bazarnews

کد خبر: ۹۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
هیئت پولی نوعی مؤسسه پولی است که به صدور اسکناس و سکه (و در برخی از موارد، سپرده) اقدام می‌کند که کاملاً دارای پشتوانه ارز «ذخیره» خارجی و کاملاً قابل تبدیل به ارز ذخیره با نرخی ثبات مورد انتظار آن است.

گروه بین الملل بازارنیوز- مهناز میرزاده، کارشناس مسائل اقتصادی؛ از زمان بروز بحران اقتصادی در لبنان، کارشناسان و افراد آگاه مجموعه‌ای از راه حل‌های اصلاحی را پیشنهاد کرده اند، از جمله راهکار‌های پیشنهادی که توسط فرانسه ارایه شده است، ایجاد هیئت پولی بوده است. به گزارش النهار چاپ لبنان، فرانسه در حال حاضر با تعدادی از شرکای بین المللی خود در حال ایجاد یک مکانیزم مالی معروف به هیئت پولی به منظور محافظت از سیستم پولی و مالی لبنان برای اطمینان از پرداخت‌ها برای خرید‌های اساسی و حمایت از مردم لبنان در صورت فروپاشی اقتصادی در نتیجه عدم تشکیل دولت، بوده است. هیئت پولی نوعی مؤسسه پولی است که به صدور اسکناس و سکه (و در برخی از موارد، سپرده) اقدام می‌کند که کاملاً دارای پشتوانه ارز «ذخیره» خارجی و کاملاً قابل تبدیل به ارز ذخیره با نرخی ثبات مورد انتظار آن است.

کشوری که ارز ذخیره صادر می‌کند کشور ذخیره نام دارد (در صورتی که ارز ذخیره کالا باشد، کشوری که دارای هیئت پولی است خودش کشور ذخیره محسوب می‌شود). برخی از مهم‌ترین ویژگی هیئت پولی ارایه شده توسط استیو هانکه در کتاب راهنمای هیئت‌های پولی در کشور‌های در حال توسعه به شرح زیر است:
 
 
پیشنهاد فرانسه برای ایجاد هیئت پولی در لبنان

شکل (1): برخی از مهم­ترین ویژگی­های هیئت پولی

منبع: راهنمای هیئت های پولی در کشورهای در حال توسعه


با وجود اینکه هدف این سازوکار تثبیت قیمت لیر در برابر دلار است، ولی هیئت پولی برای کشور‌هایی توصیه می‌شود که از یک بحران سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و بانکی مواجه بوده و از آن رنج می­برد. در واقع این مکانیزم روشن و شفاف و در عین حال ناشناخته است.  این راه حل در کشور‌هایی که بی ثباتی امنیتی، سیاسی و اقتصادی را تجربه کرده اند، مانند بوسنی و هرزگوین که جنگ داخلی را تجربه می‌کرد، یا در کشور‌هایی که از فساد ریشه دار رنج می‌برند، مانند بلغارستان، و سایر کشور‌ها که دچار بحران‌های مالی شده اند مانند هنگ کنگ مورد استفاده قرار گرفته است. سایر تجربه‌های جهانی تأسیس و اجرای هیئت پولی تا پایان سال ۲۰۱۵ در جدول (۱) آمده است.
 
پیشنهاد فرانسه برای ایجاد هیئت پولی در لبنان
جدول (۱) تجربه‌های جهانی تشکیل و اجرای هیئت پولی تا پایان سال ۲۰۱۵

منبع: راهنمای هیئت‌های پولی در کشور‌های در حال توسعه

ارایه پیشنهاد تشکیل هیئت پولی از سوی فرانسه با استقبال چندانی از سوی جامعه کارشناسی و برخی مسئولین لبنانی مواجه نشده است. به گونه‌ای که در یکی از موارد رئیس انستیتوی مطالعات بازار لبنان، دکتر پاتریک ماردینی در گفتگو با روزنامه النهار بیان کرده است که پیشنهاد فرانسه برای تشکیل هئیت پولی به این معنا است که فرانسه امید خود را برای حل بحران سیاسی و اجتماعی، رسیدگی به فساد و ... در لبنان از دست داده است؛ و هیچ چشم انداز روشنی در خصوص حل بحران در لبنان وجود ندارد. در واقع تشکیل هیئت پولی را عملی‌ترین راه برای غلبه بر بحران لبنان معرفی کرده است.
 
پایان پیام//
برچسب ها: فرانسه ، لبنان ، هیئت پولی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: