bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛  
معاون پیشین وزارت صمت ضمن تایید اهداف دولت سیزدهم در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی خاطر نشان ساخت: دولت آینده  پس از شروع کار خود بستر‌های مالیاتی هوشمند و شرایط صادرات محصولات تولید داخل را تسهیل کند.
گروه کار و تعاون بازار نیوز- سعید ترکاشوند؛ موضوع حمایت و کاهش مالیات از واحد‌های تولیدی مسئله‌ای است که در چند سال اخیر به دلیل وضع بد معیشتی مردم و  تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبدیل به یک مطالبه عام شده و در برخی مواقع مردم و یا حتی عده‌ای از نخبگان اقتصادی اجرای این موضوع را از دولت وقت در خواست می‌کنند.

اکنون دولت دوازدهم در روز‌های پایانی‌های خود قرار دارد و متاسفانه تاکنون توجهی چندانی به این موضوع نداشته است؛ بر خلاف  دولت تدبیر و امید  به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی مد نظر دارد که در طول عمر ۴ ساله خود حمایت ویژه‌ای را از واحد‌های تولید به ارمغان آورد.

تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی در نظر دارد ۱ سال پس از عمر دولت سیزدهم یعنی در سال ۱۴۰۱ سعی دارد  با وضع مالیات‌های تنظیمی، جذابیت فعالیت‌های غیر مولد و سوداگرانه را کاهش ونقدیندگی را به سمت واحد‌های تولیدی سوق دهد.

علاوه بر این در چشم اندازه برنامه اقتصادی دولت سیزدهم در نظر گرفته شده است که دولت تاسال ۱۴۰۴، مالیات بر عملکرد واحد‌های تولیدی به ۱۰ درصد کاهش دهد  تا از این طریق هزینه کارفرمایان قدری کاهش یابد..

در این راستا «حمید صافدل» معاون سابق وزارت صمت و رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز به موضوع سیاست مالیات تنظیمی دولت سیزدهم برای حمایت از تولید کنندگان اشاره و تشریح کرد: علیرغم  توجه ویژه‌ای که دولت سیزدهم برای حمایت از تولیدکنندگان در خصوص امورمالیاتی دارد باید خاطر نشان کرد که، اما امروز مطالبه تولید کنندگان موضوعاتی نظیر شفافیت و عدالت مالیاتی، اعتماد به مودیان مالیاتی است که در این سال‌ها مورد بی توجی قرار گرفته است.

معاون سابق وزارت صمت ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها رویکرد و برخورد‌های بسیار بدی در قبال مودیان مالیاتی به اجرا درآمده و رفتار کارگزاران سازمان امورمالیاتی کشور کاملا مبتنی بر اعتمادی محض استوار بوده است.

وی متذکر شد: شفافیت و عدالت مالیاتی از مولفه‌های مهمی هستند که حتی مورد قبول سازمان امور مالیاتی نیز هست و بعضا مدیران این سازمان طی بخش نامه‌هایی تاکیدات ویژه بر اجرای این مولفه‌ها داشته اند، اما با این وجود نمی‌دانم دلیل این رفتار کارگزارن با  مودیان مالیاتی برای چیست؛ با توجه به این موضوع برخی از کارگزاران نسبت به م مودیان مالیاتی به شدت حالت بی انگیزه بی اعتماد و بر اساس سلیقه برخورد می‌کند.

 صافدل تاکید کرد: دولت سیزدهم باید در اولین گام از طریق نظارت‌های دقیق  از این گونه برخورد‌های غلط جلوگیری کند تا بتواند عدالت مالیاتی را نسبت به همه مودیان مالیاتی به اجرا درآورد.

 رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت  خاطر نشان ساخت: علاوه بر اهمیت درآمد‌های مالیاتی برای عمران و آبادانی کشور، مودیان مالیاتی حقوقی دارند که عدالت مالیاتی و اعتماد به آن‌ها از اجزای اصلی این حقوق هستند که کارگزاران سازمان امور مالیاتی باید این اصول را رعایت کنند.

 وی تاکید کرد: با اجرای این اصول و برآورده شدن حقوق مودیان مالیاتی می‌توان انتظار داشت که با ایجاد برخی اصلاحات و تغییرات در بعضی از بخش‌های قانون مالیاتی کشور سطح دامنه مالیات پردازان گسترش یافته و افراد بیشتری مالیات پرداخت خواهند کرد؛ مودیان مالیاتی در هر صنفی تعداد نفرات بالایی را شامل می‌شوند و سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند بر  حسب این موضوع دامنه مالیاتی کشور را افزایش دهد.


صافدل در ادامه به موضوع فرار‌های مالیاتی مودیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: در خصوص دلیل فرار‌های مالیاتی باید گفت که نوع عملکرد سازمان امور مالیاتی خود اصلی‌ترین دلیل برای فرار مالیاتی است؛ زمانی که مودیان مالیاتی با بی اعتنایی و بی اعتمادی روبرو باشند سعی می‌کنند از روش‌های دیگر از حق خود دفاع کنند.

 معاون سابق وزارت صمت افزود: متاسفانه فرار مالیاتی یکی از رویکرد‌های اشتباهی است که بسیاری از مودیان به دلیل بی اعتمادی سازمان امور مالیاتی در پیش گرفته اند؛ یقینا اگر عدالت مالیاتی در خصوص مودیان به اجرا درآید پرداخت مالیات‌ها گسترده خواهد شد و در نتیجه فرار مالیاتی نیز کاهش چشمگیری  پیدا خواهد کرد.


 صافدل در ادامه به تعامل دولت سیزدهم و اعضای اتحادیه‌ها برای اخذ مالیات اشاره کرد و گفت: کلیه رویکرد‌های مالیاتی  دولت سیزدهم  در خصوص حمایت از واحد‌های تولیدی می‌توان اثر گذار باشد و این دولت می‌توان با مشاوره و هماهنگی با اعضای اتحادیه‌ها  و اصناف فرایند اخذ مالیات را شفاف و مشخص کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای پرداخت و خود اظهاری مالیاتی را در یک بستر الکترونیک و هوشمند ایجاد کند و بر حسب چنین پلتفرمی گزینه‌هایی را بر حسب مولفه‌های تصادفی تنظیم و تهیه کند.

 وی یاد آور شد: متاسفانه در این سال‌ها به دلیل ساختار سنتی سیستم اظهارنامه‌های مالیاتی فرایند پرداخت مالیات کمی با کندی روبه‌رو بوده و در این دوران بسیاری از کارگزاران موظف بودند تمامی فعالیت‌های اقتصادی را سند به سند بررسی کنند؛ در این باره  گاهی شاهد آن بودیم که اشتباهات متعددی نیز رخ می‌داد.

معاون سابق وزارت صمت اضافه کرد: با هوشمند شدن فرایند اظهارنامه مالیاتی در بسیاری از بخش‌های سهولت ایجاد شده و با این کار سرعت پرداخت مالیات و افزایش درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد؛ علاوه بر این با الکترونیکی شدن فرایند اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان، امکان برخورد‌های سلیقه‌ای و فساد کارگزاران نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.



صافدل در ادامه به تصمیم دولت سیزدهم برای کاهش ۱۰ درصدی  مالیات بر عملکرد واحد‌های تولیدی اشاره کرد گفت:  تصمیم کاهش ۱۰ درصد از مالیات عملکرد واحد‌های تولیدی توسط دولت سیزدهم، به عنوان یک نقطه در قدم  نخست بسیار خوب است، اما کافی نیست.

 رئیس پیشین سازان توسعه تجارت توضیح داد: تولید کننده زمانی که وارد مرحله صادرات می‌شود به حمایت‌های بیشتری از سوی دولت نیاز دارد؛ با افزایش صادرات محصولات ایرانی به دیگر کشور‌ها دولت سیزدهم می‌تواند از محل برداشت مالیات بر ارزش افزوده سود سرشار برای خود کسب کند، اما به شرط این که اقدامات حمایتی برای رونق صادرات انجام داده باشد.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم علاوه بر حمایت از صادرکنندگان موظف است که نرخ بهره متعادلی را برای سرمایه در گردش تولیدکنندگانی که وارد مرحله صادرات شده اند را تعیین کند؛ در حال حاضر سرمایه در گردش تولیدکنندگان در دیگر نقاط جهان حداکثر با نرخ بهره ۵ درصد تعیین شده است.

صافدل در آخر خاطر نشان ساخت: دولت سیزدهم باید شرایطی را ایجاد کند تولید کننده بتواند  در یک شرایط برابر به رقابت با رقبای خارجی خود در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی بپردازد؛ صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی در شرایطی به رقابت می‌پردازند که در مرحله نخست با تحریم مواجه اند وعلاوه بر آن نرخ تمام شده محصولات صادراتی برای صادر کنندگان بسیار بسیار پایین و اندک است، دولت سیزدهم چاره‌ای بیاندیشد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: