bazarnews

کد خبر: ۹۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل، ضمن تاکید بر کاهش چشمگیر ورود کالا‌های قاچاق به بازار موبایل تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل نتایج مثبت طرح رجیستری موبایل، بازارخالی از کالای قاچاق بوده و انتظار می‌رود چنین نتیجه‌هایی را برای تبلت شاهد باشیم.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا عالیان» سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل در گفتگو با بازارنیوز به بررسی وضعیت بازار موبایل، تبلت و تاثیرات اجرای طرح رجیستری بر روی این بازار پرداخت و در این مورد توضیح داد: امسال واردات موبایل بسیار مطلوب بوده و ثبت سفارش‌های قابل توجه‌ای صورت گرفته است؛ در حال حاضر بازار موبایل طی ۴ ماه گذشته بازار کاملا اشباع شده است.

سخنگو انجمن وارد‌کنندگان موبایل ادامه داد: طی یک ماه گذشته یعنی از اواخر تیر و اوایل مرداد تعدادی از مدل‌های برند شیائومی و نوکیا ممنوعیت ورود پیدا کرده اند و این مسئله باعث شده که بخشی از نیاز بازار تامین نشود؛ در کل بازار موبایل در ۵ ماه اخیر اشباع بوده و طی هفته‌های آینده نیز با مشکلی رو به رو نخواهیم بود.

وی در ادامه‌ به طرح رجیستری تبلت‌ها و آثار مثبت این طرح اشاره کرد و گفت: تاکنون طبق آخرین آمار‌ها سالانه ۲.۵ میلیون دستگاه تبلت و یا «موبایل واره ها» وارد کشور شده و مورد استفاده مصرف کنندگان قرا می‌گیرد؛ در گذشته از این ۲.۵ ملیون دستگاه موبایل، ۹۵ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد.

عالیان تاکید کرد: قطعا یکی از نتایج منفی قاچاق کالا به ویژه کالایی مانند موبایل، خروج غیر قانونی درآمد ارزی از کشور است؛ پس از شیوع کرونا و رونق آموزش مجازی، استفاده از تبلت هم افزایش پیدا کرد؛ در نتیجه چنین وضعیتی استفاده از تبلت در میان مردم افزایش یافت و این درحالی بود که از ۹۵ درصد کالای قاچاق در بازار موبایل تبلت‌ها از سهم به سزایی در این زمینه برخوردار بودند.

سخنگو انجمن واردکنندگان موبایل اذعان کرد: هنگامی که در مورد بازار موبایل و تبلت صحبت می‌شود، موضوع ما در مورد بازاری است که تقریبا چند صد میلیون و حتی میلیارد دلار را از سیستم اقتصادی کشور خارج می‌کند، تبعا این خروج ارز اگر به صورت قاچاق باشد نتایج منفی برای نظام اقتصادی کشور به ارمغان می‌آورد.

وی متذکر شد: شرکت‌های واردکننده موبایل جزو اولین دسته از اعضای جامعه هستند که در فرایند واردات موبایل هزینه‌هایی را در قالب عوارض گمرک، تعرفه واردات و از این دست مباحث پرداخت می‌کنند در نتیجه وارداکنندگان در کنار مصرف کننده جزو اولین دسته از خسارت دیدگان کالای قاچاق هستند.

با انجام رجیستری، دولت موبایل‌ها را ضمانت می‌کند

عالیان، در ادامه به مهمترین دلایل اصلی حمایت انجمن وارد کنندگان موبایل از طرح رجیتسری اشاره کرد وگفت: درمرحله نخست این طرح می‌تواند جریان اقتصادی که در فرایند مبادلات بازار موبایل وجود دارد را تمیز و شفاف کند که در نتیجه این هدف می‌تواند از خروج غیرقانونی ارز جلوگیری شود.

سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل تشریح کرد: در مرحله دوم این طرح می‌تواند برای کالای مورد نظر یک نوع اصالت را محیا سازد؛ پس از انجام رجیستری موبایل، ما دیگر در این بازار شاهد موبایل بی اصالتی نبودیم  واکنون پس از گذشت ۲ تا ۳ سال از گذشت طرح رجیستری برای گوشی‌های همراه به طور قطع می‌توان ادعا کرد که ما دیگر موبایل بی اصالت و قاچاق در بازار نداریم.

وی ادامه داد: تا قبل از ماه‌های پیش چنین رویکردی را در تبلت‌ها نداشتیم و تبلت‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند مشمول هیچ نظارتی در زمینه‌های استاندار، اصالت، و ضمانت و گارانتی نمی‌شدند؛ این مولفه‌ها تنها باعث ضایع شدن حقوق مصرف کنندگان می‌شود و در این بین ضربه اصلی را فقط مصرف کننده تحمل می‌کند.

عالیان همچنین خاطرنشان کرد: دولت با اخذ مبالغی تحت عنوان عوارض و تعرفه وارداتی از وارد‌کنندگان سازوکاری را برای ضمانت موبایل  محقق می‌‎سازد که نفع مصرف کنندهد باشد با توجه به این موضوع می‌توان گفت که اجرایی شدن رجیستری در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل اضافه کرد: مصرف‌کننده در نهایت و برای تهیه موبایل مبلغی  را به دولت و یا حتی قاچاقچی به شکل غیر مستقیم پرداخت می‌کند، اما با این تفاوت که دولت خدمات رسمی و قانونی توام با ضمانتی را به مصرف کننده ارائه می‌دهد که قاچاقچی از انجام برای مصرف کننده برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: البته خود دولت به طور مستقیم این خدمات را ارائه نمی‌دهد، اما با نظارت والزام شرکت‌های وارد کننده موبایل، این شرایط خدماتی مطلوب را برای مصرف کنندگان به ارمغان می‌آورد؛ در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف کنندگان به عنوان ناظر این موضوع میان شرکت‌ها و مصرف کننده قرار داد و همه شرکت‌ها را ملزم به اجرای ضمانت ۱۸ ماهه برای مصرف کنندگان کرده است.


 نتیجه رجیستری موفق بوده است

عالیان در ادامه به میزان کالا‌های رجیستری شده دربازارموبایل اشاره کرد و گفت:در حال حاضرتمامی کالا‌های سیم کارت خور یا موبایل واره‌ها مشمول طرح رجیستری شده اند و از ۱۲ مرداد تمامی محصولات موجود در بازار موبایل در این طرح ثبت شده اند؛ البته ساعت‌های هوشمند به دودسته تقسیم می‌شوند و در این طرح ساعت‌های هوشمند سیم کارت خور ئثبت شده و تنها ساعت‌های هوشمندی که سیم کارت فیزکی ندارند و در اصطلاح سیم کار  مجازی دارند مشمول این طرح قرا نگرفته اند.

سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل ادامه داد: درحال حاضر اجرای این طرح هیچ تاثیر بر قیمت محصولات این بازار نداشته و انتظارمان این بود که با اجرای این طرح یک جو هیجانی به بازار وارد شود، اما با توجه به میزان تبلت‌های موجود در بازار این چالش محقق نشد.

وی تاکید کرد: اگر تخصیص ارز هم به موقع صورت بپذیرد، فکر نمی‌کنم مشکلی برای تامین نیاز کشور به تبلت ایجاد شود و علاوه بر این پیشبینی می‌شود که بیش از نیاز مصرف کشور هم تبلت به صورت قانونی وارد شود.

 
طرح رجیستری، کارکرد شفافیت محور دارد

عالیان در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای از فعالین این صنف مخالف اجرای این طرح هستند گفت: بعید می‌دانم اتحادیه و واحد صنفی با طرح رجیستری مخالف باشد چرا که کارد کرد این طرح عاملی برای اجرای شفافیت است در نتیجه کسب و کار‌ها را تمیز و شفاف می‌کند.

 سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل خاطر نشان کرد: در اجرای طرح رجیستری بخش خصوصی نه هزینه‌ای برای آن پرداخت کرده و نه دخل و تصرف و نظارتی بر آن دارد؛ فقط بخش خصوصی با رصدی که  نسبت به بازار داشته از، طرح مذکور کاملا به دفاع می‌پردازد.

وی متذکر شد: به واسطه انسجام و کارکردی که این طرح دارد می‌توان از آن به عنوان یک افتخار یادکرد چراکه این  مسئله تاکنون آثار مفید را برای بازار موبایل به ارمغان آورده است؛   ارزش واردات موبایل سالانه ۲.۵ میلیار دلار شده است و با مجموع واردات تبلت، این آمار رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

عالیان یادآور شد: بازار موبایل، بازر کوچکی نیست و به واسط همین گستردگی اگر بشود این بازار را با استفاده از یک طرح جامع از مرحله واردات تا توزیع و خرده فروشی به یکدیگر پیوند و شفاف کرد یقینا کار بسیار بزرگی انجام شده است.

سخنگو انجمن وارد کنندگان موبایل افزود: تاکنون موضع گیری خاصی علیه طرح رجیستری شاهد نبودم، اما این طرح از همان ابتدا پیدایش موافقان و مخالفان متعددی داشته است و هر دو طرف استدلال‌هایی متفاوتی را داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: موافقان، آینده این طرح را می‌دیدند و با دیدگاهی بلند مدت با این مسئله برخورد می‌کردند و باورشان بر این بود که این طرح می‌تواند آثار مثبتی را بر بازار موبایل ایجاد کند.

علیان در آخر تاکید کرد: از سوی دیگر استدلال برخی از از مخالفان این طرح مبتنی بر این بود که معمول دولت را طرحی را اجرا نمی‌کند که به نفع بخش خصوصی و بازرگان باشد و در این خصوص بر این امر معتقدند که در این طرح برای کسبه محدود‌های متعدی به ارمغان خواهد آمد؛ مجددا تاکید می‌کنم امروز علیرغم آثار مثبت این طرح،  فکر نمیک‌نم کسی از این میان این صنف با طرح رجیستری مخالف باشد.
 
پایان پیام//
برچسب ها: رجیستری ، موبایل ، تبلت ، عالیان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: