bazarnews

کد خبر: ۹۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
اراضی دیم شهرستان بدره در حالی از کمبود آب رنج می‌برند که رودخانه خروشان سیمره از کنار این زمین‌ها می‌گذرد و تاکنون از آب این رودخانه برای آبی کردن اراضی شهرستان استفاده نشده است.
زمین های حاصلخیز و مرغوب اما تشنه شهرستان بدره در کنار رودخانه خروشان سیمره قرار دارد، به منظور کمک و رونق دادن به بخش کشاورزی طرح ایستگاه پمپاژ زید، زرانگوش و تلخاب در سال ۸۶ کلنگ زنی شد و قرار بود پس از ۱۷ ماه به بهره برداری برسد.

با تخصیص اعتبار و صرف هزینه های هنگفت طرح ایستگاه پمپاژ آبرسانی به اراضی کشاورزی روستاهای زید، زرانگوش و تلخاب در سال ۸۶ آغاز شد اما با سپری شدن ۱۴ سال از شروع کار این طرح کشاورزان این منطقه همچنان چشم انتظار بهره مندی از آب رودخانه سیمره هستند.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم
یکی از کشاورزان روستاهای شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حکایت زمین های کشاورزی شهرستان بدره، حکایت «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» است، سال هاست طرح ایستگاه پمپاژه زید، زرانگوش و تلخاب برای آبرسانی به اراضی کشاورزی روستاهای شهرستان کلنگ زنی شده اما هنوز خبری از افتتاح این طرح نیست.

مهدی باقری افزود: متاسفانه چندین سال است چشم انتظار آب رودخانه سیمره هستیم، اما خبری از آب نیست.امسال هم به دلیل خشکسالی با خسارت های زیادی مواجه شدیم.

بهره مندی ۳۵۰۰ نفر از طرح ایستگاه پمپاژ زید، زرانگوش و تلخاب
مدیر جهاد کشاورزی بدره نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: پروژه ایستگاه پمپاژ زید، تلخاب و زرانگوش شامل پنج اولویت می شود که اولویت اول خرید لوله و اولویت دوم ساخت ایستگاه و سازه های جمعی است که به صورت ۱۰۰ درصد انجام گرفته است.

۶۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ نفر و با اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر از این پروژه بهره مند می شوند

علی پورمحمد اضافه کرد: اولویت سوم خطوط انتقال است که ۷۵ درصد پیشرفت دارد، اولویت چهارم خرید پمپ ها و پروژه های برق و همچنین اولویت پنجم شبکه شبکه تحت فشار است که بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: با افتتاح این طرح علاوه بر کشت گندم و جو، کشت سبزی و صیفی جات که عملکردی بیش از پنج تن در هکتار امکان پذیر است.

پورمحمد افزود: ۶۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ نفر و با اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر از این پروژه بهره مند می شوند.

تکمیل طرح ایستگاه پمپاژ زید، زرانگوش و تلخاب نیازمند ۱۶۰ میلیارد ریال است
فرماندار بدره نیز در خصوص علت تاخیر در افتتاح این پروژه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تاکنون مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از منابع مختلف برای این طرح سرمایه گذاری شده و برای تکمیل و بهره برداری از این طرح نیازمند ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

مسلم تیرافکن افزود: در این راستا تلاش می کنیم از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان و همچنین مسئولان استانی و کشوری بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

پروژه عملا از سال ۹۵ شروع شد
معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کار مطالعاتی و برآوردی طرح ایستگاه پمپاژ زید، زرانگوش و تلخاب درست است در سال ۸۶ کلید خورده اما عملا عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۵ شروع شده است.

سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تصویب شد، از این اعتبار مصوب هم اکنون چهار میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است

تورج کرمی افزود: نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان در شبکه اصلی و فرعی و ایستگاه پمپاژ این طرح تاکنون هزینه شده و در مجموع این طرح حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: نواقصاتی در ایستگاه پمپاژه و خط اصلی و نیز در شبکه فرعی وجود دارد، برآورد جهاد کشاورزی استان برای اتمام این طرح در سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

کرمی تصریح کرد: در سفری که معاون رئیس جمهوری به این استان داشتند، سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تصویب شد، از این اعتبار مصوب هم اکنون چهار میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون پیمانکار در شبکه اصلی و ایستگاه هم اکنون پای کار است.

وی ادامه داد: با وجود تورم ها امیدوار هستیم با ۱۰ میلیارد تومان دیگر این پروژه در سال آینده به اتمام برسد.

اکنون پس از سال ها چشم انتظاری اگر همت شود و آب این رودخانه زودتر به زمین های کشاورزی برسد شاهد رونق تولید و اشتغال در این منطقه خواهیم بود.

شهرستان بدره در جنوب استان ایلام دارای هشت هزار هکتار اراضی کشاورزی که بیشتر این اراضی دیم هستند. /بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: