bazarnews

کد خبر: ۹۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
مهم ترین رویدادهای اقتصادی 26 تیر ماه؛
در ۲۶ تیر ۱۳۶۷ به موجب نامه‌ای که از سوی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران به «خاویر پرز دکوئیار» دبیرکل اسبق سازمان ملل ارسال شد، جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل راجع به جنگ تحمیلی را پذیرفت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز - مسعود قالیباف ؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی 26 تیر ماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

26 تیر 1385

56 وزیر خارجه کشورهای اسلامی در نامه ای به نخست وزیر انگلیس تأکید کردند تنها راه حل «چالش هسته ای» مذاکره مستقیم و بی قید و شرط با ایران و همکاری با این کشور است.

 

26 تیر 1367

به موجب نامه‌ای که از سوی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت ایران به «خاویر پرز دکوئیار» دبیرکل اسبق سازمان ملل ارسال شد، جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل راجع به جنگ تحمیلی را پذیرفت‌.

 

26 تیر 1366

در پی تشدید بحرانی که به «جنگ سفارتخانه‌ها» مشهور شد، روابط سیاسی ایران و فرانسه قطع شد.

 

26 تیر 1361

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اظهار داشت: ملتها باید دولتها را به استفاده از سلاح نفت علیه آمریکا و اسرائیل مجبور کنند.

26 تیر 1352

«قرارداد رود هیرمند» در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

 

26 تیر 1345

کرمیت روزولت طراح کودتای 28 مرداد، اظهارات مأیوسانه شاه را به «والت روستو» مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا انتقال داد. محمدرضا پهلوی در ملاقاتی سه ساعته با کرمیت روزولت از بی توجهی دولتمردان آمریکایی به خواسته هایش گله کرد و گفت «از اینکه با من مثل بچه ها رفتار می شود خسته شده ام.»

 

26 تیر 1328

پیمانی میان وزیر دارایی وقت ایران ـ گلشائیان ـ و نماینده کمپانی نفتی انگلیس ـ گس‌ـ به امضا رسید که به معاده «گس ـ گلشائیان‌» معروف شد. این پیمان به دلیل ماهیت ظالمانه‌ای که داشت نه در مجلس پانزدهم و نه درمجلس شانزدهم به تصویب نرسید و زمینه‌ساز نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران گردید.

 

26 تیر 1320

«سراستافورد کریپس» ـ سفیر انگلیس در مسکو ـ در تلگرافی به وزارت خارجه کشورش بار دیگر خواستار فشار نظامی و اقتصادی بر ایران، به منظور واداشتن این کشور به اخراج آلمانی‌ها از ایران و توقف همکاری با آن کشور شد.

 

26 تیر 1320

آنتونی ایدن وزیر خارجه انگلستان خطاب به اعضای کابینه جنگ کشورش گفت «ما باید در ایران متوسل به سیاست زور و فشار شویم و در این باره نیز آمادگی خود را به اعمال چنین سیاستی به اطلاع دولت شوروی رسانده و از آن دولت خواسته ایم با ما همکاری نماید.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: