bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه آزادراه اراک-خرم‌آباد با مشارکت مالی قرارگاه خاتم و دولت و پیمانکاری قرارگاه ساخته می‌شود، گفت: در تأمین تجهیزات قطعات ۲، ۳ و ۴ این آزادراه فقط تولیدات داخلی به کار گرفته شد.
جلال بهرامی بیان کرد: در حوزه تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور‌های ترانزیتی آزادراهی و توسعه آزادراه‌ها برنامه‌ریزی شد تا ۹ پروژه آزادراهی که از نظر تأثیرگذاری در اولویت هستند و پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، در اولویت تکمیل قرار گیرند؛ و‌ی ادامه داد: سال ۹۹ تعداد ۲ پروژه آزادراهی به طول ۲۲۱ کیلومتر از این ۹ پروژه بهره‌برداری شد و سپس برنامه‌ریزی شد در سال ۱۴۰۰ هم حدود ۴۴۰ کیلومتر از پروژه‌های آزادراهی تکمیل شود که یکی از این پروژه‌ها، بخش بروجرد تا خرم‌آباد به طول ۶۷ کیلومتر شامل قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه خرم آباد-بروجرد-اراک است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و‌نقل کشور ادامه داد: آزادراه فقط نیاز بافت جمعیتی یک منطقه نیست بلکه برای کل کشور نیاز است یعنی ا‌گر ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران بخواهند مسیری را در طول جاده‌های کشور طی کنند، کوتاه‌ترین مسیر از نظر ایمنی و به‌صرفه‌ترین مسیر را انتخاب کنند.


مشارکت قرارگاه خاتم در ساخت آزادراه اراک-خرم‌آباد

بهرامی با اشاره به اینکه آزادراه اراک-خرم‌آباد با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دولت ساخته شد اظهار داشت: قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک - خرم‌آباد بخشی از طرح مشارکت در احداث آزادراه راهجرد - اراک - خرم‌آباد است که با بهره‌برداری از آن مسافت بین شهر‌های اراک و خرم‌آباد به میزان ۳۲ کیلومتر نسبت به مسیر‌های موجود فعلی کاهش خواهد یافت.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اضافه کرد: این مسیر آزادراهی به عنوان کریدور مطرح است یعنی بزرگراه‌های کشور به این کریدور وصل می‌شوند و به عنوان شاهراه عمل می‌کند.


کاهش مصرف ۱۲۸۶ میلیون لیتر سوخت در دوره بهره‌برداری از آزادراه اراک-خرم‌آباد

وی با اشاره به مزایای این پروژه آزادراهی برای کشور، تصریح کرد: با توجه به کاهش زمان سفر، این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای کشور عایدی دارد، همچنین در دوره بهره‌برداری ۲۵۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۲۸۶ میلیون لیتر سوخت کاهش میزان مصرف سوخت محقق می‌شود.

بهرامی با اشاره به کاهش سوانح رانندگی با تکمیل این محور آزادراهی بیان کرد: طبق مطالعات، در دوره بهره‌برداری این مسیر آزادراهی ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۳.۵ میلیون تن کاهش تولید آلاینده‌های جوی داریم.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و‌نقل کشور کاهش ۳۲ کیلومتری مسیر نسبت به جاده موجود را از دیگر مزایای اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: در ساخت و بهره‌برداری از این آزادراه ۲۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی یکی از اهداف این پروژه را تکمیل کریدور ترانزیتی بندر انزلی به بندر امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: رفع گره‌های ترافیکی شهر‌های اراک، بروجرد و خرم‌آباد، ایجاد بستر مناسب حمل و نقل بین‌المللی کالا و مسافر و کاهش نقاط پرحادثه، از اهداف اجرای آزادراه اراک-خرم‌آباد است.

بهرامی تأکید کرد: با تکمیل این آزادراه گره بزرگ ترافیکی برای مردمی که به جنوب کشور سفر می‌کنند خصوصاً استان‌های لرستان و مجاور، رفع می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و‌نقل کشور گفت: کل این آزادراه که قرار است از خرم‌آباد تا اراک به طول ۱۳۴ کیلومتر ساخته شود، هر دو استان مرکزی و لرستان را به یکدیگر متصل کند و در مسیر کریدور آزادراهی بندر امام خمینی (ره) - تهران - انزلی است و یکی از کریدور‌های اصلی آزادراهی کشور است.

وی افزود: آنچه در مرحله اول به بهره‌برداری می‌رسد حدفاصل خرم‌آباد به بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر است و تمام گردنه‌های مسیر در جاده موجود با احداث این آزادراه حذف می‌شود.

بهرامی گفت: این مسیر آزادراهی دارای سه خط رفت و سه خط برگشت است و دارای تونل‌های زیادی است که در تونل‌ها هم سه خط رفت و برگشت داریم و این یکی از ویژگی‌های این مسیر محسوب می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بیان کرد: پروژه آزادراه اراک - خرم‌آباد - بروجرد در چهار قطعه اجرا می‌شود که قطعات ۲ و ۳ و ۴ امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و‌نقل کشور افزود: در خدمات مهندسی اجرا و تأمین تجهیزات این آزادراه همه از توان داخل استفاده شده است در ساخت تونل و سیستم‌های روشنایی و ایمنی تونل از به‌روزترین تکنولوژی‌ها و آخرین استاندارد‌ها استفاده شده است که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.
/ دانشجو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: