bazarnews

کد خبر: ۹۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
درحالی که تنها چند روز از آغاز تابستان گذشته، بارش‌های رگباری دو روز گذشته در قزوین خسارات زیادی را به استان وارد کرده که بخش قابل توجهی از این خسارات در بخش کشاورزی بوده است.
تغییرات جوی عجیب و یکباره قزوین در آغازین روز‌های ورود به تابستان توانست شوک عظیمی را به مردم، مناطق روستایی و کشاورزان وارد کند، نم نم بارانی که در ابتدا بسیار دل انگیز به نظر می‌رسد در بازه زمانی کوتاهی توانست به یک سیلاب عظیم تبدیل شود و هرآنچه سر راه خود دارد را از بین ببرد.

تخریب راه‌های روستایی، قطع آب، برق و گاز، مفقودی و فوت تعدادی از شهروندان و تخریب مزارع و باغات کشاورزی از مهم‌ترین خساراتی بود که این سیلاب دو روزه به بخش‌های قابل توجهی از مناطق روستایی و ارتفاعات استان قزوین وارد کرد.

تاسیسات راهداری قزوین ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیدند
جواد حقل لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در پی وقوع سیلاب شدید در ارتفاعات و اغلب مناطق استان قزوین شاهد تخریب راه‌های روستایی، پل‌ها و ابنیه فنی بودیم که تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان خسارت ارزیابی شده است.

وی گفت: بیشترین میزان این خسارت به رودبار الموت شرقی و غربی، آبگرم و بخش‌های مرکزی قزوین وارد شده است و راهداران ما در تلاشند تا به صورت شبانه روزی مسیر‌های مسدود شده را آزاد و پل‌ها و ابنیه فنی تخریبی را مرمت کنند.

تخریب راه‌های روستایی، قطع آب، برق و گاز، مفقودی و فوت تعدادی از شهروندان و تخریب مزارع و باغات کشاورزی از مهم‌ترین خساراتی بود که این سیلاب دو روزه به بخش‌های قابل توجهی از مناطق روستایی و ارتفاعات استان قزوین وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اظهار داشت:بازگشایی مسیر، پاکسازی ریزش‌های ناشی از سیلاب و هدایت خودرو‌های عبوری با تلاش راهداران ما در قالب تیم‌های عملیاتی در حال اجراست و امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات مرمت و بازسازی خسارت‌های ایجاد شده بهبود پیدا کند.

سیلاب ۷۴ شهر و روستای قزوین را تهدید میکند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با وجود این که طی سال گذشته اعتبارات زیادی برای لایروبی قنات‌ها و آزاد سازی مسیر رودخانه‌ها هزینه شده است، اما همچنان نمیتوان اطمینان داشت که این روستا‌ها و شهر‌ها در معرض سیلاب نیستند.

قدرت الله مهدیخانی افزود: بارندگی‌های شدید دو روز گذشته و بروز سیلاب نشان داد همچنان بیش از ۷۴ شهر و روستا در قزوین مستند سیلاب هستند که در برخی از نقاط این سیلاب بسیار شدید و خسارات زیادی را برجای گذاشت.

وی افزود: اگرچه هنوز خسارات سیلاب دو روز گذشته در قزوین برآورد نشده است و در حال ارزیابی است، اما شواهد نشان از خسارات سنگین در بخش‌های مختلف دارد زیرساخت ها، مسیر‌های ارتباطی، منازل مسکونی و دام‌ها از این سیلاب دچار آسیب شدندو از سوی دیگر بخش‌های کشاورزی بیشترین میزان خسارت را تجربه کردند که برای تخمین میزان این خسارت نیازمند زمان هستیم.

سیلاب برق، گاز و آب ۳۰ روستا را در قزوین قطع کرد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: در این حادثه برق ۲۰ روستا، آب پنج روستا و گاز هشت روستا قطع شده که همه تلاش ما در حال حاضر هماهنگی برای اتصال دوباره این خدمات است و در طی دو روز گذشته برق روستا‌های دیگری نیز دچار آسیب شده بود که با ورود به موقع در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شد.

بارندگی‌های شدید دو روز گذشته و بروز سیلاب نشان داد همچنان بیش از ۷۴ شهر و روستا در قزوین مستند سیلاب هستند که در برخی از نقاط این سیلاب بسیار شدید و خسارات زیادی را برجای گذاشت

مهدیخانی عنوان کرد: با توجه به خسارات و بلایای طبیعی‌ای که هر ساله در استان قزوین به وقوع می‌پیوندد میزان خسارت در استان متناسب با اعتبارات مدیریت بحران نیست، با این وجود برای امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار مدیریت بحران استانداری قزوین قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که سیلاب روز گذشته توانست به بخش زیادی از باغات و مزارع استان قزوین خسارت وارد کند اظهار داشت: سال گذشته ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت در بخش کشاورزی به استان قزوین اختصاص یافت که با بروز خشکسالی و سیلاب این میزان خسارت امروز افزایش خواهد یافت. البته هنوز برای امسال اعتبار استمهال بدهی کشاورزان در نظر گرفته نشده است و امیدواریم به زودی به استانداری ابلاغ شود.

۲ زن و یک مرد در سیلاب آوج جان باختند
نصرت الله علیرضایی فرماندار آوج نیز به خبرنگار بازار گفت: در سیلاب روز گذشته در این شهرستان دو بانوی ۴۵ و ۲۲ ساله و یک مرد ۲۷ ساله فوت و دو فرد دیگیر مفقود شده اند جستجو برای یافت مفقودشدگان همچنان ادامه دارد و تلاش برای تامین برق خانوار‌ها و تعمیرات شبکه منازل همچنان ادامه دارد. بررسی خسارات دقیق این سیلاب همچنان ادامه دارد.

در سیلاب روز گذشته در این شهرستان دو بانوی ۴۵ و ۲۲ ساله و یک مرد ۲۷ ساله فوت و دو فرد دیگر مفقود شده اند

محمد شفیعی فرماندار قزوین اظهار داشت: سیلاب روز گذشته در مسیر‌های الموت جاده‌های قزوین-بهرام آباد، قزوین-رجایی دشت و معلم کلایه، رجایی دشت به معلم کلایه کاملا مسدود شده و تلاش‌ها برای آزاد سازی مسیر ادامه دارد همچنین در الموت شرقی دو نفر مفقود شدند که جست و جو برای یافتن این افراد ادامه دارد.

مریم بهروزی کارشناس هواشناسی استان قزوین نیز در ادامه به خبرنگار بازار گفت: طی دو روز گذشته بارش‌های سیلابی در قزوین به اوج خود رسید و آوج با ۳۲ و ۸ دهم میلی متر بالاترین میزان بارندگی را تجربه کرد بارش‌ها در قزوین تا فردا نیز ادامه خواهد داشت و همچنان خطر سیلاب و آب گرفتگی قزوین را تهدید می‌کند. احتمال تگرگ، رعد و برق و بارش‌ها در ارتفاعات همچنان ادامه خواهد داشت.
/ بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: