bazarnews

کد خبر: ۹۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: برداشت ۴۵ هزار تن پسته تازه معادل ۱۵ هزار تن پسته خشک از باغ‌های این شهرستان در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.
علی‌اصغر امامیون روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برداشت این میزان محصول پسته در باغ‌های دامغان و افزایش ۲ برابری آن، به دلیل سال آوری سال گذشته است.

وی با بیان اینکه برداشت محصول پسته امسال از ابتدای مردادماه در باغ‌های شهرستان آغاز شده است، افزود: این شهرستان دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ‌های مثمر هستند.

امامیون تصریح کرد: پسته های شهرستان بیشتر از نوع بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است و سایر رقم های تجاری همچون اکبری، احمدآقایی و کله قوچی به صورت مهاجر در منطقه توسعه یافته است که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن رقم های داخلی، رویکرد باغداران به توسعه آنها یا اصلاح باغ‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آنها به صورت تازه در بازارهای داخلی و خارجی یکی از ویژگی های بارز شهرستان است که علاوه بر گردش مالی سریع موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

امامیون ادامه داد: امسال سه هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه و بین پنج هزار و ۵۰۰ بهره بردار (باغدار) پسته دامغانی توزیع شده است.

وی اظهار داشت: هماهنگی برای جذب تسهیلات مکانیزاسیون، هدایت و راهنمایی بهره برداران جهت جذب تسهیلات، هماهنگی به منظور اجرای طرح‌های های آب و خاک، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال ها، انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه به منظور بررسی وضعیت تغذیه بیماری و آفات و سایر عوامل موثر در عملکرد محصول از دیگر خدمات این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: در این شهرستان ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت است و سالانه بیش از ۵۰% محصول را فرآوری و عرضه می‌کنند.

به‌ گزارش ایرنا، شهرستان دامغان از رویشگاه های اولیه پسته در جهان است و درختان کهنسال نیز در برخی مناطق نشانه همین مساله است، این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان از گذشته باقی بماند و ارتقا یابد.

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

/ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: