bazarnews

کد خبر: ۹۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
قیمت دلار در بازار دیروز ۴ مرداد با ۱٫۱ درصد افزایش، ۲۵،۰۴۹ تومان اعلام شده است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد سکه امامی در روز دوشنبه در جاده صعودی حرکت کند، افزایش بهای دلار در بازار داخلی بود. قیمت دلار در سومین روز هفته توانست ۷۰ تومان رشد را تجربه کند و به بهای ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان برسد. دلار از سد ۲۵ هزار تومانی نتوانست عبور کند ولی ادامه نوسان بالای خط ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان، انتظارات افزایشی را در بازار تقویت کرده است. به گفته فعالان، افزایش تقاضای حواله‌ای پس از پایان تعطیلات کرونایی، یکی از متغیرهایی بود که زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار در بازار داخلی بود.

افزایش ارزش دلار در شهرهای مرزی
فعالان بازار ارز دیروز عنوان می‌کردند که یکی از دلایل رشد قیمت دلار، افزایش ارزش این ارز در شهرهای مرزی بود. بر اساس گفته‌های آنها، دیروز قیمت دلار در منطقه هرات افغانستان به بالای ۲۵ هزار تومان رفت و در سلیمانیه عراق نیز تمایل زیادی برای فروش وجود نداشت. افزایش ارزش دلار در شهرهای مرزی می‌تواند موجب شود که دلار از بازار ارزان‌تر داخلی به آن سوی مرزها منتقل شود. نکته دیگر اینکه، به طور سنتی ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان پایین‌تر از بازار داخلی بود. این موضوع موجب می‌شد برخی معامله‌گران ارز ارزان‌تر را از هرات وارد بازار مشهد و بعضا تهران کنند. زمانی که قیمت دلار در منطقه هرات پایین‌تر از بازار داخلی نباشد، یکی از منابع تامین ارز از دست می‌رود‌، موضوعی که در انتظار بازیگران ارزی اثرگذار است. به نظر می‌رسد بالا ماندن قیمت دلار در هرات و سلیمانیه زمینه‌ساز رشد بیشتر قیمت دلار در بازار داخلی شود. با این‌حال، معامله‌گران کاهشی باور دارند که دولت دوازدهم در آخرین روزهای کاری خود سطح عرضه خود را به شکل قابل توجهی بالا خواهد برد.

تغییر انتظارات سیاسی دلاری‌ها؟
در حالی که شماری از معامله‌گران افزایش ارزش حواله درهم و دلار در شهرهای مرزی را به عنوان متغیر تعیین‌کننده صعودی بازار داخلی معرفی می‌کردند، دسته دیگری از معامله‌گران باور داشتند، نوسانات قیمتی بیشتر به دلیل تغییر انتظارات سیاسی بود. از نگاه این گروه، بازار حدس می‌زد که بین ایران و آمریکا به زودی توافق هسته‌ای صورت بگیرد، ولی توقف مذاکرات موجب شد چنین انتظاری تغییر کند. در شرایط فعلی بازار اطمینان زیادی دارد که حداقل تا پایان دولت دوازدهم اتفاق سیاسی خاصی رخ نخواهد داد و از آغاز دولت سیزدهم نیز باید مدتی بگذرد که شرایط دوباره مذاکرات فراهم شود.

چنین ذهنیتی موجب شده است که برخی از معامله‌گران حداقل به قصد کوتاه‌مدت در موقعیت خرید قرار بگیرند و تا زمانی که شرایط سیاسی تغییر نکرده است، ارز خود را به فروش نرسانند. اگر بازارساز نتواند قیمت دلار را پشت مقاومت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نگه دارد، احتمال ورود بیشتر تقاضا نیز در بازار وجود خواهد داشت./ دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: