bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در سطوح پایین، کشور‌ها می‌توانند اصول پایه‌ای یک سیستم داده‌ی ملی را در اولویت قرار دهند. هنگامی که اصول پایه‌ای فراهم شد، کشور‌ها می‌توانند به دنبال ایجاد جریان داده باشند. در سطوح پیشرفته بلوغ داده ها، هدف، بهینه‌سازی سیستم است.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: اهداف خوب چه اهدافی هستند؟ روانشناسی به ما می‌گوید که اهداف خوب چالش برانگیز و در عین حال قابل دستیابی هستند. اهداف آسان به اندازه‌ی کافی ما را برای بهبود عملکردمان به چالش نمی‌کشند، در حالی که اهداف غیرقابل تحقق باعث دلسرد شدن ما شده و منجر به عملکرد ضعیف می‌شوند. نقطه شیرین در میان این دو قرار دارد: هدفی را انتخاب کنید که سخت و در عین حال قابل دستیابی باشد و با جهت دادن به توجه، بسیج کردن تلاش و افزایش پافشاری، عملکرد را بهبود دهد.

فصل 9 گزارش "توسعه‌ی جهانی 2021: داده‌هایی برای زندگی بهتر" هدف بلند پروازانه‌ای را برای همه کشور‌ها تعیین می‌کند: ایجاد یک سیستم داده‌ی ملی یکپارچه (INDS). سیستم داده‌ی ملی یکپارچه (INDS) چیست؟ چارچوبی است که امکان تولید داده‌های مرتبط با توسعه را فراهم می‌کند و جریان عادلانه و ایمن داده‌ها را بین دولت، افراد، جامعه‌ی مدنی، دانشگاه و بخش خصوصی تقویت می‌کند. افراد را در مرکز خود قرار می‌دهد و ضمن محافظت در برابر سوء استفاده، به استفاده و استفاده‌ی مجدد از داده‌ها توسط همه‌ی شرکت‌کنندگان تشویق می‌کند.

برای کشورهایی که حتی برای تولید ابتدایی‌ترین آمارها تلاش می‌کنند، ممکن است این چشم‌انداز از یک سیستم داده‌ی ملی یکپارچه دست نیافتنی به نظر برسد. با این وجود، طی سال‌های گذشته، برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی به تحقق این چشم‌انداز نزدیک شده اند. در این یادداشت، سه مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. پیشرفت آن‌ها نشان می‌دهد که در زمینه‌های مختلف، اهداف مشخص و قابل دستیابی‌ای برای تحقق این چشم‌انداز و گرفتن ارزش بیشتر از داده‌ها برای توسعه وجود دارند. در گزارش "توسعه‌ی جهانی 2021: داده‌هایی برای زندگی بهتر"، ما اهداف متفاوتی را بسته به سطح بلوغ داده‌ها پیشنهاد می‌دهیم: در سطوح پایین، کشور‌ها می‌توانند اصول پایه‌ای یک سیستم داده‌ی ملی را در اولویت قرار دهند. هنگامی که اصول پایه‌ای فراهم شد، کشور‌ها می‌توانند به دنبال ایجاد جریان داده باشند. در سطوح پیشرفته بلوغ داده ها، هدف، بهینه‌سازی سیستم است.

 

غنا

سیستم آماری غنا در سال 2010، هنگام تصویب دستورالعمل‌های اصلاح شده برای سیستم حساب‌های ملی (تغییر از دستورالعمل‌های 1968 به 1993) که منجر به افزایش 63 درصدی تولید ناخالص داخلی اسمی خود شد، در صدر اخبار بین المللی قرار گرفت. طی یک شبانه روز، غنا از وضعیت کم درآمد به درآمد متوسط ​​رسید. در حالی که این رویداد به عنوان فرصتی برای اعلام فاجعه‌ی آماری آفریقا مورد توجه قرار گرفت، برای خود غنا، این بازنگری، بازتاب یک سیستم داده‌ی در حال بلوغ بود. این امر نتیجه‌ی یک فرآیند دقیق و شفاف بود که از استانداردهای جهانی پیروی می‌کرد و با در دسترس قرار دادن داده‌های جدید امکان پذیر شد.

از آن زمان، غنا در مبانی سیستم داده‌ی خود بیشتر سرمایه گذاری کرده است. در سال 2016، اداره‌ی ملی فناوری اطلاعات(NITA)، مسئول اجرای سیاست هایICT  غنا، یک مرکز داده‌ی ردیف 3 را برای میزبانی از همه‌ی برنامه‌های دولت افتتاح کرد. (ظرفیت اضافی را به بخش خصوصی ارائه می‌داد) استراتژی ملی آن برای توسعه‌ی آمار 2018-2022، بخش خصوصی، سازمان‌های غیرانتفاعی و محققان را صریحاً به عنوان کاربران مهم داده به رسمیت می‌شناسد. در سال 2019، قانون خدمات آماری 2019 را تصویب کرد که خدمات آماری غنا (GSS) را با نقشی اصلی در سیستم آماری ملی و تعیین استانداردهای تولید داده در سراسر وزارتخانه ها، ادارات و سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

با تکیه بر این مبانی، غنا در حال شروع جریان داده‌ها بین شرکت‌کنندگان مختلف سیستم داده‌ی ملی است. به عنوان مثال، نوآوری داده‌های باز غنای NITA یک مخزن مرکزی ایجاد کرد که میزبان بیش از 300 مجموعه داده در قالب داده‌های باز از سازمان‌های مختلف دولتی است. GSS یک پورتال داده ایجاد کرده که داده‌های غنا حول اهداف توسعه‌ی پایدار (SDG) برای مخاطبان ملی و بین المللی ارائه و پخش می‌کند. یک همکاری بین GSS و پارلمان، به دنبال نهادینه‌سازی استفاده از داده‌ها در سیاست گذاری است - به عنوان مثال، می توان به آموزش کارکنان مجلس در مورد منابع داده‌ی موجود اشاره کرد.

هنگامی که بیماری همه‌گیر Covid-19 رخ داد، GSS برای تجزیه و تحلیل تأثیر محدودیت‌های جابه جایی و تحرکک با استفاده از داده‌های تلفن همراه ناشناس، با بخش خصوصی همکاری کرد. سیستم داده‌ی ملی غنا همچنین می‌تواند بر پایه‌ی یک جامعه‌ی مدنی قدرتمند و جامع بنا شود. به عنوان مثال، طرح "من آگاه هستم" توسط سازمان غیردولتی مرکز توسعه‌ی دموکراتیک غنا، اطلاعات اداری مربوط به بخش‌های مختلف را از طریق رتبه‌بندی در سطح منطقه، خبرنامه‌ها و یک بستر پیام کوتاه رایگان منتشر می‌کند.

پرونده‌ی غنا نشان می‌دهد که با منابع محدود و سطح بلوغ پایین‌تر داده ها، یک دولت می‌تواند یک رویکرد عمدی که کل دولت را پوشش دهد و چند سهامدار داشته باشد را برای اداره‌ی داده‌ها اتخاذ کند. پیشرفت غنا توسط شاخص‌های آماری عملکرد نیز نشان داده می‌شود - با نمره‌ی 62، در بین بهترین عملکرد‌ها در آفریقا است.

 

مکزیک

مکزیک نه تنها دارای بالاترین شاخص‌های عملکرد آماری در آمریکای لاتین است بلکه عملکرد آن با کشورهای دو برابر سطح درآمدش، هم تراز است.

در مرکز سیستم داده‌ی مکزیک، موسسه‌ی ملی آماری و جغرافیایی (INEGI) قرار دارد که یک اداره‌ی آمار ملی است که بر پایه‌هایی قوی ساخته شده است. بحران‌های اقتصادی و مالی در سال‌های 1983 و 1994 در حالی که دولت‌های تکنوکرات تقاضای داده‌های داخلی را تقویت می‌کردند، نیاز به آمار معتبر پیرو استانداردهای بین المللی را ایجاد کرد. موسسه‌ی ملی آماری و جغرافیایی (INEGI) وقتی در سال 2008 به یک نهاد مستقل تبدیل شد، بیشتر پیشرفت کرد و از آن در برابر مداخلات سیاسی محافظت کرد. رابطه خوب با وزارت دارایی جریان مداوم و پایدار بودجه را تضمین می‌کرد.

موسسه‌ی ملی آماری و جغرافیایی (INEGI) بخشی از یک سیستم دادهی گسترده‌تر است که جریان داده‌ها را در داخل دولت و سایر بازیگران ارتقا می‌دهد. ایالت‌ها و شهرداری‌های محلی از طریق شبکه‌ی داده‌های باز دولت مرکزی، Red Mexico Abierto، 600 مجموعه داده را با رعایت استانداردهای کیفیت داده‌ی متمرکز جمع آوری و با مردم به اشتراک می‌گذارند. InteroperalMX تبادل داده‌ها بین ادارات دولتی و در نتیجه ارائه‌ی کارآمد خدمات را تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، گواهی‌های تولد که در سطح ایالت صادر شده و به عنوان اثبات هویت حداقل برای 45٪ از کل خدمات در سطح فدرال مورد نیاز است، می‌توانند از طریق قابلیت همکاری سازمان ثبت ملی جمعیت و پایگاه داده‌های سطح ایالت به صورت آنلاین در دسترس باشند. مکزیک یکی از اولین کشورهایی است که حق جابجایی داده‌ها را به افراد اعطا می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد هنگام تعویض خدمات یا ارائه دهندگان محصولات، اطلاعات شخصی را در دست داشته و انتقال دهند.

سیستم داده‌ی مکزیک همچنین دانشگاه ها، جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها را یکپارچه می‌کند. موسسه‌ی ملی آماری و جغرافیایی (INEGI) به محققان امکان دسترسی به داده‌های محرمانه را از طریق آزمایشگاه میکروداده‌ی خود، یک محوطه مخفی داده، در محل کار خود می‌دهد، در حالی که جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها را هم از طریق جلسات توجیهی منظم و جایزه دادن به استفاده‌های زیاد از داده هایشان، درگیر می‌کند. علاوه بر تشویق به استفاده‌ی نوآورانه از داده‌ها توسط بازیگران غیردولتی، دولت مکزیک همچنین به طور فعال از نوآوری در‌ زمینه‌ی داده ‌از دانشگاه و جامعه‌ی مدنی درس می‌گیرد. به عنوان مثال، ارزیابی تأثیرات تصادفی که در ابتدا توسط دانشگاهیان انجام می‌شد، اکنون بخشی از روش سیاست‌گذاری دولت از طریق شورای ملی ارزیابی سیاست توسعه‌ی اجتماعی (CONEVAL) است، که ارزیابی‌های اجتماعی دولت را پیاده‌سازی و اجرا می‌کند.

 

استونی

استونی پیشتاز دولت دیجیتال است. i-Voting، تجارت الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی، مدرسه‌ی الکترونیکی - تقریباً هیچ زمینه‌ای از زندگی وجود ندارد که استونیایی‌ها نتوانند از طریق اینترنت به خدمات عمومی آن دسترسی پیدا کنند. این سرویس‌ها با تولید، تبادل و استفاده‌ی قابل اعتماد از داده‌ها فعال می‌شوند.

پیش بینی نشده بود که استونی در این فضا به یک پیشرو تبدیل شود. هنگامی که استقلال خود را در سال 1991 به عنوان کشوری با درآمد متوسط ​​رو به بالا ​​به دست آورد و سیستم‌های قدیمی خود را کنار گذاشت، ساخت سیستم داده‌ی ملی خود را از ابتدا آغاز کرد. این کشور جدید به سرعت اصول پایه‌ای لازم را ایجاد کرد: این کشور برنامه‌هایی را برای افزایش نفوذ اینترنت آغاز کرد و در دهه‌ی 1990 یکی از اولین کشور‌ها در جهان بود که استراتژی دولت الکترونیکی را تدوین کرد. این کشور همچنین دستورالعمل‌های مشخص نهادی را تعریف کرد: یک افسر اطلاعات مرکزی (CIO) که در سطح سیاسی-استراتژیک در دفتر کابینه و اداره‌ی خدمات اطلاعات استونی فعالیت می‌کند، مسئول مدیریت و توسعه‌ی مرکزی زیرساخت‌های دیجیتال پایه‌ای است.

با در دست داشتن اصول پایه‌ای، استونی جریان داده‌ها را با دو فناوری کلیدی آغاز کرد: (1) شناسه‌ی الکترونیکی (eID)، سیستمی برای شناسایی دیجیتال و موبایلی، و (2) X-Road، یک لایه‌ی تبادل اطلاعات منبع باز که به پایگاه داده‌های پیوند شده امکان تبادل خودکار را می‌دهد. این فناوری‌ها هم توسط فعال‌ساز‌ها و هم محافظین پشتیبانی می‌شد. تصویب اصل "تنها یک بار" به معنای این بود که داده‌های شهروندان فقط یک بار توسط دولت جمع‌آوری و ذخیره می‌شود، بنابراین لازم بود ادارات و سازمان‌ها داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما محافظت از داده‌ها هم با طراحی داخلی انجام شده بود. به عنوان مثال، فقط شهروندان می‌توانند جمع آوری داده‌های خود را فعال کنند و در پورتال ایالتی، شهروندان همیشه می‌توانند مراقب باشند که چه کسی داده‌های خود را برای چه اهدافی به اشتراک می‌گذارد. به گفته کرستی کالجولید، رئیس جمهور استونی، این شفافیت و محافظت از داده‌ها در ایجاد اعتماد به سیستم حائز اهمیت بود.

اقدامات گوناگون توسط این کشور‌ها نشان می‌دهد که هیچ اندازه متناسبی بین آن ها وجود ندارد - در پایان، هر کشور باید مسیر خود را به سمت یک سیستم داده‌ی ملی یکپارچه طی کند. با این وجود، تجربیات آن‌ها همچنین نشان می‌دهد که یک سیستم داده‌ی ملی یکپارچه فقط یک مدل دست ‌نیافتنی نیست، بلکه چیزی است که امروزه هر کشوری می‌تواند در جهت آن تلاش کند. با استفاده از INDS عملکردی، کاربران می‌توانند با خیال راحت به منابع داده‌های عمومی و خصوصی دسترسی پیدا کنند، از تجزیه و تحلیل یکدیگر بیاموزند و بینشی کسب کنند که می‌تواند به بهبود زندگی‌ها کمک کند.

مترجم: مریم صافی

پایان پیام//

برچسب ها: داده ، اطلاعات ، غنا ، مکزیک ، استونی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: