bazarnews

کد خبر: ۹۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
موضوع «اقتصاد هنر» در راستای تحقق اهداف کلان برنامه بهبود محیط کسب و کار‌های فرهنگی، هنری جزء برنامه‌های پیشنهادی وزیر فرهنگ در دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد، امروز در ایستگاه پایانی دولت تدبیر و امید شاهد شکوفایی و به بار نشستن آن هستیم.
موضوع اقتصاد هنر در دنیا سابقه بسیار زیادی ندارد اما توانسته نقش بسزایی در شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع ایفا کرده و رشد و رونق اقتصاد به ویژه هنر را به همراه داشته باشد. اقتصاد هنر در ایران نیز مانند دیگر کشورها کم سابقه و مقوله ای نوپاست طوریکه مبنای اولیه آن را برگزاری نخستین اکسپوی هنری در تهران می توان دانست.

خریداران هنر ایرانی در دنیا کم نیستند

حضور جمهوری اسلامی ایران در حراجی‌های بین المللی همچون حراجی «کریستیز»، «بونامز» و«ساتبیز» در مراحل بعدی توانست ارزش هنر کشور ما را در میان دیگر جوامع بین المللی به اثبات رسانده و هنر و خلاقیت هنرمندان این مرزو بوم در اقصی نقاط جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که استقبال چشمگیر مخاطبان و علاقه مندان در خرید آثار هنرمندان ایرانی در نمایشگاههای برپا شده حراجی در چند نقطه گواه این مدعاست.

دراین میان نقش نمایشگاه‌های فروش آثار هنری که عمدتا به شکل خصوصی برپا شدند نیز در تسهیل این جریان بسیار حائز اهمیت بود.

البته که هنرهای تجسمی به خاطر فعال بودن بخش خصوصی در این عرصه پیشروتر از سایر رسانه های هنری همچون سینما، تئاتر و موسیقی توانسته راهکارهای اقتصادی خود را بیابند.

در بخش هنرهای تجسمی، گالری‌ها به عنوان فعالان خصوصی هنر در کنار بخش دولتی، طی یک دهه گذشته توانستند زمینه رشد و شرایطی تقریبا حرفه ای را در زمینه اقتصاد هنر ایجاد کنند. همین مسئله باعث شد حضور هنر ایران را در بازارهای هنری شاهد باشیم.

جدیت و اهتمام به اقتصاد هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: تولیدات تجسمی به اقتصاد این حوزه کمک می کند و سابقه ٧ ساله برگزاری حراج تهران می تواند مبنای رشد این حراج باشد ازاین رو با این نگاه باید اقتصاد هنر را جدی تر گرفت.

سیدعباس صالحی همچنین برگزاری حراج ها و گالری های هنری را نشان دهنده این می داند که هنرمندان حوزه تجسمی می توانند در کنار خلاقیت هایشان از زاویه اقتصادی هم نگاه قابل توجهی به هنر تجسمی داشته باشند.

وی تاکید دارد هنرایران سهم قابل توجهی در حراج های جهانی داشته و دارد و با بسیاری کشورهای منطقه و جهان قابل مقایسه نیست. این نشان می دهد سرمایه گذاری هنری می تواند علاوه بر رونق اقتصاد هنر، نمایه ای از هویت ایران باشد و دیپلماسی فرهنگی ما از این طریق تحکیم یابد.

حمایت همه‌جانبه دولت از هنرمندان

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین خاطر نشان می کند، سیاستگذاران و دولت مردان کشور مقداری به حمایت از حوزه تجسمی توجه کرده‌اند. همچنین باید هنرهای تجسمی می‌توانند یک مبنا و رویکرد برای اقتصاد کشور در حوزه فرهنگ باشند.

به گفته وی، چیزی که تا حدودی در پیشبرد آن در جشنواره های تجسمی موفق بوده ایم همین بحث حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر است. می‌توانیم از طریق گالری‌ها و هنرهای تجسمی فضایی را برای بهبود اقتصاد کشور فراهم کنیم. هنرمندان ما باید فضای خوبی را بین آنچه تولید می‌کنند و درآمد خود حس کنند.

رونق اقتصاد هنراز ایده تا عمل

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح روند اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در جهت توسعه و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم توجه و اهتمام به کسب و کارهای فرهنگی و هنری و دیجیتال را برای رشد و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سطوح ملی و بین المللی، در اولویت قرار داده و تاکنون نیز گامهای خوبی برای کسب و کارهای نوپا برداشته که به نمونه‌هایی از آن می‌پردازیم.

لادن حیدری اضافه کرد: بهبود محیط کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای به عنوان برنامه ای از برنامه های پیشنهادی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم (تدبیر وامید) پس از ارائه به مجلس شورای اسلامی ، در دستور کار این وزارتخانه و از اولویت ها قرار گرفت و با جدیت برای اجرایی و عملی شدن آنها همه توان و ظرفیت به کار گرفته شد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جهت تحقق توسعه و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر ، هفت اقدام اساسی به عنوان دستاورد مهم در این جهت تا به امروز اجرایی وعملی شده است.

حیدری تدوین برنامه بهبود مستمر محیط کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، تدوین و ابلاغ شیوه‌‏نامه شورای گفت‌وگو با فعالان بخش خصوصی و اصناف فرهنگ و هنر و رسانه در اجرای ماده ۱۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی همراه با اجرای طرح پژوهش کاربردی «تدوین فهرست مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ‏ای» برای شناسایی مشاغل موجود و نوظهور فرهنگی و خلاق را از جمله این اقدامات برشمرد.

بهبود اقتصاد هنر با تحقق امیدآفرینی درایستگاه آخر

سید عباس صالحی در برنامه های ۹ گانه فرهنگی ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی در دولت دوازدهم، همواره بر لزوم ارتباط پیوسته و محکم آن‌ها با یکدیگر و ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی تاکید داشته و بر این اساس حرکت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم، همچنین برنامه‌های خود را در زمینه بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر را دارای پیشنهادهای روشن که به ‌دنبال مانع‌زدایی و تمرکززدایی دولتی در حوزه فرهنگ و هنر، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی است بنا نهاده و معتقد است بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امیدی دور از دسترس نیست که با تلاش و فعالیت های صورت گرفته این مهم در تقریبا ماه‌های انتهایی این دولت محقق شده یا در حال تحقق کامل است. / ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: