bazarnews

کد خبر: ۹۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
مسوولان تازه نفس به همراه دیگر دولتمردان هفته گذشته به نقاط مختلف کشور سفر کردند تا از نزدیک در جریان امور و مسائل قرار گیرند که نتیجه آن بهره‌برداری از چندین طرح مهم و صادر شدن دستورات برای پیگیری موارد در اسرع وقت بود.
از مهمترین سفر‌های مسوولان درهفته گذشته می‌توان به سفر حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، آیات عظام صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، سبحانی، مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی و شبیری زنجانی اشاره کرد.

رییس‌جمهوری منتخب در این سفر یک روزه، پس از حضور در مسجد مقدس جمکران؛ با حضور در حرم مطهر بانوی کرامت و عرض ارادت به حضرت فاطمه معصومه (س) با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت این آستان مقدس، امام جمعه قم و نماینده، ولی فقیه در استان قم دیدار و گفتگو کرد.

تاکید بر سامان دادن به شرایط اقتصادی و معیشتی کشور، داشتن همت و شجاعت برای انجام کارها، اعتماد نکردن به دشمن، کمک به استقرار عدالت، ضرورت جلب رضایت مردم، تقویت ارتباط مسالمت آمیز با جهان اسلام بویژه همسایگان، بهره گیری از نظرات مردم، توجه به تولید و سرمایه گذاری، استفاده از ظرفیت عظیم جوانان، تلاش برای بازیابی اعتماد عمومی، توجه به کشاورزان، تجار و فرهنگیان، رفتار ابراهیم وار با بت‌های فساد و ناکارآمدی و اعتماد به منابع مادی، نیروی انسانی و ظرفیت‌های کشور از جمله توصیه‌های مراجع به رییس جمهوری منتخب بود و البته، همه آن‌ها با توجه به ویژگی‌های شخصیتی رییسی ابراز امیدواری کردند که او بتواند در دستیابی به اهداف و برنامه‌های خود در دولت سیزدهم توفیق یابد.

رئیسی در این دیدار‌ها با تاکید بر اینکه مصمم به قراردادن کشور در مسیر توسعه و آبادانی پایدار هستیم، گفت: مردم گرفتار مشکلات فراوانی هستند و باید گشایشی در زندگی آن‌ها ایجاد کنیم.

وی افزود: دولت جدید با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) و با دعای مراجع عالیقدر تقلید مصمم است با تلاش شبانه‌روزی در مسیر جلب اعتماد مردم و برطرف‌کردن مشکلات آنان و قرار دادن کشور در مسیر توسعه و آبادانی پایدار گام بردارد.

وی دغدغه آیت‌الله صافی گلپایگانی در خصوص ارتباط گسترده با کشور‌های همسایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقویت و ایجاد مناسبات و روابط همه‌جانبه با کشور‌های همسایه از اولویت‌های دولت بنده خواهد بود و این‌گونه روابط را به نفع ایران و کشور‌های همسایه می‌دانیم.

در ادامه سفر مسوولان طی هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به دیدار مراجع عظام تقلید در قم رفت و گزارشی از روند اقدامات و برنامه‌های دستگاه قضا ارائه کرد.

مراجع تقلید در دیدار رییس جدید دستگاه قضا با توصیه بر تلاش برای حذف دلال بازی، رانت خواری، ربا و دیرکرد بانکی بر حفظ و تقویت امنیت قضایی و اقتصادی تاکید کردند.

در این دیدار‌ها مراجع تقلید توصیه‌هایی به رییس دستگاه قضا داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به گرفتن جلوی فساد و مفسدین، برداشتن موانع بر سر راه قوه قضائیه، کوتاه شدن تشریفات رسیدگی به پرونده ها، تربیت قاضی دستگاه قضا در حوزه‌های علمیه، حمایت از تولید و حل معضل بیکاری، جذب سرمایه‌های خارج کشور به سمت داخل، فراهم کردن امنیت قضایی و اقتصادی در کشور، حل مشکل بدهکاران فاقد توان مالی و ریشه کنی ربا اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای پس از انتصاب به ریاست قوه قضاییه در آغاز سفر‌های استانی خود به استان ایلام اشاره کرد که با همراهی جمعی از معاونان دستگاه قضا از جمله دادستانی کشور و رییس دیوان عدالت اداری انجام شد.

در این سفر یک روزه مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان ایلام و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار با قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در جلسه شورای اداری و قضایی برای بررسی مشکلات حقوقی قضایی بخش دیگری از برنامه‌های رییس قوه قضاییه در سفر به استان ایلام بود.

رییس قوه قضاییه در این سفر سخنانی ایراد کردند که در ادامه به مهمترین آن اشاره می‌شود:

- مردم با مشکلات معیشتی، اشتغال، مسائل فرهنگی، اجتماعی و قضایی متعددی روبرو هستند و همه مدیران در هر سطحی وظیفه دارند در جهت گره گشایی از مشکلات مردم تلاش کنند.

- میزان دریافتی کارکنان قضایی در مقابل خدمات صورت گرفته متناسب نیست، ولی امانت سنگین قضاوت و احقاق حقوق عامه ایجاب می‌کند این مشکلات معیشتی، اداری و تجهیزاتی را تحمل کنیم تا مردم از خدمات بیشتری برخوردار شوند.

- همه قضات و کارکنان باید به اصل رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها توجه کنند.

- مدیران اجرایی و قضایی دلایل تکمیل نشدن پروژه‌های متعدد نیمه تمام را احصا و راهکار‌های تکمیل آن‌ها را با همکاری یکدیگر پیدا کنند.

- بخش زیادی از سرمایه‌های کشور در استان‌های مختلف برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و زیرساختی هزینه شده، اما بخشی از این اهداف با وجود گذشت بیش از یک دهه از آغاز همچنان نیمه تمام مانده است نباید اجازه داد این سرمایه‌های ملی معطل مانده و به هدر بروند چراکه در صورت تکمیل در کنار ارزش افزوده اشتغال‌های بسیاری نیز در پی خواهند داشت.

- سازمان بازرسی استان با همکاری سایر ارگان‌های مسوول تا روز شنبه هفته آینده دلیل بهره برداری نشدن اکارخانه سیمان دهلران و مشکل ایجاد شده بین سرمایه‌گذار و بانک مربوطه را بررسی و در صورت نبود مساله دستور ادامه فعالیت این پروژه را که در صورت تکمیل برای حدود ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند، صادر کنند.

- ۱۱۷ میلیارد تومان به استان ایلام اختصاص داده شده که این میزان اعتبار با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط براساس اولویت‌ها و مقدورات برای رفع مشکلات امسال و سال آینده ایلام هزینه می‌شود.

نتیجه سفر حجت الاسلام اژه‌ای به ایلام: مقرر شد با همکاری استاندار ایلام، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها تمامی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولیدی کوچک و بزرگ استان که با مشکلاتی مواجه شده و تعطیل یا نیمه تعطیل هستند را شناسایی و با توجه با ضرورت حمایت از تولید داخلی لیست آنان به منظور بررسی و رفع مشکل موجود تهیه شود.

از دیگر سفر‌های مهم مسوولان در هفته گذشته سفر دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان سیستان و بلوچستان بود که برنامه‌های بسیاری در این سفر انجام شد از جمله آن‌ها می‌توان به بازدید وزیر از طرح احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، بازدید و سرکشی از مجموعه‌های بهداشتی و درمانی و بررسی مسائل مربوط به مدیریت کرونا و همچنین افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی اشاره کرد.

نمکی همچنین هفته قبل در نشست فوق‌العاده ستادمقابله با کرونای استان هرمزگان حضور یافت.

در این سفر دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم نمکی را همراهی می‌کرد که از برنامه‌های وی بازدید از روند ساخت وتکمیل بیمارستان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، بازدید ازبخش‌های بستری و آی سی یو کووید-۱۹ بیمارستان شهید محمدی و روند درمان بستری در این بخش‌ها بود.

برخی از مهمترین سخنان وزیر بهداشت در سفر به سیستان و بلوچستان:

- ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار که از سال ۱۳۹۷ کلنگ‌زنی شده و به دلیل مشکلات پیش رو پیشرفتی نداشته است، هفته آینده تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آن با تخصیص اعتبار آغاز می‌شود.

- بازدید‌های مختلف از کُنارک و چابهار و مراکز بهداشتی درمانی انجام شده و موارد مختلف برای پیگیری، یادداشت شد و بزودی اتفاقات خوبی در حوزه سلامت منطقه جنوب سیستان و بلوچستان رقم خواهد خورد.

- راه‌اندازی دانشگاه مستقل علوم پزشکی در چابهار نیازمند تمهیدات و انجام تشریفات اداری و طی مراحل مختلف است که این مورد را با جدیت و تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کنم.

- ساخت بیمارستان و درمان‌بستر در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله در دشتیاری، زرآباد، قصرقند و شهر‌های بدون بیمارستان در دستور کار قرار دارد و طی یک سال آینده افتتاح خواهند شد. تمامی مشکلات مطرح شده در این سفر، جمع‌بندی و براساس اولویت و نیاز پیگیری می‌شود و امیدواریم بخشی از مشکلات مرتفع شود.

- این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.

- وزیر بهداشت با پیشنهاد استاندار مبنی بر واکسیناسیون خبرنگاران عضو خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان به عنوان سربازان خط‌مقدم جبهه اطلاع‌رسانی مدیریت و مقابله با کرونا در این استان موافقت کرد و مقرر شد هفته آینده در این خصوص اقدام شود.

- با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی زابل این دانشگاه ظرفیت توریسم درمانی را دارد و همچنین ظرفیت آموزش برای نیرو‌های کشور افغانستان در منطقه سیستان وجود دارد.

- تمام نیازمندی‌های سیستان و بلوچستان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.

- یکی از دلخوری‌های ما در داخل کشور همین است که وقتی همه دشمنان برای بدنام کردن جمهوری اسلامی و سلب اعتماد مردم از نظام و گسست اجتماعی، بسیج شده‌اند، چرا برخی در داخل با آن‌ها شیپور همنوایی می‌زنند؟

- یک نماینده مجلس جایی که می‌داند پای آبروی کشور در میان است، با وقار و متانت خواسته خود را دنبال می‌کند و ما هم توهین شخصی را می‌پذیریم، اما وقتی از خط قرمز‌های نظام عبور می‌شود تحمل نمی‌کنیم و اذعان داریم که تمام تلاش ما اگر ۱۰ برابر هم شود، اندازه یک قطره خون شهدای دفاع مقدس و سلامت نیست.

در هفته گذشته دیگر مسوولان نیز در سفر به نقاط مختلف کشور ضمن دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و استانداران از نزدیک در جریان روند امور و مشکلات مردم قرار گرفتند که در ادامه به بخشی از مهمترین برنامه‌ها و سخنان آن‌ها اشاره می‌شود:

معاونان رییس جمهوری به کدام استان‌ها سفر کردند؟

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هفته گذشته سفری به استان فارس داشت و در اولین برنامه کاری خود مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شیراز را افتتاح کرد.
مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه صنعتی شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال به منظور ارائه آموزش‌های لازم برای افزایش مهارت‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز و با کسب مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است.
این مرکز در فضایی به وسعت ۵۰۰ مترمربع و به زیربنای ۳۷۵ مترمربع در بخش جنوبی دانشگاه صنعتی شیراز واقع است و ایجاد بستر مناسب برای ارتقای مهارت دانش آموختگان برای ورود به بازار کسب و کار و تسهیل فرایند تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اساتید و دانشجویان و کمک به این شرکت‌ها و همچنین فراهم کردن بستر تبادل دانش و تجربه بین کارآفرینان، دانش‌آموختگان، اساتید و دانشجویان از اهداف آن است.

بازدید از کارخانه نوآوری شیراز، بازدید از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افتتاح مرکز نوآوری این دانشگاه، بازدید از پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز شهید فهمیده و نمایشگاه محصولات فناورانه، افتتاح خط تولید قطعات الکترونیک خودرویی، رونمایی ۱۷ محصول جدید دانش بنیان که توسط ۱۶ شرکت دانش بنیان مستقر در پردیس طی ۱۸ ماه گذشته طراحی و ساخته شده است، بازدید از پروژه برج نوآوری شیراز و نمایشگاه محصولات فناورانه و افتتاح فاز دو پردیس دره نوآوری فارس و مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه شیراز از دیگر برنامه‌های معاون رئیس جمهوری در سفر به شیراز بود.

همچنین در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، پارک علم و فناوری فارس، شهرداری شیراز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه همکاری سه جانبه با هدف برقراری توسعه همکاری‌های علمی و فناوری پارک علم و فناوری فارس، شهرداری شیراز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بهره‌گیری از امکانات و پتانسیل‌های از طرفین امضا کردند.

محور سخنان ستاری:

- کار دولت توسعه زیرساخت‌ها است، اما آنچه که باید اتفاق بیفتد زیست بوم دانش بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است چرا که باعث می‌شود تعداد شرکت‌ها افزایش یابد.

- جای خوشحالی دارد که ما هر زیرساختی را که فراهم می‌کنیم بلافاصله ظرفیت آن تکمیل می‌شود، اما از طرفی هم ناراحت می‌شویم که باز هم تعداد زیادی به دلیل کمبودی که در زیرساخت‌ها داریم نمی‌توانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

- البته این یک مساله کلی در تمام کشور است و نشان می‌دهد که پتانسیل اقتصاد دانش بنیان چقدر در کشور زیاد است.


محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هفته گذشته در سفر به استان گیلان زورخانه بین المللی امام علی (ع) را در مجموعه ورزشی ۶ هزار نفره شهدای رشت افتتاح کرد.

عملیات اجرایی سالن بین المللی ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای امام علی (ع) رشت از سال ۹۸ در زمینی به مساحت یکهزار و۲۰۰ متر مربع و با زیربنای یکهزار متر مربع با استفاده از الگوی معماری سنتی گیلان و ورزش باستانی آغاز شد و برای بهره برداری از این پروژه اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین در این سفر طرح مرمت مسجد صفی رشت مرکز استان گیلان با حضور نوبخت افتتاح و بهره برداری شد.

مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی دیگر از بنا‌های تاریخی و از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت است. این بنا در حومه بازار سنتی واقع شده است.

تبادل قرارداد همکاری فی مابین دانشگاه علوم پزشکی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در رشت از دیگر برنامه‌ها نوبخت در سفر به گیلان بود.


محور سخنان نوبخت:

- توسعه زیرساخت‌های ورزش‌های سنتی و بومی به نوعی سرمایه‌گذاری برای هویت ملی است و ورزش‌های بومی و سنتی به خصوص ورزش‌های پهلوانی پیوند ناگسستنی با هویت ملی ما دارد که همواره دولت نگاهی ویژه به این بخش داشته است.

- ورزش‌های سنتی در کنار مسئله سلامتی دارای ریشه فرهنگی است و کشور‌ها بر مبنای توسعه رتبه بندی می‌شوند که توسعه از نظر ما با زیربنای فرهنگی شکل می‌گیرد و این مرکز نمادی از فرهنگ است.

- اگر به دنبال توسعه هستیم و می‌خواهیم جوانان مان با توسعه ایران اسلامی پرورش یابند باید بسترهایش را فراهم کنیم.

- طی خدمت دولت تدبیر و امید بیش از ۱۴۰ هزار واحد برای محرومان ساخته شد و کلید ۷۵ هزار واحد به آن‌ها سپرده شده است.

- سد‌های بزرگ و خطوط راه آهن متعدد که از همدان تا تبریز و ارومیه و از آنجا به سنندج در حال اتصال به شبکه سراسری ریلی هستند. علاوه بر این خط ریلی چابهار به زاهدان و از آنجا به خاش از جمله پروژه‌های عظیمی بود زمینه اشتغال، توسعه و شادمانی مردم را به دنبال داشت.

- پیشرفت راه‌آهن رشت به بندر کاسپین مناسب بوده و در مراحل پایانی به سر می‌برد که طی ماه‌های آینده با توجه به تامین مسائل ایمنی و اطمینان از مسایل فنی آغاز به کار خواهد کرد.

- همانگونه که راه آهن قزوین-رشت افتتاح شد، راه آهن رشت به کاسپین نیز با توجه به تمام مسایل فنی آماده و به بهره برداری می‌رسد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد:

- با توجه به دستور رئیس جمهور، همه مسوولان تا ساعات پایانی دولت دوازدهم برای خدمت به مردم پای کار هستند و مدیران نباید احساس سستی کنند.

- کمک‌های لازم به آیت الله ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری منتخب خواهد شد و در زمان استقرار دولت سیزدهم اطلاعات صادقانه در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

امیری در نشست استانی ستاد مقابله با کرونا در یاسوج:

- زنگ خطر افزایش ابتلا به کرونا در استان‌های مختلف کشور به صدا درآمده است که باید مراقبت‌های ویژه در این زمینه افزایش یابد.

- در هفته‌های اخیر پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و به حدود ۶۵ درصد رسیده که خیلی کم است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری در نشست اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج:

- برخی افراد در نهایت کم لطفی می‌گویند نگاه دولت فقط به بیرون و برجام بود، این سخن ظلم به یکایک مدیران و نقد غیرمنصفانه‌ای بیش نیست.

- این سخن نادرست و غیرمنصفانه بوده، زیرا که دولت در راستای تحقق استفاده از داشته‌ها و قابلیت‌های داخلی گام برداشته است و بطور مستمر و هر دو هفته یکبار جلسات مهمی در این خصوص برگزار می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین هفته گذشته سفری داشت به شیراز و در دیدار با استاندار فارس گفت:

- اقدامات دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته تاکنون به ویژه در زمینه ارتقاء اقتصاد و اجرای پروژه‌های عظیم ملی و پایدار کمک کرده که این استان از بن بست اقتصادی رهایی یابد.

- دولت طی این سال‌ها نگاه ویژه‌ای به استان فارس داشته و بودجه این استان در سال جاری را با افزایش ۲۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته به تصویب رسانده است و در زمینه محرومیت‌زدایی و کار‌های عمرانی نیز گام‌های موثر و بلندی برداشته که تحولات چشمگیری را در این استان رقم زده است.
- اینکه برخی بیان می‌کنند که نگاه دولت فقط به بیرون و برجام بود کم لطفی و ظلم به تمام مدیران است چرا که دولت در جهت رفع مسائل و مشکلات داخل کشور و بهره گیری از ظرفیت‌ها قابلیت‌های داخلی گام‌های مهمی برداشته و در این زمینه جلسات مستمر و موثری را برگزار کرده است.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم آغاز اجرای طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در مشهد:

- آموزش مهارت‌های توان افزایی، مهارتهای زندگی و مهارت خوب زیستن به جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان رویکرد مهم دولت دوازدهم بود.

- هدف از آموزش این مهارت‌ها انسجام خانواده و اجتماع است که اکنون یکی از ماموریت‌ها در حوزه خانواده به شمار می‌رود.
با همکاری دستگاه‌های اجرایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیاده‌سازی طرح‌های مهارت‌های زندگی و ارتباطی اقدامات خوبی انجام شده و اکنون که در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم هستیم این طرح‌ها به نتیجه و جمع بندی رسیده و می‌توانیم تاثیرات اجرای آن‌ها را شاهد باشیم.
- تاکنون نسبت به موضوع آموزش‌های مهارت‌های زندگی در کشور غفلت شده است، اما سعی کردیم این خلاء و غفلت مورد توجه واقع شود و امیدواریم در دولت بعدی هم این طرح‌ها استمرار یابد.

حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه با مسوولان و فعالان اقتصادی کردستان در مرزبین‌المللی باشماق مریوان:

- طی هشت سال اخیر ۴۰۳ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.

- علاوه بر میزان سرمایه‌گذاری انجام شده هم اکنون ۳۰۷ هزار میلیارد تومان پروژه هم در مناطق آزاد کشور در دست اجرا است که بالای ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

- در این مدت برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر اشتغال پایدار و مستقیم در این مناطق ایجاد شده است و در حوزه زیرساخت هم اقدامات اساسی انجام شده که در توسعه این مناطق بسیار تاثیرگذار بوده است.

- عملیات اجرایی مناطق آزادی که منطقه ویژه اقتصادی دارند و ظرفیت تولید و صادرات دارند سریعتر آغاز می‌شود برهمین اساس عملیات اجرایی مناطق آزاد بانه و مریوان تا ۶ ماه آینده آغاز می‌شود.

- بعد از تصویب مناطق آزاد جدید در مجمع تشخیص نظام و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری دبیرخانه مناطق آزاد در ۲ بخش کار خود را آغاز کرد.

عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پنجمین نشست شورای راهبری پارک ملی گلستان در حوزه جغرافیایی شهرستان گالیکش:

- حفظ و صیانت از پارک‌ها و عرصه‌های طبیعی حفاظت شده کشور ضروری است و این اقدام در راستای نگهداری از منابع ژنتیکی عرصه‌های زیستی و انتقال آن به نسل آینده دارای اهمیت دوچندان است.

- مطابق اعلام شورای محیط زیست در بهمن سال گذشته، ۱۲ درصد وسعت کشور معادل ۱۹.۱ میلیون هکتار عرصه طبیعی دست نخورده مانده که این مقدار برای دست یابی به استاندار‌های بین المللی باید به ۲۸ میلیون هکتار (۱۷ درصد) افزایش یابد.

- محیط زیست باتوجه به محدودیت‌های منابع مالی که سهم فعلی آن ۲ هزارم بودجه کل کشور است و نیز کمبود محیط‌بان به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه‌ها و منابع ژنتیکی آن نیست.

معاونان وزرا هفته گذشته میهمان چه استان‌هایی بودند و چه گفتند؟

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست ستاد تنظیم بازار آذربایجان شرقی:

- شرایط ایده آل در تامین کالا‌های اساسی وجود دارد و با تمهیدات در نظر گرفته شده، کشور امسال با کمبود ارزاق مواجه نمی‌شود.

- علاوه بر ذخایر بسیار مطمئن کالا‌های اساسی در کشور، به میزان ۴.۵ میلیون تن انواع کالا در بنادر وجود دارد و حدود یک میلیون تن کالا نیز در داخل کشتی یا در مسیر انتقال است.

حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت در آذربایجان شرقی:

- بحث همسان سازی یکی از توقعات و آرزوی بازنشستگان بود که بعد از ۱۷ سال هم در صندوق کشوری و هم در سازمان تامین اجتماعی محقق شد و یکی از دستاورد‌های چشمگیر دولت دوازدهم است.

- به طور متوسط در تامین اجتماعی شاهد افزایش ۱۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان بودیم و در صندوق کشوری نیز بیش از ۸۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد که خوشبختانه این اقدام منجر به رضایت حدود ۶ میلیون بازنشسته کشوری و لشکری شده است.

- همچنین از چندین سال قبل حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی مطرح بود که خوشبختانه امروزه این امر در بخش خصوصی، مطب‌ها و داروخانه‌ها تکمیل شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تکمیل شود.

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سفر به اردبیل:

- ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و آسفالت راه‌های روستایی شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و هوراند اختصاص یافت.

- این اعتبار برای ساخت و آسفالت راه‌های روستایی به ترتیب با اولویت روستا‌های بالای ۱۰۰، ۵۰ و ۲۰ خانوار هزینه می‌شود.

- یک سوم راه‌های اصلی کشور معادل بیش از ۱۰ هزار کیلومتر نیاز اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای ترمیم و بازسازی دارد.

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در نشست ویدئو کنفرانسی عمران و آبادانی در کنگره استان اصفهان و توسعه ملی:

- لازم است افزایش جمعیت در کنار توزیع متوازن آن اتفاق بیفتد در غیر این صورت تعداد بیشتری از روستا‌ها خالی از سکنه می‌شود و حاشیه‌نشینی افزایش می‌یابد.

- از حدود ۹۲ هزار روستا و آبادی در کشور ۳۰ هزار روستا از سکنه خالی شده و لازم است سیاست‌های کاهش جریان مهاجرت از روستا‌ها با اهتمام بیشتری اجرا شود.

جمشید تقی زاده معاون امور مجلس، حقوقی و هماهنگی امور استان‌های ورزش وزارت ورزش و جوانان در آیین بهره‌برداری از ورزشگاه ۶ هزار نفره شهید سپهبد قاسم سلیمانی شیراز:

- سالن ورزشی ۶ هزار نفره شیراز که از امکانات و تجهیزات مناسبی در سطح جهانی بهره می‌برد، نقش بسزایی در برگزاری مسابقات بین‌المللی و پرورش استعداد‌های جوانان و نوجوانان این استان پهناور دارد.

- سالن ورزشی ۶ هزار نفره شیراز با نام سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در زمینی به مساحت ۶۶ هزار متر مربع و با ظرفیت ۶ هزار نفری به بهره برداری رسید.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور دربازدید از اسکله ترمینال مسافری دریایی گناوه:

- از محل تسهیلات از منابع وجوه اداره شده سازمان بنادر شناور‌هایی با استفاده از توان متخصصان داخلی توسط صنایع دریایی طراحی و تولید شده که براساس سن ناوگان به صورت اولویت‌بندی جایگزین خواهد شد.

- افقی که برای توسعه بنادر تجاری کشور بویژه استان بوشهر در حوزه ناوگان منطقه‌ای ترسیم شده، این است که هم زیرساخت‌ها را برنامه ریزی مناسبی انجام داده ایم تا به روز رسانی و بهسازی و توسعه دهیم و هم براساس مصوبه هیات وزیران و با تولیت سازمان بنادر و دریانوردی به سمتی برویم که ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور متناسب با شرایط کنونی بتواند با کیفیت بالاتری صادرات غیرنفتی و واردات ملزوم کشور را از این طریق در سطح منطقه انجام دهیم.

- بالاترین و با اولویت‌ترین تسهیلات وجوه اداره شده این سازمان برای ناوگان مسافری و گردشگری است.

- سازمان بنادر و دریانوردی برای ساماندهی فعالیت‌ها در بندر گناوه طرح جامع توسعه این بندر را در افق ۱۵ ساله مصوب کرده است در این طرح زمینه برای فعالیت ناوگان تجاری بزرگ‌تر و با قابلیت مطلوب‌تر فراهم خواهد شد که تحقق این مهم مستلزم این است که فعالیت از فضای محدود خور خارج و در بیرون خور حوضچه آرامش، اسکله و پسکرانه برای شناور‌های بزرگ‌تر احداث شود.

سیدجواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حاشیه بازید از طرح‌های آموزشی شهرستان جوین خراسان رضوی:

- با آغاز فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت تاکنون ۷۴۰ هزار دانش‌آموز نوآموز، که ۵۲ درصد آن‌ها را دربرمی گیرد، سنجش سلامت شده‌اند.

- ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه سنجش سلامت به منظور اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی در کشور فعال شده است و ۲۰ هزار نیروی انسانی برای سنجش سلامت دانش آموزان نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی ساماندهی شده‌اند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح آموزشگاه ابتدایی خیرساز عشایری منطقه کهمره سرخی شیراز:

- مدرسه سازی آغاز یک حرکت به سمت توسعه عدالت آموزشی است.

- برای تکمیل این حرکت اهتمام و توجه به امور تحصیلی دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد.

مسعود منصور معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در نخستین همایش بین المللی و هشتمین همایش ملی مرتعداری ایران در مشهد:

- پیشبرد یک‌بعدی توسعه، بدون توجه به منابع طبیعی می‌تواند برای کشور عوارض و چالش‌های بسیاری در پی داشته باشد.

- وجود بیش از هشت هزار گونه گیاهی، اهمیت و جایگاهی ممتاز به مراتع کشور داده است و در کنار آن تامین ۴۰ درصد علوفه مورد نیاز دام کشور و استفاده ۲۰۰ هزار خانوار عشایری از این عرصه‌ها بر لزوم حفظ آن افزوده است.

- مدیریت منابع طبیعی در کشور‌های در حال توسعه و از جمله کشور ما، پیچیده و سخت است، زیرا بسیاری از کشور‌های توسعه یافته بدون توجه به موضوع توسعه پایدار، رشد خود را محقق کرده‌اند و اکنون برای کشور‌های در حال توسعه تکالیفی را مقرر کرده اند.

مهرالله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در آیین بهره‌برداری از ۲۸ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی در شهرستان نیشابور:

- در مدت بیش از ۲۰ سال فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز، افزون بر ۵۰ درصد طرح‌های مدرسه‌سازی کشور توسط خیران ساخته و آماده‌سازی شده است.

- سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان مشارکت خیرین را جذب کرده است و این باعث شده امروز با خیرین همراهی خوبی داشته باشیم.

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره برداری از شهرک صنعتی شهید شهریاری زنجان:

- باید از صنعتگران و فعالان اقتصادی حمایت کنیم تا همه سرمایه‌های بزرگ و خرده‌سرمایه‌های مردم به سمت تولید هدایت شود.

- در کل کشور علاوه بر سرمایه‌گذاری طرح‌های جدید، طرح‌های موجود هم با ظرفیت کامل و یا افزایش ظرفیت، فعالیت می‌کنند که می‌تواند عامل موثری در جذب سرمایه‌های خرد و کلان در تولید باشد و اقدامات انجام شده در حوزه تولید، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

- فعالیت واحد‌های تولیدی و کلنگ زنی واحد‌های جدید، همه نویدبخش رشد تولیدات صنعتی و صادرات غیرنفتی کشور در سال‌های آتی خواهد بود و امیدوارم این رویه در ماه‌ها و سال‌های آینده هم تداوم داشته باشد.

علی رسولیان معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در آیین بهره برداری از شهرک صنعتی ۴۳۷ هکتاری شهید شهریاری زنجان:

- امسال ۱۰ هزار هکتار زمین جدید، به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه می‌شود که سهم استان زنجان از این میزان ۷۵۰ هکتار است.

- بر اساس آمار، ۷۹۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، از آغاز امسال تاکنون، به بهره برداری رسیده است و با راه‌اندازی این واحدها، ۱۸ هزار شغل ایجاد شده است و امسال رشد ۸۰ درصدی اشتغال را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

- شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور ۸۲۸ واحد است و طرح‌های مهمی مثل افزایش زمین در شهرک‌های صنعتی و نیز خرید و انتقال پساب از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در سفر به زاهدان:

- سیستان و بلوچستان در تمامی شاخص‌های چهارگانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و نحوه استفاده اماکن عمومی از تهویه در چند ماه اخیر همیشه رتبه آخر بوده و فاصله چشمگیری با میانگین کشوری دارد.

- این اولین سفر من بعد از چند سال است که برخلاف هدف همیشه در حوزه بررسی مشکلات اقتصادی، اجرای اسناد توسعه و محرومیت‌زدایی این استان انجام می‌شود و این سفر به دستور وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی کرونا با چند هدف انجام شده که امید است تمامی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین قرارگاه عملیاتی را در این سفر در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار دهیم.
جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی مدیریت و مقابله با کرونا کشور بیان کرد: در این سفر چند موضوع خیلی مهم هدف‌گذاری شده که مهمترین آن‌ها نحوه اقدامات گسترده نیرو‌های مسلح در مرز برای جلوگیری از تردد اتباع غیرمجاز و جلوگیری از ورود ویروس کرونا از این مسیر به داخل کشور است.

- دین پرست همچنین در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان حضور یافت و اظهار داشت: هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی کشور در تملک بانک‌ها قرار دارد و بانک مرکزی باید این واحد‌ها را تا پایان کار دولت فعلی تعیین تکلیف کند. این واحد‌ها توسط ۱۶ بانک کشور تملک شده اند که ۴۲درصد آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال هستند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی موظف شده این واحد‌ها را تا پایان کار دولت دوازدهم تعیین تکلیف کرده و به چرخه تولید بازگرداند و اکنون ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد که این طرح‌ها در حوزه‌های صنعت و معدن، نیازمند تامین اعتبار هستند.

دیگر سفر‌های مسوولان

دیگر مسوولان از جمله فرماندهان نظامی و متولیان امور فرهنگی نیز در هفته گذشته با سفر به استان‌ها در برنامه‌های مختلف شرکت کردند که در ادامه می‌آید:

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر به شهرستان تایباد و نقطه صفر مرزی ۲ کشور ایران و افغانستان از یگان‌های نظامی ارتش مستقر در مرز دوغارون بازدید کرد.

در این سفر از تجهیزات نظامی، خودرویی، امدادی و الکترونیکی یگان‌های ارتش در تیپ ۲۷۷ متحرک شهید تولایی در دوغارون از نزدیک بازدید و آخرین وضعیت تحرکات و اتفاقات چند روز گذشته در کشور افغانستان و مرز ایران را بررسی کرد.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این بازدید گفت: اتفاقات اخیر کشور افغانستان، نمی‌تواند هیچگونه تهدیدی برای خاک عزیز ایران اسلامی رقم بزند و امنیت و آرامشی که اکنون در جای جای کشور داریم، مرهون خون شهدا و رشادت و جانفشانی‌های نیرو‌های مسلح کشور است.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این سفر گفت: هیچ مشکلی در امنیت مرز‌های ایران وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مرز‌های شرقی و مشترک ایران با افغانستان در امنیت و آرامش کامل است.

وی افزود: باتوجه به اتفاقاتی که طی چند روز گذشته در آنسوی مرز‌های ایران و در کشور افغانستان افتاده بازدید از یگان‌های مستقر در گذرگاه زمینی دوغارون به منظور بررسی توان و آمادگی نیرو‌های مسلح در این نقطه از کشور انجام شد و باتوجه به برخی جنگ‌های داخلی در کشور افغانستان، در زمان حاضر هیچ گونه اتفاق خاصی در مرز‌های مشترک ایران با این کشور رخ نداده و امنیت و آرامش کامل در تمامی مرز‌های شرقی و مشترک با کشور افغانستان برقرار است.

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور نیز گفت: توان و روحیه مناسب یکی از مهمترین مولفه‌های آمادگی رزمی است که این مهم در بین تمامی نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در مرز‌های کشور وجود دارد.

وی افزود: اقتدار و صلابت نیرو‌های مسلح نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار اقصی نقاط کشور دارد و روز به روز به سطح آمادگی و اقتدار نیرو‌های مسلح کشور افزوده می‌شود.

وی به جنگ‌های داخلی کشور افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: اتفاقات چند روز گذشته در کشور افغانستان هیچ جای نگرانی برای مردم کشور ما ندارد و مرز‌های مشترک ایران و افغانستان از امنیت کامل و ۱۰۰ درصدی برخوردارند.

جواد جهانگیر مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور در نشست با خبرنگاران آذربایجان شرقی:

هفتمین دوره معرفی برترین شرکت‌های غرب و شمال غرب کشور سیزدهم مرداد امسال ساعت ۱۰ در تالار اتاق بازرگانی تبریز برگزار می‌شود.

رشد و بازدهی، اثربخشی در بازار‌های بین المللی، اشتغالزایی و استفاده هوشمندانه از دارایی‌های شرکت از شاخص‌های انتخاب شرکت‌های برتر است.

موسی رهنمایی قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سفر به اصفهان:

با توجه به خشکسالی، امسال برای دامداران این امکان وجود ندارد که کمبود نهاده‌های دامی را با علوفه خشبی (غذای پرحجم) جایگزین کنند.

به گفته وی استمرار این وضعیت تهدید بزرگی برای بخش دامداری و دامپروی کشور است چرا که اکنون در این شرایط دام‌های مولد به‌خصوص گوسفند و میش‌های آبستن از آنجا که صرفه اقتصادی برای دامدار ندارند روانه کشتارگاه می‌شوند.

اکنون واحد‌های بزرگ دامداری کشور تنها به اندازه مصرف یک روز یا یک هفته خود غله دارند، این در حالی است که کشور سالانه به حدود ۱۲ میلیون تن غله نیاز دارد که باید از مدت‌ها قبل برای رفع این مشکل برنامه ریزی می‌شد، همچنین علاوه بر اینکه نرخ مصوب نهاده‌ها افزایش داشته، تمام نهاده مورد نیاز دامداران نیز با نرخ مصوب به دست آنان نمی‌رسد و بخشی از آن را باید از بازار آزاد تأمین کنند.

ابراهیم مهران‌فرد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور در آیین معارفه دادستان نظامی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح چهارمحال و بختیاری:

عدالت خواهی، اجرای عدالت، قانون‌مداری، حفظ شان، جایگاه و اقتدار نیرو‌های مسلح، تحکیم مبانی نظم و انضباط، تقویت سلسله مراتب، حفظ اسرار و تکریم ارباب رجوع از جمله قوانین این سازمان است.

امروز اگر دشمن چشم طمع را از حمله نظامی از کشور برداشته است، به واسطه هوشیاری نیرو‌های مسلح و آمادگی این نیرو‌ها در همه ابعاد از جمله بعد معنوی و نظامی است که با آمادگی رزمی و حضور همیشگی در مقابل دشمن ایستاده‌اند.

محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

سرمایه‌گذاری کمی و کیفی در مدرسه، ارزان‌ترین، انسانی‌ترین، کم آسیب‌ترین، سهل‌ترین و ماناترین راه ارتقای شاخص‌های مطلوب یک جامعه است.

هر جامعه و کشوری که در مدرسه سرمایه گذاری نکند صد جای دیگر با گران‌ترین، کمترین و بی کیفیت‌ترین راه باید تاوان پس بدهد و تامین کسری نیرو که کماکان در بیشتر استان‌ها همزمان با برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی نمایان می‌شود، کاری سخت و در عین حال بسیار ظریف است.

آیت الله علی رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نشست با تعدادی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی:

مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اضلاع پیکان پیشبرد و توسعه کشور هستند این سه ضلع مهم و اساسی به عنوان سرمایه حیاتی کشور می‌تواند زمینه ساز شکوفایی استعداد‌ها شود و بر این اساس برای ارتقای کیفی حوزه‌های علمیه برنامه پنج ساله تدوین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی:

نهی از منکر یکی از مسایلی است که جامعه را در برابر ویروس خطرناکی مثل ذلت پذیری و بی بند باری و جهالت حفظ می‌کند و دژی در برابر این پلیدی‌ها ایجاد می‌کند.

مسئله امر به معروف، قدرت دفاعی در برابر مسائل و مشکلات بوده و سدی دفاعی در برابر مشکلات کشور است و خداوند امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگانی قرار داده است و هیچ کسی نباید از این وظیفه شانه خالی کند.

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

برنامه‌ریزی‌ها برای توانمندسازی ۴۰ هزار نفر از مدیران مسوول و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه رواق‌های ۱۲ گانه شبستان‌های فرهنگ، هنر و نوآوری تا پایان امسال انجام شده است.

رصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در طرح «ترنم فهما» با هدف تربیت راهبردی نخبگان در عرصه فرهنگ و هنر مساجد در سال ۹۸ آغاز شد و در سال گذشته نیز رتبه‌بندی این کانون‌ها به پایان رسید و در سال جاری برنامه توانمندسازی مدیران مسوول کانون‌ها و اعضا به منظور ارتقای کیفی فعالیت‌ها پیگیری می‌شود.
/ ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: