bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: برای بخشی از کالا‌های صادراتی به افغانستان باید به دنبال بازار جایگزینی بود، اگر نه ممکن است این کالا‌ها روی دست تولیدکنندگان بماند.
احمدرضا فرشچیان با تشریح ماهیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به افغانستان، اظهار داشت: در بررسی نوع صادرات به افغانستان باید این مساله را مورد توجه قرار داد که افغانستان معمولاً کالا‌هایی با کیفیت پایین را هم می‌پذیرد و نکته دیگر آنکه، به دلیل تحریم‌ها و سایر موانع موجود، افغانستان به محلی برای ترانزیت کالا‌های ایرانی تبدیل شده بود و کالا‌های ایرانی از این کشور به مقاصد دیگر ارسال می‌شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: شاید مسائل پیش آمده در مرز‌های افغانستان سبب شود که صادرکنندگان تلاش مضاعفی را برای صادرات مستقیم محصولات خود به مقاصد اصلی به کار ببندند. واقعیت این است که تجار ایرانی از این مساله که کالاهایشان ترانزیت می‌شد، رضایت چندانی نداشتند. البته صادرکنندگان به افغانستان، صادرکنندگان ایرانی نیستند بلکه معمولاً این تاجران افغانستانی بودند که کالای مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کردند که بخشی از آن به مصارف داخلی این کشور رسیده و بخشی هم به آسیای جنوب شرقی و حتی اروپا صادر می‌شد.

فرشچیان با اشاره به اینکه صادرکنندگان قدیمی و آن‌ها که نسبت به صادرات محصولات با کیفیت اقدام می‌کنند، از نوع صادرات به افغانستان رضایت نداشته‌اند، ادامه داد: صادرات به افغانستان اگرچه برای ایران دارای مزیت است، اما افتخارآمیز نیست. اینکه بازار‌های رده نخست را از دست بدهیم و به بازار افغانستان اکتفا کنیم این افتخار نیست. البته باز هم تاکید می‌کنم که به دلیل مجاورت، صادرات به این کشور برای ایران مزیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه هدف صادرکنندگان ایرانی باید ورود به بازار‌های طراز اول باشد، ویژگی این بازار‌ها را چنین عنوان کرد: بازار‌هایی که محصولات با کیفیت بالا در آن معامله می‌شود و پول بیشتری هم بابت آن پرداخت می‌کنند. در واقع این نوع صادرات ارزآوری بیشتری را هم برای کشور به همراه خواهد داشت. صادرات زمانی افتخارآمیز خواهد بود که کالای ایرانی بتواند در بازار‌های طراز اول، با رقبای بزرگ رقابت کند. اگر نه صادراتی که تولیدکننده، بسته بندی کننده و صادرکننده را به سمت ارائه محصول با کیفیت پایین‌تر سوق دهد، افتخار نیست.

فرشچیان با بیان اینکه به هر حال بخشی از کالا‌های صادراتی ایران دارای بازار مصرف در افغانستان بوده است، توضیح داد: برای این بخش از کالا‌ها باید به دنبال بازار جایگزینی در کشور‌هایی نظیر عراق و کشور‌های حوزه CIS و آسیای میانه بود. اگر نه ممکن است بخشی از کالا‌ها که تا پیش از این به افغانستان صادر می‌شده روی دست تولیدکنندگان بماند.

وی افزود: شاید یکی از دلایلی که خرمای برخی از مناطق کشور از جمله در خوزستان در انبار تولیدکنندگان مانده، کندی تجارت با افغانستان در ماه‌های گذشته بوده باشد. در واقع مشکلات سیاسی در افغانستان سرعت صادرات به این کشور را کاهش داده است.
/دانشجو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: