bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
اکنون خودروسازان در حال تحویل خودرو‌هایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند، اجازه ندارند طرح‌های فروش فوق العاده اجرا کنند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان اکنون فقط اجازه دارند طرح‌های پیش فروش را اجرا کنند و اجازه اجرایی شدن طرح‌های فروش فوق العاده را ندارند.

احمد نعمت بخش با اشاره به چرایی برگزار نشدن طرح‌های فروش فوق العاده دو خودروساز در کشور، گفت: قیمت گذاری دستوری مشکلات زیادی برای خودروسازان کشور ایجاد کرد که باعث شد آن‌ها زیان زیادی کنند.

وی اضافه کرد: اکنون خودروسازان در حال تحویل خودرو‌هایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند، اجازه ندارند طرح‌های فروش فوق العاده اجرا کنند. نعمت بخش بیان کرد: اکنون تنها اجازه دارند طرح‌های پیش فروش را اجرا کنند و اجازه اجرایی شدن طرح‌های فروش فوق العاده را ندارند. از طرفی برخی مشکلات وجود دارد که خودروسازان نمی‌توانند خودرو‌های خود را تجاری کنند و مشکلات کمبود تراشه بر آن نیز تاثیرات منفی گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که قیمت گذاری برای خودرو دستوری است، بازار درست نمی‌شود، گفت: تنها راه برای تک نرخی شدن خودرو، آزادسازی قیمت‌هاست و راهکاری جز این نمی‌تواند جلوی زیان خودروسازان را بگیرد. زمانی که مواد اولیه این صنعت به طور مستمر افزایشی است خودروسازان جز اصلاح منطقی قیمت، راهکاری برای تامین هزینه‌ها و جلوگیری از زیان ندارند.

دبیر انجمن خودروسازان اظهارکرد: یکی دیگر از راه‌ها برای جلوگیری رکود، فعال کردن لیزینگ‌هاست که باعث می‌شود قدرت خرید خودروسازان افزایش یابد اکنون خرید متقاضیان اُفت کرده و با افزایش قیمت و آزادسازی قیمت، مسلما رکود بیشتر خواهد شد. نعمت بخش گفت: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود، اکنون ۱۰۰ میلیون اختلاف قیمت بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد که این تنها به دلیل قیمت گذاری دستوری است. با برداشتن قیمت گذاری دستوری این بازار آشفته سر و سامان پیدا می‌کند.

/باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: