bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
با وجود الزام قانونی برای ثبت اطلاعات مسکونی شهروندان در سامانه املاک و اسکان، همچنان مردم از وجود چنین سامانه‌ای و الزام ثبت اطلاعات در آن بی‌خبرند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طبق مهلتی که وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان معین کرده، همه مردم کشور (چه مالکین و چه مستاجرین) باید اطلاعات محل سکونت و املاک خود را تا مهرماه سال جاری در سامانه ثبت کنند. به گفته وزارت راه، پس از پایان مهلت قانونی، املاکی که اطلاعات سکونتی برای آن‌ها ثبت نشده باشد، خالی محسوب شده و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی معرفی می‌شوند.

طبق قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۹۴، املاک خالی از سکنه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شده که دولت دوازدهم و نمایندگان مجلس، برای نخستین بار این پایه مالیاتی را در ردیف‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کرده اند. طی ۶ سال اخیر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای شناسایی املاک خالی، قانون مذکور متوقف بود امام از سال گذشته با همت وزارت راه و شهرسازی و پیگیری مجلس شورای اسلامی، سامانه املاک و اسکان طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

در این سامانه علاوه بر جمع آوری داده‌ها از دستگاه‌های مختلف کشور از جمله وزارت رفاه، شهرداری ها، سازمان ثبت اسناد و...، مردم کشور هم باید اطلاعات خود را در آن بارگذاری کنند تا با تجمیع و تطبیق اطلاعات، اخذ مالیات به صورت عادلانه و با کمترین اشتباه انجام گیرد.

هدف نمایندگان مجلس و دولت از تصویب و اجرای این قانون، در گام نخست، ساماندهی بازار مسکن است که با ورود بیش از ۳ میلیون خانه خالی در کشور (طبق ادعای مسئولین) به بازار، رکود تورمی موجود شکسته شده و با افزایش عرضه دفعی، شوک قیمتی به مسکن اعمال شود.

کارشناسان معتقدند طبق برآوردها، طی هشت سال اخیر بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی کمبود در عرضه به بازار داشتیم که این رقم به طور مداوم افزایش می‌یابد. با وجود آنکه دولت سیزدهم با شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال روی کار آمد، اما همچنان کمبود واحد مسکونی تا چندسال آینده وجود خواهد داشت. ورود این بیش از ۳ میلیون واحد خالی به بازار، تا حدودی می‌تواند نیاز جامعه را کاهش دهد.

در گام بعدی که اهمیت کمتری برای قانون‌گذار داشته، کسب درآمد برای دولت از طریق وجوه مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی، چه از املاک خالی و چه از محل فروش یا اجاره این املاک به دست خواهد آورد.

تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان قرار بود تا پایان خردادماه به پایان برسد و سازمان امور مالیاتی با دریافت اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی، اخذ مالیات را آغاز کند که با استقبال کم مردم از سامانه که عمدتا به دلیل عدم آگاهی آن‌ها از وجود آن و الزام ثبت اطلاعات بود، تصمیم بر آن شد تا مهلت قانونی آن تا مهرماه تمدید شود.

با توجه به تعطیلی یک ماهه سایت سامانه و عدم اطلاع مردم از وجود سامانه، باید دید آیا بعد از مهلت موجود، تمدید زمان را خواهیم داشت یا با توجه به کسری بودجه حاصله از عدم دریافت وجوه پیش بینی شده، دولت تصمیم می‌گیرد طرح مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: