bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
عملکرد ضعیف دولت روحانی در اقتصاد، انتخاب مهره‌های اقتصادی در دولت جدید را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده و فعالان رسانه‌ای و اقتصادی این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنند و در گمانه زنی‌ها چهره هایی، چون مهرداد بذرپاش، علی صالح آبادی و ... مطرح است.
پس از انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تیم اقتصادی او شده است و هرازچندگاهی تغییراتی در چینش تیم اقتصادی پیش بینی شده است.

در ابتدای پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات گفته می‌شد که تیم اقتصادی دولت تحت نظر فرهاد رهبر چیده خواهد شد و تیم اقتصادی که شامل وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه است به پیشنهاد فرهاد رهبر انتخاب می‌شوند و شاپور محمدی از گزینه‌های او برای تصدی وزارت اقتصاد بوده، اما در نهایت فرهاد رهبر معاون اول نشد و حالا پس از انتخاب مخبر به نظر می‌رسد چینش تیم اقتصادی متفاوت از گمانه‌های اولیه خواهد بود.

قبلا گفته شده بود که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی احتمال بازگشت به وزارت اقتصاد را دارد و حتی شروطی برای تصدی این پست دارد، اما برخی شنیده‌ها این موضوع را تکذیب کرد و اعلام شده که تا به حال پیشنهادی در هیچ سطحی به علی طیب‌نیا داده نشده و خود او هم این مساله را رد کرده است.

محمدرضا فرزین، مدیرعامل کنونی بانک کارآفرین گزینه دیگر وزارت اقتصاد است. او در کارنامه خود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت هشتم را دارد و از آنجایی که به محمد مخبر نزدیک است از گزینه‌های جدی این پست به شمار می‌رود. همچنین نام محمد هادی زاهدی وفا استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز از گزینه‌های جدی وزارت اقتصاد است.

هرچند به تازگی گفته می‌شد که سرپرستی کمیجانی بر بانک مرکزی ممکن است تا یک سال دیگر ادامه پیدا کند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که علی صالح‌آبادی دارای مدرک دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق از گزینه‌های ریاست کل بانک مرکزی است، او سابقه درخشانی در ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار دارد، به همین دلیل از وی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست بانک مرکزی نام برده می‌شود.

مهرداد بذرپاش هم از مهمترین گزینه‌های دولت جدید برای وزارت کار و رفاه اجتماعی است، هرچند پیش از این نام او به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران هم مطرح بود، اما از آنجایی که او قبلا سابقه مدیریت بر چند بنگاه اقتصادی را دارد، فعالان اقتصادی معتقدند می‌تواند مدیریت مناسبی برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی، حقوق کارگران و ... داشته باشد.

سید مسعود میرکاظمی که گفته می‌شود از گزینه‌های دولت رئیسی برای سازمان برنامه و بودجه است پیش از این رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی او در سال ۹۶ هم بوده، حال با توجه به اینکه تدوین بودجه تاثیر زیادی بر روند اقتصادی و همچنین پیشبرد طرح‌های عمرانی دارد، این سازمان تقریبا هم وزن وزارتخانه، مورد توجه فعالان اقتصادی و رسانه‌ها قرار گرفته است.

همچنین محمد هادی زاهدی‌وفا رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) هم از گزینه‌های جدی سازمان برنامه و بودجه است. مهم‌ترین سابقه او در دولت نهم معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و از نظر سیاسی هم به سعید جلیلی نزدیک است به طوری که در زمان تصدی سعید جلیلی، عضوی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس جمهور نزدیک به دو هفته فرصت دارد که گزینه‌های پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسهیل در امور کشور و همچنین با در نظر گرفتن شرایط خاص کشور و عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت قبل، احتمالا تیم جدید زودتر از موعد معرفی می‌شوند و نماینده‌های مجلس هم در رای اعتماد به نمایندگان حداکثر همکاری را با دولت خواهند داشت، چراکه به نظر می‌رسد گزینه‌های دولت با تعامل مجلس و دولت و پس از ارزیابی اولیه پیشنهاد می‌شوند.

/موج
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: