bazarnews

کد خبر: ۹۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
بوشهر- نخلداران بوشهر سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما تولید می‌کنند که هر ساله با ورود واسطه‌ها به بازار، بیشترین ضرر نصیب تولیدکنندگان می‌شود، اما امسال نخلداران برای شکست دلالان هم‌قسم شده‌اند.
برداشت خارک و رطب از نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شده و به زودی برداشت خرما به عنوان مهم‌ترین محصول نخیلات نیز آغاز خواهد شد.

نخلداران استان در سال‌های اخیر همواره از ورود دلالان و واسطه‌ها در خرید خرما گلایه‌مند بوده و اعتقاد دارند تا زمانی که پای واسطه‌ها وسط باشد، نفعی اصلی به جیب دلالان رفته و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

تولید خرما و برداشت محصول در گرمای طاقت‌فرسا که به خرماپزان معروف است، انتظارات باغداران را زیاد کرده و انتظار دارند با زجر و زحمتی که می‌کشند، به سود لازم نیز برسند تا واسطه‌ها نتوانند منفعت اصلی را ببرند و به ریش تولیدکنندگان بخندند.

تعدادی از تولیدکنندگان خرما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاکید بر لزوم حمایت دولت از نخلداران و تولیدکننده‌ها، خواستار قطع کردن دست دلالان شدند.

زحمت کارگران و سود دلالان
حبیب بنافی از تولیدکنندگان خرمای دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زحمت اصلی خرما بر دوش نخلداران و کارگران است و سود به جیب دلالان می‌رود.

وی افزود: با وجود زحمت زیادی که در گرمای ۵۰ درجه توسط نخلداران و کارگران کشیده می‌شود، خرما با قیمت ناچیزی از تولیدکنندگان خریده شده و با قیمتی بیشتر به نفع واسطه‌ها فروش می‌رود.

ناصر بحرانی نیز از تولیدکنندگان خرمای آبپخش به خبرنگار بازار گفت: از دولت انتظار داریم در همین ابتدای کار ورود کند و اجازه مانور به دلالان را ندهد.

واسطه‌ها با ایجاد جو و موج در بازار خرما، خرما را از تولیدکنندگان می‌خرند و با انبار کردن در سردخانه‌ها، در زمان مناسب آن را وارد بازار کرده و سود کلانی به جیب می‌زنند

وی بیان کرد: حقیقتا خیلی سخت است در این گرمای بی‌سابقه، دلالان بدون زحمت و بدون فشار، با یک تلفن و ارتباط، بیشتر از نخلداری که یک سال زحمت کشیده سود ببرد.

عبدالرضا رضایی از تولیدکنندگان خرمای چم درواهی نیز اظهار داشت: واسطه‌ها با ایجاد جو و موج در بازار خرما، خرما را از تولیدکنندگان می‌خرند و با انبار کردن در سردخانه‌ها، در زمان مناسب آن را وارد بازار کرده و سود کلانی به جیب می‌زنند.

وی اضافه کرد: مسئولان دولتی و مدیران نظارتی باید با دقت رصد کنند و اجازه ندهند که زحمات کشاورزان و باغداران هدر رود.

دلالان ناامیدمان کرده‌اند
عباس صابری از تولیدکنندگان خرمای تنگستان نیز یادآور شد: تولید خرما در گرمای ۵۰ درجه و رطوبت ۹۸ درصدی خیلی سخت است و وقتی می‌بینیم که تمام سود به جیب دیگران می‌رود از کارمان ناامید می‌شویم.

مهدی باقری از تولیدکنندگان خرما در جم نیز گفت: بهترین و با کیفیت‌ترین خرما را تولید می‌کنیم ولی در زمان فروش، به دلیل اینکه راهی نداریم به واسطه‌ها و دلالان می‌فروشیم و نصف قیمت و نصف سود به ما می‌رسد و دلالان بدون زحمت و به دلیل رابطه‌ای که دارند، اندازه ما سود می‌برند.

باید مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت و مدیران ارشد استان، در زمینه صادرات ورود کنند و خرمای ما را صادر کنند تا دلالان نتوانند مانور قدرت بدهند

کیوان رضوان‌پور از تولیدکنندگان خرمای آبپخش بیان کرد: باید مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت و مدیران ارشد استان، در زمینه صادرات ورود کنند و خرمای ما را صادر کنند تا دلالان نتوانند مانور قدرت بدهند.

ناصر قلایی نیز از دیگر تولیدکنندگان خرما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: شرکت‌های بسته‌بندی خرما باید فعال شوند و با همکاری مدیران دولتی، خرما را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان بخرند و خودشان نیز با بسته‌بندی شیک و با کیفیت، خرما را صادر کنند تا علاوه بر باغداران، شرکت بسته‌بندی نیز به سود برسد و دست دلال کوتاه شود.

تولید با کیفیت نخلداران، ضامن افزایش صادرات
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تلاش برای خرید محصولات نخلداران اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با رایزنی و تلاشی که انجام داده در راستای فراهم کردن زمینه صادرات خرما و رطب اقدامات خوبی انجام داده و امیدواریم این مساله منجر به بهبود وضعیت فروش محصولات و کوتاه کردن دست دلالان شود.

ابوالقاسم محمدزاده نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش و فعالیت و حمایت خوبی داشته و انتظار داریم با یک تلاش دسته‌جمعی و هدفمند و با همپوشانی صورت گرفته شاهد رضایتمندی نخلداران باشیم.

وی یادآور شد: البته نخلداران نیز باید خرمای تولیدی و رطب تولیدی را با کیفیت مطلوب عرضه کنند تا ما نیز بتوانیم در بازاریابی و صادرات کمک کنیم و علاوه بر آن، نوع بسته‌بندی و مرغوبیت آن نیز موثر است.

مدیران دولتی و بویژه مدیران صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مدیریت ارشد استان باید به نخلداران کمک کنند و آنها را رها نکنند و اگر بی‌خیال باشیم، باز هم واسطه‌ها کار خود را می‌کنند

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته و در دهه اخیر، فقط و فقط سود به جیب دلالان خرما رفته و تولیدکنندگان و زحمت‌کشان واقعی، به اندازه زحمتی که می‌کشند سود نمی‌برند.

ابراهیم رضایی افزود: بنده سال‌هاست از نزدیک با خرما و نخل آشنا هستم و مشکلات و دغدغه‌های این قشر را با تمام وجود حس کرده‌ام و از همه توان و ظرفیت خود برای بهبود وضعیت باغداران استفاده می‌کنم.

وی یادآور شد: مدیران دولتی به ویژه مدیران صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مدیریت ارشد استان باید به نخلداران کمک کنند و آنها را رها نکنند و اگر بی‌خیال باشیم، باز هم واسطه‌ها کار خود را می‌کنند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خرمایی که واسطه‌ها با قیمت ۸ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان از نخلداران می‌خرند، بعضا تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و سود چند برابری به دلالان می‌رسد و دست تولیدکنندگان خالی است.

لزوم کاهش موانع صادراتی
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن خرما در سال تولید می‌کند که هم‌اکنون حدود ۳۵ هزار تن یعنی کمتر از ۲۵ درصد از خرمای استان صادر می‌شود.

خورشیدگزدرازی افزود: در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، مشکلات زیادی در بحث صادرات داشتیم و امسال با رایزنی که با کشورهای مختلف از جمله بنگلادش انجام شده، انتظار داریم میزان صادرات خرما افزایش محسوسی پیدا کند که از این طریق، شاهد رضایتمندی نخلداران و تولیدکنندگان خواهیم بود.

وی بیان کرد: موانع صادرات محصولات کشاورزی باید کاهش یابد تا تولیدکننده و صادرکننده با کمترین مشکل بتواند در امر صادرات محصول اهتمام ورزد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: به ویژه موانع بانکی و بیمه‌ای اگر رفع شود، میزان صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما و گوجه‌فرنگی رشد چشمگیری خواهد داشت.

افزایش هدف‌های صادراتی خرما
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز بیان کرد: استان بوشهر ۳۴ هزار هکتار سطح زیر کشت نخلیات دارد و حدود ۶ میلیون اصله نخل بارور داریم که بالغ بر ۱۶۵ هزار تن محصول خرما و رطب و خارک به بازار داخل و خارج عرضه می‌کنند.

محمدتقی منوچهری افزود: چنانچه صادرات خرما رونق پیدا کند، شک نکنید شاهد ارتقای وضعیت معیشتی باغداران خواهیم بود و در ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی خانوارها نیز بسیار موثر است.

وی گفت: امسال با تلاش دستگاه‌های ذیربط شاهد افزایش هدف‌های صادراتی محصولات نخیلات هستیم و امیدواریم بتوانیم لبخند رضایت را بر لبان تولیدکنندگان بنشانیم.

خرمایی که قرار است به کشورهای دیگر رفته و وارد سفره‌های مردم آن کشورها شود، باید کیفیتی بسیار مطلوب داشته باشد و از بسته‌بندی مناسب و در خور شان برخوردار باشد و در غیر اینصورت ممکن است سال‌های بعدی، صادرات متوقف شود

به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان خرما در سال جدید، دورنمای بهتری داشته باشند و البته این امر مستلزم عمل به وعده‌ها توسط مسئولان ذیربط و همچنین بهبود کیفیت خرمای تولیدی است.

خرمایی که قرار است به کشورهای دیگر رفته و وارد سفره‌های مردم آن کشورها شود، باید کیفیتی بسیار مطلوب داشته باشد و از بسته‌بندی مناسب و در خور شان برخوردار باشد و در غیر اینصورت ممکن است سال‌های بعدی، صادرات متوقف شود.

از مجموع ۱۶۵ هزار تن محصولات خرمای استان بوشهر، انتظار داریم امسال حداقل ۵۰ درصد صادر شود تا ۵۰ درصد نیز در داخل کشور به فروش برسد و تولیدکنندگان برای اولین بار بتوانند واسطه‌ها و دلالان را شکست بدهند./ بازار

برچسب ها: نخلداران ، دلالان ، بوشهر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: