bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
یک کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که شاخص‌سازان پیشتازان بازار سرمایه هستند و مطرح کرد: روند حرکتی بورس همچنان آرام است و به همین شکل ادامه خواهد داشت.
امروز شاهد شروع بازار به رنگ قرمز بودیم، اما پس از گذشت زمان بازار وارد روند صعودی شد. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که شاخص کل رشد ۲ هزار واحدی را به خود دید، اما این افزایش پایدار نبود و بازار سرمایه به روند نزولی خود بازگشت.

امسال به دلیل کسری بودجه، دولت مجبور است به صورت گسترده‌ای به فروش اوراق بپردازد و با چاپ پول و تزریق نقدینگی به بازار پولی کسری بودجه خود را پوشش دهد

ریزش آرام بورس در معاملات امروز
امروز، نماگر اصلی بورس ۲ هزار و ۳۴۷ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، یک هزار و ۱۵۹ واحد کاهش داشت و رقم ۴۰۰ هزار و ۸۸۷ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز با روند بازار همسو شد تا این شاخص امروز قرمز رنگ باشد. در نهایت با افت ۳ هزار و ۹۸۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۶۴ هزار و ۸۵۶ واحد رسید. امروز روند تغییرات اکثر نماد های این گرو روند منفی داشتند.

امروز تعداد بیشتری از نماد های گروه گانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کگاز» با افت نزدیک به ۴ درصدی بیشترین کاهش را در بین نماد های این گروه داشت. امروز در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نماد ها قرمز رنگ بودند و فقط ۷ نماد با رشد قیمت همراه بودند. بیشتر نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «خلنت» با رشد نزدیک به ۵ درصدی بیشترین افزایش را داشت. در گروه بانکها و موسسات اعتباری اکثر نمادها روند منفی داشتند.

امروز، نماد «کالا» بیشترین رشد و نماد «فجر» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فملی» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند این روزهای معاملات بورس اظهار کرد: این روزها نمادهای شاخص‌ساز بازار روند متعادلی را طی می‌کنند، اما همچنان نیمی از بازار و نمادهایی که تا پیش از بحران بازار سهام جذابیت داشتند، حالا منفی و در محدوده صفر تابلو معامله می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: روند بازار به طور کلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند صعودی را داشته است، اما این روند به صورتی بوده که فقط بازار را به تعادل رسانده و در سوددهی سهامداران تغییری ایجاد نکرده است. این در حالی است که این روزها با ابهامات زیادی روبه‌رو شده است.

ترس از کسری بودجه در اقتصاد کلان
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت جدید هنوز روی کار نیامده است، بیان داشت: تفکرات و استراتژی‌های سیاسی دولت مشخص نشده است و از طرفی دیگر هم کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری ترسی مضاعف را به بازار تزریق کرده است که مبادا دوباره با وضعیت سال ۹۹ مواجه شویم.

نوروزی درباره دیگر شرایط بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، مهم‌ترین عاملی که ورود نقدینگی به بازار را با سختی رو به رو کرده است، اعتماد سهامداران حقیقی به بازار است. سهامدارانی که سال گذشته بیش از نیمی از سرمایه‌های خود را از دست دادند و حالا با ترس بیشتری به بازار ورود می‌کنند.

وی اضافه کرد: شاخص کل بورس تنها با چند نماد شاخص‌ساز قابلیت مثبت ماندن را دارد و بقیه گروه‌های با جذابیت بالا برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر یا منفی هستند یا در محدوده صفر تابلو معامله می‌شوند و در یک ماه گذشته روند بازار فقط تعادل‌بخش به سهم‌هایی بوده است که قفل و در صف فروش بودند اما اگر بخواهیم بگوییم که سود خوبی را سهامداران کسب کرده‌اند، اشتباه است.

نگاه تان را به بورس میان مدت کنید
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر به بازار در حال حاضر با یک نگاه میان مدت توجه داشته باشیم می‌توانیم سود نسبتا خوبی را کسب کنیم. باید توجه کنیم که وضعیت فعلی بازار تفاوت آنچنانی با قبل نداشته و فقط تا حدودی با تعادل رو به رو شده است.

نوروزی در رابطه با انتظارات بورس از دولت جدید اظهار کرد: انتظار بازار از دولت جدید حذف قیمت‌گذاری دستوری به نفع دلالان است. همچنین دولت باید با احترام به مکانیزم اصلی بازار یعنی عرضه و تقاضا به روند متعادل بازار کمک کند و امسال به دلیل کسری بودجه، دولت مجبور است به صورت گسترده‌ای به فروش اوراق بپردازد و با چاپ پول و تزریق نقدینگی به بازار پولی کسری بودجه خود را پوشش دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم بازار امروز با فردا چه تفاوتی دارد و یا کدام گروه‌ها ظرفیت بهتری را برای سرمایه‌گذاری دارند در حال حاضر نقدینگی بین گروه‌های مختلف در چرخش است بنابراین، تنها با دیدی میان مدت به بازار می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم، اما برآیند کلی از بازار نشان می‌دهد یک روند آرام و مبتنی بر تحلیل را داشته باشیم. /بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: