bazarnews

کد خبر: ۹۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
مدیرمسئول بازارنیوز مطرح کرد؛
رضا غلامی مدیرمسئول بازارنیوز در خصوص علل عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم وارائه راهکار‌های این موضوع صحبت کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز در خصوص تجربه دولت دوازدهم در سیاست گذاری اقتصادی بر مبنای اطلاعات نادقیق و در فضای نادرست، گفت: لازمه اجرای برخی از سیاست‌های اقتصادی این است که قبل از فراهم سازی  بستر های اجرای  آن سیاست اقتصادی ابتدا باید اطلاعات، تحلیل و ساختارهای اولیه را تهیه و ارائه کنیم؛ پس از انجام این مرحله می توانیم با برسی ابعاد موضوع سیاست اقتصادی مد نظر  آن را به مرحله اجرا گذاشت

وی افزود: در دولت دوازدهم تقریبا ما چنین فرایندی را شاهد نبودیم و تقریبا همه سیاست‌های اقتصادی دولت در کوتاه ترین زمان و بدون تهیه و تدوین مقدمات اولیه  صورت گرفته است. این موضوع را می توان به راحتی در مورد مباحثی چون  نرخ سود بانکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین در دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت مشاهده کرد. به طور خاص در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی باید یادآور شد که درآن مقطع زمانی بازار ارز با یک نوسان سنگینی رو به رو شد، دولت دوازدهم به یک دفعه و بدون هیچ مقدمه ای  اعلام کرد که نرخ ارز ۴۲۰۰ است. و بدون هیچ  دلیل عقلانی قیمت ارز را را از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومانافزایش داد.

غلامی ادامه داد: هنگامی که شما می‌خواهی نرخ ارز را در یک نرخ ثابت نگهدارید در ابتدا باید مولفه هایی را مد نظر قرار دهید  تا بتوانید بر اساس آن مولفه ها هدف، برنامه ریزی های لازم و اهداف کلان خود را ترسیم کنید و پس از اجرای این مرحله بتوانید سیاست مد نظر خود را مدیریت کنید. در غیر این صورت چطور مطمئن هستید که عرضه و تقاضای هدف مد نظر شما تامین خواهد شد. اگر این بخش از عرضه نیامد آن بخش از تقاضا را بی پاسخ بگذارید، اما هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد. روش صحیح آن این است که دولت شش ماه به طور محرمانه همه اقلام صادراتی و وارداتی و همه منابع ارزی و مصارف ارزی را چک می‌کرد و بعد متناظر هم می‌چید. همچنین اگر دولت درآمد حاصل از صادرات را وارد کشور می کرد و متناسب با آن سیاست گذاری لازم را مد نظر قرار می داد. تحولات پس از اعلام نرخ ارز و تغییرات مداومی که در این سیاست ایجاد شد نشان داد که نه تنها در دولت همبستگی در این سیاست وجود نداشته، بلکه اطلاعات و ارقام کافی هم از این مجموعه در دسترس ندارد.

غلامی افزود: یکی از فعالان اقتصادی خاطر نشان کرد که در ابتدای اجرای سیاست ارز 4200 بسیاری از فعالان اقتصادی حاضر در روسیه با استفاده از ارز در اختیاری که همراه داشتند  اقدام به ثبت سفارش چوب از  روسیه کرده بودند ؛ این مجوز واردات قبل از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده بود و  این در حالی بود که در بازار ، ارز قیمت متفاوت تری داشت. هنگامی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد، گفتند همه فعالان بخش خصوصی  می توانند ثبت سفارش کنند؛ گروه عظیمی از این فعالان بخش خصوصی دیده نشده بودند و وارد ثبت سفارش شدند و به همین دلیل به تقاضای ارز دامن زدند و همین موضوع باعث شد که حجم زیادی از تقاضای ارز در قالب ثبت سفارش در سامانه ثبت شود و این خودش بازار را تحریک کرد. اگر دولت از قبل در مورد این موضوع تدبیر می‌کرد می‌ تواست گروه های مختلف بخش خصوصی را تفکیک کند و اعلام کند که تکلیف این گروه این است و دیگی گروه بخش خصوص وضعیت متفاوت تری دارند و تحت این شرایط دولت می توانست این مشکل را حل کند.

مدیر مسئول بازارنیوز در پایان یادآور شد: دولت نشان داد که متاسفانه در هیچ یک از سیاست‌های اقتصادی خود مانند تغییر قیمت بنزین ،تغییر سود بانکی ، تغییر در سیاست‌های ارزی  پولی و هدایت نقدینگی و بودجه هیچ گاه به اندازه کافی کار کارشناسی مبتنی بر  آمار و مستندات صحیح انجام نداد و زمینه سازی لازم برای موفقیت یک سیاست اقتصادی را نیز را فراهم نکرده است. درحالی که اقتصاد یکی از شاخه‌های علوم اجتماعی است و وقتی یک متغیر تغییر می‌کند ممکن است ده‌ها متغیر کم ربط دیگر نیز تغییر کند. و گاهی ممکن است متغیر‌های دیگر بعضا بی ربط باشند، اما شما نسبت به بی ربط یا با ربط بودن آن آگاه باشید. باید به اندازه،وزن و جهت حرکت متغیر آگاه باشید تا از اجرای سیاست غافلگیر نشوید. همچنین برای همه آن بخش‌ها باید برنامه داشته باشید لازمه اجرای سیاست اقتصادی موفق تمهید مقدمات، تمهید امار و اطلاعات صحیح و فرماندهی واحد برای اجراست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: