bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
۱۸ مرداد ۱۳۶۲ بر اثر بمباران‌های شیمیایی پیرانشهر توسط هواپیما‌های عراقی، ۱۲۰ نفر شهید یا مجروح شدند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی 18 مرداد ماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

18 مرداد 1383

تلویزیون العربیه عراق گزارش داد شبه نظامیان این کشور یک دیپلمات عالیرتبه ایران را به گروگان گرفته اند. وی فریدون جهانی نام دارد و کنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلاست.

 

18 مرداد 1376

دولت آمریکا سقف سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را که زمینه ساز جریمه آنها توسط آمریکا می شود، از 40 میلیون دلار به 20 میلیون دلار تقلیل داد.

 

18 مرداد 1370

خبرگزاری آلمان سه روز پس از قتل شاپور بختیار در پاریس نوشت: «وی 60 میلیون دلار کمکهای رژیم صدام به جنبش مقاومت ملی را طی سالهای 1980 تا 1990 بالا کشیده است.»

 

18 مرداد 1369

«رابین نایت» متخصص مسائل خاورمیانه و کارشناس انستیتو مطالعاتی بنیاد «کارنگی» طی مقاله ای در روزنامه لس آنجلس تایمز به همکاری نظامی آمریکا با رژیم عراق در بازپس گیری «فاو» از دست نیروهای ایرانی اعتراف کرد.

 

18 مرداد 1368

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معضم انقلاب اسلامی در پایان 8 سال فعالیتمیرحسین موسوی در مقام نخست وزیری از خدمات دولت ایشان تشکر کرد. موسوی تا تشکیل کابینه آقای هاشمی رفسنجانی به کار خود ادامه داد.

 

18 مرداد 1367

دبیرکل سازمان ملل روز 29 مرداد را روز اجرای آتش‌بس میان ایران و عراق اعلام کرد.

 

18 مرداد 1364

آیت الله حاج میرزامحمد ثقفی پدر همسر امام خمینی که از خاندان بزرگ علم و فقاهت بود. در سن 90 سالگی به دلیل نارسایی قلبی دارفانی را وداع گفت.

 

18 مرداد 1363

هواپیمای مسافری ایران که روز 16 مرداد در مسیر تهران شیراز ربوده شده و به بحرین و روز 17 مرداد به قاهره برده شد، امروز رهسپار رم شد. سپس ربایندگان خود را تسلیم مقامات ایتالیا کرده و با آزادسازی مسافران به هواپیماربایی خود خاتمه دادند.

 

18 مرداد 1362

بر اثر بمبارانهای شیمیایی پیرانشهر توسط هواپیماهای عراقی‌، 120 نفر شهید یا مجروح شدند.

 

18 مرداد 1360

حجتالاسلام خامنه ای امام جمعه تهران پس از 42 روز بستری بودن در بیمارستان قلب تهران امروز بیمارستان را ترک کرد.

 

18 مرداد 1358

رادیو اسرائیل، طی تفسیری توقیف روزنامه «آیندگان» را مورد انتقاد قرار داد و آن را «ضددمکراتیک» خواند.

 

18 مرداد 1358

درپی توقیف روزنامه «آیندگان» سفارت آمریکا در گزارشی نوشت: «روزنامه «آیندگان» با هزینه اسرائیل تاسیس شده و کارمندان آن با ساواک و سازمان سیا ارتباط داشته اند.» در این گزارش آمده است: «حزب جمهوری خلق مسلمان که گرایش زیادی به آیت الله شریعتمداری دارد توقیف این روزنامه را محکوم کرده است.

 

18 مرداد 1356

دولت ایران مذاکره با آمریکاییها برای خرید هشت رآکتور اتمی از آن کشور را آغاز کرد.

 

18 مرداد 1356

روزنامه «اومانیته» ارگان حزب کمونیست فرانسه در مقاله ای با اشاره به استعفای هویدا نوشت: «هویدا فدای بحرانی شده است که در آن ثروتمندان همواره ثروتمندتر و فقرا همواره فقیرتر می شوند.»

 

18 مرداد 1348

روابط سیاسی ایران و برمه برقرار شد.

 

18 مرداد 1348

دو هواپیمای جت نیروی هوایی در آسمان دزفول تصادم کردند. خلبانان هر دو هواپیما کشته شد.

 

18 مرداد 1344

ژنرال اکهارت رئیس هیأت مستشاری آمریکا در مصاحبه ای به مناسبت پایان مأموریت خود در ایران گفت خلبانان ایرانی در جنگهای کنگو به طرز تحسین آمیزی فعالیت کردند و مورد تأیید سازمان ملل قرار گرفتند.

 

18 مرداد 1337

دولت عبدالکریم قاسم آمادگی خود را برای حل اختلاف با ایران اعلام کرد.

 

18 مرداد 1337

مئیر عزری نماینده سیاسی دولت اسرائیل به درخواست امیراسدالله علم با وی دیدار کرد و پذیرفت که آموزه های حزبی خود از جمله برنامه های سیاسی، سازمانی و آموزشی را آنگونه که در اسرائیل جریان دارد، به وی که ریاست حزب مردم را بر عهده داشت انتقال دهد.

 

18 مرداد 1333

پذیرش تعهدات ایران به پرداخت غرامت به انگلیس و مبادلات نفتی جدید با کنسرسیوم، خشم بسیاری از علما، رجال و دانشگاهیان را برانگیخت‌. در این روز، نامه اعتراض‌آمیزی باامضای بسیاری از شخصیتهای روحانی و سیاسی خطاب به رؤسای مجلسین نوشته شد.

 

18 مرداد 1332

کرمیت روزولت، مجدداً با شاه ملاقات کرد. در این ملاقات ضمن برنامه‌ریزی برای کودتا برضد مصدق، توافق شد که شاه هنگام کودتا در ایران نباشد.

 

18 مرداد 1322

لایحه استخدام یک مستشار آمریکایی برای اداره شهربانی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 

18 مرداد 1321

کابینه سوم احمد قوام ـ قوام السلطنه ـ از مجلس شورای ملی رأی اعتماد گرفت‌.

 

18 مرداد 1320

وزارت امور خارجه انگلیس در یادداشت شدیداللحنی به دولت ایران، پاسخ های ایران به هشدارهای مکرر بریتانیا در مورد حضور گسترده اتباع آلمان در ایران را رضایت بخش ندانست.

 

18 مرداد 1302

به دعوت آیت الله خالصی زاده راهپیمایی عظیمی علیه مظالم انگلیس در اخراج علما و مراجع بین النهرین، در تهران برگزار شد. راهپیمایان در برابر سفارتخانه های بلژیک، آلمان، عثمانی، آمریکا، روسیه، فرانسه، ایتالیا و افغانستان توقف کرده و هر بار اطلاعیه هایی علیه انگلیس قرائت کردند.

 

18 مرداد 1301

حمله بزرگ قوای دولتی علیه نیروهای تحت فرمان اسماعیل سیمیتقو در غرب کشور از امروز آغاز شد.

 

18 مرداد 1300

کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده نظامی استان خراسان در جمع افسران ژاندارمری، برای اولین بار از احتمال مرگ خود در بحران جاری میان وی و دولت سخن گفت.

 

18 مرداد 1300

کتابخانه کنگره آمریکا از دولت ایران درخواست کرد نشریات حاوی قوانین، احکام و فرامین را برای نگهداری به کتابخانه ارسال کند.

 

18 مرداد 1298

جزئیات قرارداد معروف 1919 توسط وثوق الدوله باانگلیسی‌ها فاش شد ویک روز پس از امضای قرارداد آرمیتاژ اسمیت و ژنرال دیکسون فرستادگان انگلیس برای اداره امورمالی و نظامی ایران وارد تهران شدند.

 

18 مرداد 1295

نیروهای عثمانی وارد سرحدات غربی همدان شدند. هدف آنان بیرون راندن قوای روس از همدان است.

 

18 مرداد 1291

در پی مذاکرات دولت ایران با سفیر هلند در تهران پیرامون امکان استخدام صاحب منصبان هلندی در ژاندارمری ایران، دولت انگلیس به دولت ایران هشدار داد قبل از هرگونه تصمیم به استخدام اتباع خارجی در ایران ابتدا باید موافقت دولت انگلیس حاصل شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: