bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ابهامات موجود در بازار سرمایه، سرنوشت بازار را در گروی اخبار لحظه‌ای دانست.
دیروز بازار سرمایه همانند هفته گذشته عمل کرد و سبزرنگ به معاملات پایان داد، اما طیف رنگی این سبز از پررنگ آغاز و به سبز کمرنگ ختم شد؛ به نحوی که شاخص کل ابتدا رشد چشمگیر ۱۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت، اما در ادامه با فشار فروش همراه شد و تا انتهای معاملات به یک‌هزار واحد رشد رضایت داد. نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات روز گذشته یک‌هزار و ۷۱۵ واحد بالا آمد و خود را به یک میلیون و۴۰۷ هزار و ۷۵۸ واحد رساند.

شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌راستا با رشد شاخص کل رشد کرد و سپس ریخت که همچنان فشار فروش در سهم‌های کوچک بازار را بازگو می‌کند. شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات، ۹۹۴ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۴ هزار و ۲۴۸ واحد را نشان داد، اما به طور کلی، نماد «خلنت» بیشترین رشد و نماد «فپنتا» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» نیز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات روز گذشته بورس اظهار کرد: روز گذشته، بازار کار خود را با خروج ۲۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی به اتمام رساند و در چهار روز گذشته کاری در کل بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان حقیقی‌ها از بازار خارج شدند. با این حال، حجم معاملات خرد در بورس و فرابورس با ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سطح خوبی بود.

وی در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم خروج پول توسط حقیقی‌ها، بازار با حمایت حقوقی‌ها مثبت بود و شاخص کل بورس ۰.۱۲ درصد و شاخص هم وزن ۰.۲۵ درصد و شاخص فرابورس هم ۰.۲۳ درصد مثبت بود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بازار توضیح داد: شرایط بازار کاملاً وضعیت مواجهه با ابهام را نشان می‌دهد و خروج پول حقیقی در چند روز اخیر گویای این مسئله است. سرمایه‌گذار محافظه کار تا زمان مشخص شدن کابینه دولت و نیز سیاست‌های احتمالی دولت در مواجهه با مسائل داخلی و بین المللی، ترجیح می‌دهد که نقد باشد و ۸۰۰ میلیارد تومان پول خارج شده توسط حقیقی‌ها به وضوح این مسئله را بازگو می‌کند. نوسانات در بازار ارز و تحولات بین‌المللی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هم بر بازار بی‌تأثیر نبود و جلوی رشد بازار را گرفت.

قلی‌پور با اشاره به اینکه نقدینگی در بازار نسبت به سال گذشته کمتر شده است، گفت: در دو ماه گذشته وضعیت بهتر شده است، در حال حاضر هم نقدینگی حقوقی‌ها بهتر از حقیقی‌هاست و به نظر می‌آید که حمایت‌هایی هم توسط ایشان صورت می‌گیرد. نقدینگی در کل وجود دارد، ولی اینکه در بازار سرمایه بنشیند به تحولات دو هفته آینده بستگی دارد.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: