bazarnews

کد خبر: ۹۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
ماهیت بازار بورس به گونه‌ای است که سرمایه گذار باید قبل از ورود به این بازار آموزش‌های خاصی را یاد بگیرد، اگر افراد بدون آموزش بورس وارد این بازار شود امکان دارد متحمل ضرر‌های هنگفتی شوند؛ آموزش تحلیل تکنیکال یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند به سرمایه گذاران  کمک کند که معاملات پر سود و مطمئنی انجام دهند.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه
بازار بورس همواره جزو یکی از پر رونق‌ترین بازار‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود که در آن روزانه معاملات اقتصادی متعددی در حجم‌های بسیار بالایی انجام می‌شود. یقینا با توجه به چنین اهمیتی، ورود و فعالیت در بازار بورس نیازمند  آموزش و آگاهی اولیه است تا فرد بتواند  در این بازار حضوری فعال  و مفیدی داشته باشد؛ نکته حائز اهمیت این است که ورود بدون آگاهی و آموزش در این بازار می‌تواند باعث نابودی سرمایه فرد سرمایه گذار شود؛ پلتفرم آموزشی «فرادرس»  جزو یکی از بستر‌های آموزشی است که در حوزه  آموزش  تحلیل تکنیکال بازار بورس از سابقه بالایی برخوردار است.

با توجه به چنین ظرافتی که بازار بورس دارد، سرمایه گذارانی که میخواهند به طور مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازند موظف هستند که قبل از خرید سهام یک شرکت، عملکرد اقتصادی و فرایند سود یا ضرر دهی آن شرکت را از طریق برسی  آمار‌هایی موجود از عملکرد این موسسه را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند.

یقینا فردی که بدون آگاهی و شناخت دست به معامله در این بازار می‌زند به مانند فردی است که با چشم بسته در یک مسیر ناشناخته  شروع به حرکت کردن می‌کند؛ شاید فرد چند قدم ابتدایی را سریع و بدون خطر طی کند، اما در ادامه مسیر امکان دارد وی با مشکلاتی زیادی رو به رو شود.

با توجه به نکات مذکور کسی که می‌خواهد در بازار بوس سرمایه گذاری کند باید تمامی فعالیت‌های شرکت‌های حاضر دراین بازار را تحلیل کند؛ سرمایه گذاران برای چنین کاری دو رویکرد متفاوت پیش روی خودارند.

 در یک طبقه بندی کلی باید خاطر نشان ساخت که  در تحلیل تحولات بازار بورس، دو رویکرد  «تحلیل بنیادین» و «تحلیل تکنیکال (فنی)» وجود دارد که می‌تواند فرد سرمایه گذار را در تجزیه و تحلیل بازار بورس راهنمایی کند.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه
در فرایند تحلیل بنیادی، این مولفه  به تحلیل ارزش سهام دارایی یک شرکت با تمرکز بر عوامل زمینه‌ای اثرگذار در آینده می‌پردازد؛ تحلیل بنیادی رویکردی است که فرد سرمایه گذار می‌تواند مباحث بنیادین و ریشه‌ای اقتصاد کشور یا یک صنعت را تجزیه و تحلیل کند.

همانگونه که از اسم این رویکر پیداست این روش تحلیل، به مباحث واضح و مشخصی ماننددرآمد و سود، نسبت فروش شرکت به کل فروش صنعت مربوطه و کیفیت مدیریت آن می‌پردازد.

 با توجه به چنین کارکردی، تحلیل بنیادی از مزایا و معایب متعددی برخوردار است؛ در خصوص مزایای این روش تحلیل می‌توان به مباحثی گوناگونی اشاره کرد.

ویژگی نخست  این روش تحلیل این است که روش تحلیل بنیادی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بسیار مناسب است و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری طولانی مدت هستند می‌توانند از این روش تحلیل استفاده کنند؛ علیرغم این روش تحلیل، سرمایه گذاران می‌توانند با فراگیری همه بخش‌های آموزش بورس می‌توانند  تسلط بیشتری بر روی مباحث بازار سرمایه داشته باشند.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه

ویژگی بعدی که وجود دارد این است به واسطه دید پایه‌ای که این روش تحلیل نسبت به موضوعات دارد، می‌تواند کمکی شایسته برای انتخاب شرکت‌های ارزشمند  درجهت سرمایه گذاری باشد.

علاوه بر این به واسطه همین نگاه عمقی، سرمایه گذار می‌تواند با  اثرگذار‌ترین عوامل سود و درآمد شرکت‌ها آشنا شود و همین موضوع باعث تسلط بیشتر وی بر روی تحولات بازار بورس می‌شود.

علیرغم مزایای این روش تحلیلی، تحلیل بنیادی معایبی نیز دارد که بعضا  باعث بی میلی برخی از سرمایه گذاران در استفاده از این روش تحلیل می‌شود؛   بسیاری از اقتصاددان‌ها و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که برای  تخمین ارزش مالی شرکت ها، بسته به نوع صنعت و خصوصیات آن فعالیت اقتصادی  روش‌های تخمین متفاوتی وجود دارد و بر همین حسب باید از روش‌های متعددی استفاده کرد؛ با توجه به چنین نکته ای، استفاده از  روش تحلیل بنیادی می‌تواند زمان بر بوده و در آخر بازده تحلیل و تجزیه را کاهش دهد.

علاوه بر نکته مذکور، اساس تحلیل بنیادی وابسته به منبع اطلاعاتی است که توسط شرکت‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد؛ این احتمال چندان دور از ذهن نخواهد بود که برخی از شرکت‌ها با ارائه اطلاعات غلط سرمایه گذار را فریب داده و آن شخص نیز در تحلیل خود از وضعیت آن شرکت به نتایج غیر واقعی برسد.

علاوه بر روش تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا فنی از دیگر روش‌های تحلیلی است که در تجزیه و تحلیل اتفاقات بازار بورس مورد استفاده قرا می‌گیرد؛ این روش برای پیش بینی قیمت در بازارها،  و مبتنی بر مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات آن شرکت بازار در بازار بورس است.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه

 اگر بخواهیم رویکرد تحلیل تکنیکال را در یک جمله خلاصه کنیم می‌توان از عبارت «گذشته چراغ راه آینده است» استفاده کرد چرا که در حقیقت  نحوه عملکرد روش تحلیل تکنیکال به گونه‌ای است که کارشناس بازار بورس با برسی وقایع و تحولات گذشته یک شرکت سهامی، به تجزیه تحلیل و آینده نگری آن شرکت در بخش‌هایی نظیر سود آوری و ضرر دهی می‌پردازد.

 تحلیل تکنیکال نیز همانند تحلیل بنیادی از مزایا و معایب متعددی برخوردار است  و همین موضوع باعث  شده است که عده‌ای مایل به استفاده از این روش تحلیل  باشند و در عوض افراد دیگری مایل نیستند از این چارت استفاده کنند.

یکی از مهمترین مزایای روش تحلیل تکنیکال این است که فرد می‌تواند این روش را به آسانی یاد بگیرد چرا که این  روش تحلیلی ساده بوده و بمانند دیگر روش‌ها پیچیده نیست؛ به تناسب چنین مزیتی اکثر افراد می‌توانند در مدت کوتاهی نحوه استفاده از این ابزار را فراگیرند.

پلتفرم آموزشی فرادرس یکی  بستر‌های آموزشی است که علیرغم آسانی آموزش تحلیل تکنیکال سعی می‌کند آموزش الگو‌های هارمونیک تحلیل تکنیکال و آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند را در دستور کار خود قرار دهد.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه

 علاوه بر آسان بودن این رویکرد تحلیلی، سرعت بالای این روش برای تجزیه و تحلیل آمارو اطلاعات مربوط به  بازار بورس یکی دیگر مزایای مثبت این روش تحلیلی محسوب می‌شود؛ استفاده از فناوری‌های جدید در  چارچوب بازار‌های مالی سبب شده است؛ به دلایل متعددی مانند اخبار و شایعات، نوسانات قیمتی بعضا‌ً شدیدی طی یک لحظه کوتاه ایجاد شوند. به همین دلیل، امکان واکنش سریع برای معامله‌گران یک مزیت محسوب می‌شود که این مولفه با استفاده از روش تحلیل تکنیکال توسط پلتفرم فرادرس به راحتی قابل یاد گیری است.

علیرغم مزیت‌های مذکور، چشم انداز معاملاتی منسجم واتوماتیک یکی دیگر از مزیت‌های روش تحلیل تکنیکال است که باعث شده این روش تحلیل نسبت به دیگر روش‌ها متمایز باشد؛ معاملات سریع، امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی مطرح شده در خصوص بازار‌های مالی است. روش‌های تکنیکال به دلیل وجود  مولفه‌های مشخص واکثراً محاسباتی، این پتانسیل را دارند که در بستر علوم مرتبط با رشته کامپیوتر و برنامه‌نویسی تعریف نوین از وضعیت بازار‌های مالی ارائه دهند.

 علاوه بر این می‌توان ادعا کرد که این روش تحلیلی به دلیل اهمیتی که دارد می‌تاند در قالب یک سرفصل وارد فرایند آموزش دروس دانشگاهی برای دروس اقتصادی  کرد چرا که با یادگیری آموزش تحلیل تکنیکال سرمایه گذار می‌تواند از موقعیت بهتری در بازار سرمایه  برخوردار باشد.

با وجود مزایایی که در خصوص تحلیل تکنیکال مطرح شد، اما این روش عاری از عیب نبوده و از جهاتی دارای معایب متعددی است؛ یکی از معایب  روش تحلیل تکنیکال این است که در این روش ممکن است نظرات و تعصبات شخصی ورود کرده و به همین طریق نتیجه تجزیه و تحلیل از مسیر اصلی خود منحرف شود

به تبع با ورود رویکرد‌های شخصی در  تجزیه و تحلیل آمار‌های بازار بورس، امکان دارد پس از انحراف نتیجه تحلیل وقایع یکسان نباشد و تفاسیر گوناگونی از یک موضوع تحلیل استخراج شود.

علیرغم نیاز آموزش این روش‌های تحلیل برای برسی وقایع و تحولات بورس، باید این نکته را خاطر نشان ساخت که در مرحله اول  فراگیری این روش‌های به دلیل پیچیدگی در آموزش دارد کمی سخت است و سرمایه گذاران باید از کارشناسانی استفاده کنند که نسبت به این روش‌های تحلیلی مسلط باشد.

 با توجه  با این موضوع افرادی تحت عنوان «چارتیست» حضور دارند که با تسلط کامل بر روی روش‌های تحلیل به نمایندگی از سرمایه گذارن به تجزیه و تحلیل  آمار‌های منوجود در بازار بورس می‌پردازند.

پلتفرم آموزشی فرادرس می‌تواند طی سلسله جلسات آموزشی با موضوع  آموزش بورس به علاقمندان این  حوزه سرفصل‌های متعددی را آموزش دهد؛ آموزش تحلیل تکنیکال، آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو، آموزش  الگو‌های هارمونیک تحلیل تکنیکال، آموزش اندکتور‌های تحلیل روند، آموزش اسیلاتور‌های تحلیل تکنیکال و آموزش امواج الیوت از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که پلتفرم آموزشی فرادرس می‌تواند به علاقه‌مندان حوزه بازار بورس آموزش دهد.
تحلیل تکنیکال، راه حلی کاربردی برای فرار از ضرر در بازار سرمایه

چارتیست‌ها  بر این باورند که نوسانات قیمت در یک اوراق بهادار به هیچ وجه تصادفی نیست و می‌توان این فرایند را از طریق مطالعه روند‌های گذشته بازار بورس تحلیل کرد؛ با تحقق چنین اقدامی می‌توان  حرکات قیمت در بازار سهام در آینده را پیش‌بینی کرد.

یک چارتیست  می‌تواند همزمان  از تحلیل بنیادی و تحلیل‌های تکنیکال برای تصمیم‌گیری جهت خرید و فروش استفاده کند؛ با  انجام چنین رویکردی، چارتیست می‌تواند از طریق تحلیل بنیادی، سهام دارای فاکتور‌های بنیادی قوی را شناسایی کند و از طریق تحلیل تکنیکال، زمان مناسب برای خرید سهام آن شرکت را بیابد.

 با توجه به نکات مذکور در خصوص روش‌های تحلیلی بنیادی و تکنیکال و مهارت چارتیست در تجزیه و تحلیل آمار‌ها می‌توان  نتیجه گرفت که نوع عملکرد سرمایه گذاران در بازار بورس بستگی به تصمیات وی در پیشبرد اهداف خود در این بازار دارد.

 به هرمیزان که سرمایه گذار از روش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده کند امکان موفیقت وی در بازار سرمایه بیشتر خواهد بود چرا که سرمایه گذار در چنین موقعتی با آگاهی بیشتری در این بازار اقدام می‌کند؛ در خصوص  حضور چارتیست‌ها نیز باید گفت که این افراد می‌توانند به  به عنوان کارگزار برای بسیاری از سرمایه داران فعالیت کنند و این اتفاق بسیار خوبی است.

  اما با این وجود مادمامی سرمایه گذار نسبت به بازر بورس علمی ندارد حضور این افراد بسیار ضروری است، اما اگر سرمایه گذار نسبت وقایع بازار بورس علم کافی داشته باشد خود می‌تواند کار گزار خود باشد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: