bazarnews

کد خبر: ۹۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
بر اساس ابلاغیه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، سوم مرداد‌ماه ثبت فروش سیگار توسط عوامل زنجیره توزیع به خرده فروش، الزامی می‌شود؛ به گفته کارشناسان این اقدام می‌تواند فروش و عرضه سیگار‌های قاچاق و تقلبی را کاهش دهد.
طرح شناسه رهگیری سیگار به عنوان اولین سامانه رهگیری دخانیات سال ۱۳۹۸ رونمایی شد؛ البته فاز اجرایی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا از سال گذشته آغاز شد. هدف این طرح مقابله به عرضه سیگار قاچاق و ساماندهی رنجیره تأمین و توزیع دخانیات است.

در این طرح تمامی فرآیند‌های زنجیره تأمین و توزیع سیگار از مرحله تولید تا مصرف مورد رصد قرار می‌گیرد تا از ورود کالا‌های تقلبی و قاچاق به بازار سیگار جلوگیری شود.

بر اساس ابلاغیه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، از تاریخ ۳ مرداد ۱۴۰۰ ثبت فروش سیگار توسط عوامل زنجیره توزیع به خرده فروش، الزامی می‌شود تا اجرای طرح رهگیری سیگار کامل شود؛ بنابراین کلیه خرده‌فروشان سیگار موظفند از این تاریخ تمامی اسناد فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. در غیر این صورت، خرید سیگار‌های ثبت نشده در سامانه جامع تجارت توسط خرده‌فروشان ممنوع است.

گفتنی است که خرده‌فروشان سیگار الزامی به ثبت فروش سیگار به مصرف‌کنندگان ندارند و می‌توانند جهت مدیریت موجودی خود در سامانه، فروش خود را به مصرف کنندگان به صورت تجمیعی در سامانه ثبت کنند.

سامانه رهگیری سیگار، دومین سامانه پس از سامانه رجیستری موبایل است که با راه اندازی آن ۹۹ درصد تجارت تلفن همراه قانونی و از قاچاق این کالا جلوگیری شد؛ با توجه به تکمیل سامانه رهگیری سیگار می‌توان امیدوار بود که عرضه سیگار‌های قاچاق و تقلبی در بازار کاهش می‌یابد. /  دانشجو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: