bazarnews

کد خبر: ۹۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
در دهمین نشست مجازی کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی ایران و هند، مسائل مربوط به قرارداد هند در بندر چابهار بررسی و بر تسریع در ایفای تعهدات طرف هندی در قبال این بندر، تاکید شد.
در دهمین نشست مجازی کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت هند، طرفین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد، به بررسی موضوعات فیمابین بر اساس دستور کار از پیش تعیین شده پرداختند.

تأکید بر لحاظ مشوق‌های تعرفه‌ای متقابل برای توسعه حمل و نقل و تجارت دریایی با بندر چابهار، بررسی مسائل مربوط به قرارداد هند در بندر چابهار، بررسی راهکار‌های افزایش حمل و نقل و ترانزیت کالا‌های کشور هند به روسیه و همچنین کشور‌های حوزه CIS و شمال اروپا از طریق کریدور شمال-جنوب ایران به واسطه بندر چابهار و نیز استفاده از ظرفیت‌های آموزشی طرفین از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این نشست بود و علاوه بر این یادداشت تفاهم، سند شناسایی متقابل گواهینامه‌های دریانوردان میان دو کشور نهایی شد.

در این نشست طرف ایرانی با ارائه گزارشی کامل از دستورکار جلسه، از طرف هندی درخواست کرد، نسبت به تسریع در ایفای تعهدات خود در قبال بندر چابهار اقدام کند. خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست از آخرین پیگیری‌های انجام شده جهت رفع مشکلات قراردادی هند در چابهار، توضیحاتی ارایه کرد.

همچنین در این نشست سانجای باندوپایایا معاون وزیر کشتیرانی هند با تأکید بر اهمیت تقویت مناسبات و همکاری‌های تجاری میان ۲ کشور به ویژه از طریق حمل و نقل دریایی و از طریق بندر چابهار، گفت: تقویت جایگاه بندر چابهار از منظر تجاری و عملیاتی به عنوان یکی از اولویت‌های دولت هند است و این مهم را از طریق اقداماتی هم، چون برگزاری همایش بین المللی روز چابهار در هند، برگزاری جلسات کاری متعدد با شرکت‌های سازنده تجهیزات مورد نیاز بندر شهیدبهشتی چابهاربرای ساخت و تحویل و انجام مذاکره با خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا و مدنظر قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد با رفع محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا، در آینده‌ای نزدیک میزان ترافیک کالای وارده به بندر چابهار افزایش پیدا کند. / تسنیم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: