bazarnews

کد خبر: ۹۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کارشناس اقتصادی انرژی که معتقد است، اقتصاد‌های بزرگ دنیا در برابر بحران کرونا مقاوم‌تر شده اند، گفت: بازار‌های بزرگ مصرفی همچون چین و هند اجازه افزایش قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار را نمی‌دهند.
طلای سیاه چهارمین رشد ماهانه خود را هم به ثبت رساند. به گزارش رویترز، بهای نفت برنت در جولای امسال در حالی ۱.۶ درصد رشد کرده که برخی تصور می‌کردند که ویروس دلتا روند تقاضای جهانی و رشد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. حالا، اما بهای نفت از ۷۶ دلار هم فراتر رفته است. دکتر مرتضی بهروزی فر کارشناس اقتصاد نفت و عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی که معتقد است اقتصاد‌های بزرگ دنیا در برابر بحران کرونا مقاوم‌تر شده اند، به خبرگزاری بازار می‌گوید: اخبار مثبت ناشی از روند واکسیناسیون موجب شده که ویروس دلتا نتواند تقاضای مثبت ایجاد شده در بازار جهانی را محدود کند و بازار‌ها به سرعت در حال ترمیم شدن است.

او که معتقد است تا پایان سال ۲۰۲۱ تقاضا به حالت عادی بازمی گردد، می‌گوید: اگر اتفاق خاصی در روند تولید ایجاد نشود و روند عرضه را تحت تاثیر قرار ندهد، قیمت نفت در بازه ۶۵ دلار تا ۸۰ دلار در نوسان خواهد بود. / بازار

اقتصاد‌های بزرگ دنیا در برابر بحران کرونا مقاوم‌تر شده اند و برخلاف آنچه تصور می‌شد ویروس دلتا نتوانسته روند روبه رشد تقاضا و قیمت‌ها در بازار جهانی را متوقف کند

تصمیم‌های سیاسی برای بازار نفت
او البته برخلاف برخی از تحلیل گران بازار نفت، احتمال افزایش بهای نفت به ۱۰۰ دلار را خیلی ضعیف می‌داند و ادامه می‌دهد: شاید طی ۴ سال آینده در برای مدت کوتاهی تقاضا از عرضه سبقت بگیرد، اما در طولانی مدت همواره برعکس این رویه را شاهد خواهیم بود.

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی همچنین بر این باور است که تصمیم گیری درباره میزان تولید کشور‌ها تا حد زیادی سیاسی است، ادامه داد: بازار‌های بزرگ مصرف انرژی اجازه نمی‌دهند که بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار برسد. به عنوان مثال هند و چین برای کاهش قیمت نفت شروع به آزاد سازی ذخایر نفتی خود کرده اند.

به گزارش رویترز، هند هم‌اکنون حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در ذخیره سازی‌های راهبردی خود جای داده است.

افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت
افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت مهم‌ترین عامل پیش گرفتن عرضه از تقاضا در صنعت نفت است که این کارشناس نفتی به آن اشاره می‌کند. به گفته بهروزی فر، افت قیمت نفت در سال گذشته اقتصاد کشور‌هایی نفتی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به گونه‌ای که کشور‌هایی همچون عراق حتی در تامین معیشت مردم خود با مشکل مواجه شده بود. همین مساله سرمایه گذاری‌های جدید در کشور‌های نفتی را به شدت کاهش داده بود. اما قیمت‌های امروز نفت توجیه اقتصاد حضور در این صنعت را بالا برده است.

جالب است که بدانید متوسط صادرات نفت عراق در ماه گذشته میلادی برابر با ۳.۳۳۶ میلیون بشکه در روز بود، ولی کل درآمد آن بیش از ۶ میلیارد دلار محاسبه شده است.

تصمیم گیری درباره میزان تولید کشور‌ها تا حد زیادی سیاسی است. بازار‌های بزرگ مصرف انرژی همچون چین و هند اجازه نمی‌دهند که بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار برسد

افزایش تقاضا به بالای ۱۰۰ میلیون بشکه
حدود دو هفته پیش بود که اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضا در سال آینده میلادی ۳.۴ درصد افزایش می‌یابد و به ۹۹ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این سازمان همچنین پیشین تقاضای امسال ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز یعنی ۶.۶ درصد افزایش می‌یابد.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که عرضه نفت رقبای اوپک در سال ۲۰۲۲، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اوپک همچنین برآورد کرد که تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

افزایش امیدواری‌های به رشد قیمت نفت
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۳۳ سنت رسید. در حالی که تقاضا سریعتر از عرضه در حال افزایش است و انتظار می‌رود واکسیناسیون تاثیر شیوع سویه دلتا را کاهش دهد قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود و نفت برنت چهارمین افزایش ماهانه متوالی را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۳۳ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با ۳۳ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۷۳ دلار و ۹۵ سنت رسید.

امیدواری نسبت به بهبود تقاضا موجب شده که شرکت انی ایتالیا به دنبال افزایش درآمد آن در سه ماهه دوم سال جاری میلادی علی رغم سطح پایین تولید و حاشیه‌های سود پالایشگاهی منفی، دورنمای کوتاه مدت خود از قیمت نفت را بالا برده است. در حالی این شرکت در آخرین پیش بینی خود قیمت نفت را ۶۰ دلار اعلام کرده بود که حالا متوسط بهای طلای سیاه را ۶۵ دلار اعلام کرده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: