و ظرف مدت کوتاهی بهبود می یابند.
/ خبر آنلاین
برچسب ها: کرونا ، مرگ ، جنین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: