bazarnews

کد خبر: ۹۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
تاریخ‌نگاری/
در ۱۱ مرداد ماه ۱۳۷۱، ایران آلمان را تهدید کرد که اگر نیروگاه اتمی بوشهر را به پایان نرساند، کالا‌های این کشور را تحریم خواهد کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی 11 مرداد ماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

11 مرداد 1384

قاضی حسن مقدس سرپرست مجتمع قضایی ارشاد و قاضی پرونده اکبر گنجی توسط یک موتورسوار مسلح در خیابان احمد قصیر تهران ترور شد و به شهادت رسید.

 

11 مرداد 1380

حکم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی از سوی آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب تنفیذ شد.

 

11 مرداد 1376

برژینسکی ـ مشاور ارشد سیاست خارجی امریکا ـ گفت‌: امریکا باید در قبال ایران موضع انعطاف پذیری در پیش گیرد و در گشایش روابط با ایران پیش دستی کند.

 

11 مرداد 1374

«رابرت پلیترو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و جنوب آسیا اعتراف کرد که علیرغم فشارهای واشنگتن و تحریمهای اقتصادی اعلام شده علیه ایران کلیه کشورهای صنعتی، تجارت خود با ایران را حفظ کرده اند.

 

11 مرداد 1374

مجله «میدل ایست اینساید» در شماره امروز خود طی مقاله ای به قلم «ادوارد جرجیان» معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا، سیاست موسوم به «مهار دوگانه» بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا را که علیه جمهوری اسلامی ایران و عراق اعمال می شود مورد حمله شدید قرار داد.

 

11 مرداد 1373

مهدی نحوی عامل اصلی انفجار بمب در حرم حضرت امام رضا(ع) در روز عاشورای حسینی، که دیروز در حوالی تهرانپارس شناسایی و در جریان یک درگیری مسلحانه دستگیر شده بود، امروز بر اثر شدت جراحات وارده جان سپرد.

 

11 مرداد 1371

معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران هشدار داد تهران در صورت عدم تکمیل نیروگاه بوشهر، خرید کالاهای آلمانی را تحریم خواهد کرد.

 

11 مرداد 1369

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای حمله نظامی ارتش عراق به خاک کویت را محکوم کرد.

 

11 مرداد 1367

هیأت کارشناسان اعزامی از سوی دبیرکل سازمان ملل به ایران و عراق در پایان مأموریت خود و بازگشت به آمریکا یک گزارش مستند 87 صفحه ای حاوی جزئیات کاربرد وسیع سلاحهای شیمیایی توسط رژیم بغداد منتشر کرد.

 

11 مرداد 1367

کارشناسان سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که روز هفتم مرداد به منظور تحقیق پیرامون جنایت آمریکا در ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران به تهران آمده بودند، امروز از محل سقوط هواپیما در آبهای خلیج فارس دیدن کردند و سپس قطعات متلاشی شده هواپیما را مورد بازبینی فنی قرار داد.

 

11 مرداد 1366

هیأت تحقیق جمهوری اسلامی ایران برای بررسی حادثه کشتار زائران ایرانی در عربستان به دلیل امتناع از ملاقات با سران رژیم سعودی، از فرودگاه جده به تهران بازگردانده شد.

 

11 مرداد 1366

میلیونها ایرانی در سراسر کشور با برپایی راهپیماییهای باشکوه، جنایت آل سعود در کشتار زائران بیت الله الحرام را محکوم کردند.

 

11 مرداد 1366

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به امام خمینی کشتار زائران ایرانی خانه خدا به دست مأموران عربستان سعودی را تسلیت گفت.

 

11 مرداد 1366

«جولیو آندروتی» وزیر خارجه ایتالیا رژیم عراق را آغازگر جنگ و به کار برنده سلاحهای شیمیایی معرفی کرد.

 

11 مرداد 1365

وزارت خارجه آمریکا به دولت ایران هشدار داد توقیف کشتی های بی طرف از سوی ایران در خلیج فارس خطر سوءتفاهم و خشونت را با خود به همراه دارد.

 

11 مرداد 1365

امام خمینی در پیام مهمی به حجاج بیت الله الحرام، خرید کالاها و اجناس آمریکایی را مخالف با آرمان های اسلامی، ترویج باطل و کمک به جنایتکاران جنگی اعلام کردند.

 

11 مرداد 1365

امام خمینی طی حکمی ضمن تقدیر از زحمات سرهنگ صیاد شیرازی، سرهنگ حسین حسنی سعدی را به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

 

11 مرداد 1363

هواپیمای ربوده شده فرانسوی پس از تخلیه مسافرانش در تهران توسط ربایندگان با بمب منفجر شد. این هواپیما قبلاً بر فراز آسمان فرانکفورت ربوده شده بود و پس از فرود آمدن در فرودگاه های ژنو، بیروت و لارناکا وارد فرودگاه مهرآباد شده بود. ربایندگان پس از این حادثه تسلیم مقامات جمهوری اسلامی ایران شدند.

 

11 مرداد 1362

جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا در دیداری محرمانه با صدام حسین رئیس جمهور عراق حمایت کشور متبوع خود را از رژیم بغداد در جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

 

11 مرداد 1360

حکم ریاست جمهوری محمدعلی رجائی از سوی امام خمینی تنفیذ شد.

 

11 مرداد 1360

ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه ای با خبرگزاری یونایتدپرس که امروز منتشر شد گفت: «مجاهدین خلق که هم پیمان من هستند به همراه گروه های چریکی دیگر مقام های جمهوری اسلامی را در سراسر کشور از میان برخواهند داشت.» وی با این اظهارنظر، مسئولیت ترورها و انفجارهای داخل ایران را بر عهده گرفت.

 

11 مرداد 1357

امروز رستوران هتل پل اصفهان طعمه حریق شد و ظرف 45 دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل شد. همچنین طبقه زیرین هتل کوروش شیراز نیز امروز در آتش سوخت و انبار هتل که مملو از مشروبات الکلی بود، در این آتشسوزی از بین رفت.

 

11 مرداد 1356

بر اساس یک گزارش رسمی که امروز در آمریکا منتشر شد این کشور در سال گذشته 56 درصد صادرات جهانی اسلحه را به خود اختصاص داده که نیمی از این رقم تنها به سوی سه کشور اسرائیل، ایران و عربستان سرازیر شده است.

 

11 مرداد 1342

امام خمینی از زندان عشرت آباد به یک خانه در داودیه تهران منتقل و بعضی محدودیتهای ایشان رفع شد.

 

11 مرداد 1341

بر اثر سقوط یک اتوبوس به عمق دره در منطقه کاشان 13 نفر کشته و 35 نفر مجروح شدند.

 

11 مرداد 1338

عباس آرام ـ سفیر ایران در ژاپن ـ به سمت وزیر امور خارجه ایران منصوب شد.

 

11 مرداد 1332

کرمیت روزولت مأمور سیا و یکی از طراحات اصلی کودتا بر ضد مصدق، با شاه ملاقات کرد. در این ملاقات طرفین توافق کردند سرلشکر زاهدی جایگزین مصدق شود و کابینه جدیدی تشکیل دهد.

 

11 مرداد 1320

در آستانه حمله نظامی انگلیس به ایران «وینستون چرچیل» نخست وزیر بریتانیا از «آنتونی ایدن» وزیر خارجه کشورش خواست به منظور جلوگیری از رخدادهای خطرناکی که ممکن است به خاطر تشابه املاء اسمهای ایران و عراق (Iraq-Iran) به وجود آید در تمام مکاتبات به جای کلمه ایران از واژه پرس استفاده شود.

 

11 مرداد 1320

وزیرمختار آمریکا در تهران در گزارشی به وزیر خارجه کشورش نوشت «دیشب مذاکرات بی پرده ای با نخست وزیر ایران به عمل آوردم. ایشان به من گفت که خواسته انگلیسیها و روسها در مورد اخراج آلمانیها غیرمنصفانه، خلاف عدل و مقدمه توقعات بیشتر و بزرگتر آنهاست و ما نمی توانیم به این تقاضای غیرعادی تن دهیم.»

 

11 مرداد 1315

وزارت جنگ از وزارت امور خارجه خواست تا سفارت ایران در لندن پیرامون «سر اورال اشتین» انگلیسی که برای کشف و انتقال آثار عتیقه به ایران آمده تحقیقات محرمانه انجام دهد و گزارش کند.

 

11 مرداد 1312

«سر اورال اشتین» باستان شناس انگلیسی دو صندوق حاوی اشیاء عتیقه به دست آمده از اراضی ایران را از کشور خارج کرد.

 

11 مرداد 1304

رضاخان در تلگرامی محرمانه به فرمانده قوای آذربایجان خواستار سر به نیست کردن اسماعیل سمیتقو شد. در این تلگرام تصریح شده «خیلی ماهرانه و هر وقت موقعیت مناسب به دست آوردید، او را معدوم کنید.»

 

11 مرداد 1297

میرزا حسن خان وثوق الدوله کابینه دوم خود راتشکیل داد. این کابینه تاسوم تیر 1299 برقرار بود.

 

پایان پیام//

 

11 مرداد 1288

شیخ فضل الله نوری، پرچمدار دفاع از مشروعیت جنبش مشروطه‌، به دار آویخته شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: