bazarnews

کد خبر: ۹۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک به همراه استارت آپ Editas Medicine از یک فناوری نوری رونمایی کردند که قادر است در کوتاه‌ترین زمان، زخم‌های ناشی از سوختگی را ترمیم کند.
به نقل از «newswise»، پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه ایالتی نیویورک با همکاری استارت آپ Editas Medicine موفق شدند یک فناوری نوری طراحی کنند که از روش نور درمانی برای ترمیم انواع زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌کند؛ این فناوری که از روش فوتوبیومدولاسیون «photobiomodulation» استفاده می‌کند از طریق پروتئین TGF‐beta رشد و تقسیم سلولی را متوقف می‌کند و در نهایت منجر به بهبودی و کاهش سوختگی خواهد شد.

در واقع، کلمه photobiomodulation متشکل از چندین واژه می‌باشد که شمال فوتو به معنای نور، بیو اشاره به یک اثر بیولوژیک، مدولاسیون نیز به معنای پاسخ به نور است که می‌تواند تحریک کننده یا مهار کننده‌ی رشد سلول باشد. فوتوبیومدولاسیون، نتایج درمانی مفیدی را برای بیماران به همراه دارد، که از آن جمله می‌توان به از بین بردن التهاب، مدولاسیون پاسخ ایمنی و تقویت ترمیم زخم، بازسازی بافت‌ها و همچنین تسکین درد اشاره کرد.

سالانه بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان با مشکلات سوختگی پوستی و التهابات بعدی آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که در پاره‌ای از موارد ترمیم کامل و سریع آسیب بسیار مشکل ساز خواهد شد و در برخی از نقاط نیز نبود امکانات پزشکی به پیدایش عفونت‌های شدید و کاهش روند درمان دامن می‌زند

براساس گفته‌های پراوین آرانی مدیر ارشد این پروژه، سالانه بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان با مشکلات سوختگی پوستی و التهابات بعدی آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که در پاره‌ای از موارد ترمیم کامل و سریع آسیب بسیار مشکل ساز خواهد شد و در برخی از نقاط نیز نبود امکانات پزشکی به پیدایش عفونت‌های شدید و کاهش روند درمان دامن می‌زند.

وی این فناوری نوری را نقطه عطفی در تلفیق تکنولوژی‌های مدرن و علم پزشکی برای درمان آسیب‌های ناشی از سوختگی می‌داند و در این خصوص اظهار داشت: در این روش درمانی پروتئین بسیار مفید TGF‐beta ۱ فعال شده تا به تحریک سلول‌های گوناگونی بپردازد که در ترمیم زخم نقش دارند که از آن جمله می‌توان به "فیبرو بلاست‌ها" (Fibroblasts) که برای ترمیم بافت بسیار مهم هستند و "ماکروفاژها" (Macrophages) که التهاب را کاهش می‌دهند، سلول‌های را پاکسازی نموده و با عفونت مقابله می‌کنند؛ اشاره کرد.

وی افزود: این فناوری که نوعی از لیزر به شمار می‌آید، با کمک اثر فوتوبیومدولاسیون قادر است در کمتر از ۹ روز سوختگی درجه ۳ را ترمیم کند و هر گونه التهاب را نیز در کمتر از ۵ روز تسکین دهد؛ مهم‌ترین بخش درمان با این فناوری کسب اطمینان از نبود عفونت‌های بعدی است که در پاره‌ای از اوقات شدیدتر و کشنده‌تر از آسیب اولیه میباشد.

در این روش درمانی پروتئین بسیار مفید TGF‐beta ۱ فعال شده تا به تحریک سلول‌های گوناگونی بپردازد که در ترمیم زخم نقش دارند که از آن جمله می‌توان به "فیبرو بلاست‌ها" (Fibroblasts) که برای ترمیم بافت بسیار مهم هستند و "ماکروفاژها" (Macrophages) که التهاب را کاهش می‌دهند، سلول‌های را پاکسازی نموده و با عفونت مقابله می‌کنند؛ اشاره کرد

ناگفته نماند، اثربخشی فوتوبیومدولاسیون در درمان درد و شفای تحریک کننده در صد‌ها کار آزمایی بالینی و هزاران مقاله دانشگاهی مستند سازی شده است. این درمان به تازگی به عنوان یک درمان استاندارد برای تسکین درد از موکوسیت دهان مرتبط با سرطان (التهاب دهان) توسط انجمن چند ملیتی مراقبت‌های حمایتی در سرطان توصیه شد و به صورت موثر در درمان سرطان دژنراسیون ماکولا (Macular degeneration) و آلزایمر نیز بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.

این پژوهشگران امیدوار هستند که در آینده نزدیک از فناوری‌های درمان‌های فوتوبیومدولاسیون نه تنها برای درمان آسیب‌های ناشی از سوختگی و التهابات استفاده کنند بلکه برای ترمیم زخم‌های باز و بسیار عمیق نیز بهره بگیرند.
/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: