bazarnews

کد خبر: ۹۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح آبرسانی به همدان خبر داد و گفت: اعتبار طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار و قوچم توسط وزارت نیرو تخصیص یافت.
حمیدرضا حاجی بابایی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح آبرسانی به همدان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های گذشته و کاهش نزولات جوی و افت شدید میزان آب ورودی به سد‌های اکباتان و آبشینه تدوین شد، گفت: در این طرح منابع آب جایگزین برای تامین آب شرب شهر همدان از طریق انتقال بین حوضه‌ای در داخل و خارج استان پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر میزان مصرف آب شرب شهر همدان در حدود ۱۷۵۰ لیتر در ثانیه و معادل ۵۲ میلیون متر مکعب در سال است که حدود ۷۴ درصد آن از طریق منابع آب سطحی و ۲۶ درصد از طریق منابع آب زیرزمینی با استفاده از چاه‌های حفر شده در دشت همدان بهار تامین می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: دو طرح آبرسانی ارائه و پیگیری شده که اولین طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار و قوچم است و این طرح آبرسانی در سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۳ به استان همدان، جزو طرح‌های اولویت دار مصوب شده و مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: بر اساس این طرح قرار بود با اجرای ۱۳۹ کیلومتر خط انتقال، سه باب ایستگاه پمپاژ و ۱۵۳ هزار متر مکعب مخزن ایجاد و با احداث تصفیه خانه به ظرفیت ۱۵۳ هزار مترمکعب در ثانیه، نیاز آبی شهر همدان از منابع سطحی به میزان ۵۱ میلیون مترمکعب در سال، تا افق ۱۴۱۵ تامین شود.

به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم آورد مناسب رودخانه و آبگیری نشدن سد تالوار، علیرغم اجرای ۱۲۱ کیلومتر خط انتقال، احداث ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن و پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی تصفیه خانه از سال ۱۳۹۴ روند اجرایی طرح با کاهش تخصیص اعتبار مواجه و عملیات اجرایی طرح در پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد متوقف شده است

حاجی بابایی دلایل عدم موفقیت این طرح را برشمرد و گفت: به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم آورد مناسب رودخانه و آبگیری نشدن سد تالوار، علیرغم اجرای ۱۲۱ کیلومتر خط انتقال، احداث ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن و پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی تصفیه خانه از سال ۱۳۹۴ روند اجرایی طرح با کاهش تخصیص اعتبار مواجه و عملیات اجرایی طرح در پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد متوقف شده است.

حاجی بابایی افزود: در راستای تامین بلند مدت آب شهر همدان با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد با وزارت نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و بررسی واریانت‌های متعدد ارائه شده توسط شرکت آب منطقه ای، اجرای سامانه ۶۳ کیلومتری انتقال آب از سد قوچم و اتصال به تصفیه خانه طرح آبرسانی تالوار، به عنوان هدف نهایی در تامین آب پایدار شهر همدان برنامه ریزی و تعیین شد که در حال حاضر حدود ۳۱۰۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

وی گفت: به منظور پیگیری آبرسانی به همدان جلسات متعددی با وزیر نیرو و معاونان، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونین سازمان و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب منطقه‌ای استان تشکیل و در نهایت اصلاح موافقتنامه با عنوان آبرسانی به همدان برای استفاده از ظرفیت‌های جدید مصوب و اجرایی شد.

نماینده مردم همدان و فامنین اظهار داشت: در این موافقت نامه مطالعه و اجرای سد قوچم و پیگیری و دریافت موافقت کتبی وزارت نیرو با سازمان برنامه و بودجه کشور، مبنی بر تامین آب شرب شهر همدان از طریق دو منبع سد تالوار و سد قوچم در سال ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ به منظور تامین اعتبارات لازم، برای اجرای طرح مورد توافق قرار گرفت.

پیگیری و ابلاغ و تخصیص اعتبار طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار و قوچم توسط وزارت نیرو

وی گفت: پیگیری و ابلاغ و تخصیص اعتبار طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار و قوچم توسط وزارت نیرو از نتایج این موافقت نامه بود که علاوه برآن می‌توان به تامین اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و ۷۰۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

حاجی بابایی افزود: دریافت اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی از محل طرح به صورت اسناد خزانه و ۶.۲ میلیارد ریال به صورت نقد نیز از نتایج پیگیری‌های صورت گرفته، برای اجرای مفاد این موافقت نامه بوده است.

وی اشاره داشت: طی مذاکرات بعمل آمده با سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه کشور، تخصیص این طرح ۱۰۰ درصد تامین شده و مابقی پرداخت‌ها به شرکت‌ها آب منطقه‌ای استان توسط خزانه به مرور انجام خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس به طرح اضطراری آبرسانی به همدان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نگرانی‌های موجود و پیش بینی بروز مشکلات جدی در تامین آب شهر همدان در آینده نزدیک، راهکار‌های اضطراری و کوتاه مدت برای جبران کمبود آب مورد نیاز شهر همدان با امکان سنجی استفاده از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منابع آبی در دسترس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: نتیجه این اقدامات منجر به تعریف همزمان پروژه اضطراری حفر، تجهیز و انتقال آب از منابع زیرزمینی مسیر خط انتقال به میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه که قابلیت نسبی افزایش این ظرفیت نیز وجود دارد، همچنین بهره گیری موثر از ظرفیت مقدور اجرای طرح بلند مدت آبرسانی به همدان (۷۰ کیلومتر خط انتقال و ۳۰ هزار مترمکعب مخزن) در برنامه‌ها پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، در این بخش و اخذ اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از محل تنش آبی و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمومی و هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری (تبصره ۱۴قانون بودجه)، در حال حاضر عمده کار‌های اجرایی در مراحل پایانی است که با رفع نواقص و پیگیری برنامه‌های تکمیلی باقی مانده و نصب تعدادی از شیر آلات و اتصالات اصلی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای استان، امکان بهره برداری از این فاز حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری فراهم می‌شود.

حاجی بابایی به دومین طرح اجرایی انتقال آب رودخانه دره مرادبیک به تصفیه خانه شهید بهشتی در فصول غیر زراعی و باغداری نیز اشاره‌ای داشت و گفت: طرح انتقال آب دره مرادبیک به تصفیه خانه شهید بهشتی همدان نیز بطول ۸.۷ کیلومتر در دست اجرا است که حدود ۱.۶ کیلومتر آن با اعتباری بالغ بر ۲۱.۷۹۰ میلیون ریال قبلا لوله گذاری شده که در این طرح نیز برای افزایش ظرفیت انتقال آب، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تامین این اعتبار، بهره برداری از طرح میسر می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تنش آبی به این پروژه اختصاص یافت که پیمانکار این پروژه نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای انتخاب شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: با لوله گذاری دو کیلومتر دیگر از این طرح، در فصول غیر زراعی و باغداری، آب با کیفیت به تصفیه خانه شهید بهشتی منتقل خواهد شد.
/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: