bazarnews

کد خبر: ۹۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
استارت آپ TechTics از تولید یک ربات خودرویی خبر داد که برای پاکسازی سواحل مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ این ربات BeBot نام دارد و مبتنی بر هوش مصنوعی و دید رایانه ای است.
به نقل از «inceptivemind»، استارت آپ TechTics نوعی از ربات هوشمند را طراحی کرده است که پاکسازی سواحل اقیانوس‌ها و دریا‌ها را بر عهده خواهد گرفت؛ نام این ماشین رباتیک BeBot است و به طور اخص برای پروژه جهانی ocean ۴۰ طراحی شده است که بدنبال پاکسازی تمامی سواحل کره زمین تا ۲۰۲۵ است.

BeBot که در شمایل یک ماشین کوچک طراحی شده است از انرژی خورشیدی به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند و قادر است در یک ساعت بیش از ۳۰۰۰ متر مربع زمین را پوشش دهد؛ کارایی این ربات ۲۰ الی ۳۰ برابر بیشتر از سایر نمونه‌های بازار و حتی کارگران فعال در بخش پسماند ضایعات بوده که از یک قابلیت مانور شبانه روزی پیوسته برخوردار است.

همچنین، در این ربات از فناوری دید و یا بینایی رایانه‌ای استفاده شده است که وظیفه آنالیز، داد‌های دریافتی را به عهده دارد؛ این فناوری که شبیه سازی شده دید انسانی است به یکی از اصلی‌ترین مولفه کاوش‌های ماشینی تبدیل شده است که به صورت دو بعدی و سه بعدی اطلاعات را پردازش و سپس تصمیم گیری می‌کند.

اما آنچه این فناوری را منحصر به فرد ساخته است، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین به همراه دید رایانه‌ای تعبیه شده در آن است که قادر می‌باشد بدون پشتیبان هر نوع زباله پلاستیکی و غیر پلاستیکی را از هم تفکیک کرده و در محفظه جداگانه‌ای منهدم کند؛ این ربات‌ها با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای شناسایی و پردازش زباله‌ها بر اساس نوع زباله‌ها آموزش دیده است که بر طبق تصاویری از انواع ضایعات مختلف ثبت شده اند.

همچنین، در این ربات از فناوری دید و یا بینایی رایانه‌ای استفاده شده است که وظیفه آنالیز، داد‌های دریافتی را به عهده دارد؛ این فناوری که شبیه سازی شده دید انسانی است به یکی از اصلی‌ترین مولفه کاوش‌های ماشینی تبدیل شده است که به صورت دو بعدی و سه بعدی اطلاعات را پردازش و سپس تصمیم گیری می‌کند.

گفتنی است، هوش بکار رفته در این ربات Machinex نام دارد که توسط استارت آپ SamurAI طراحی شده است؛ این هوش برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ وارد بازار رقابت طرح‌های پاکسازی و انهدام پسماند‌های شهری و ساحلی شد که انحصارا برای تفکیک سازی موارد قابل بازیافت مانند کارتن، بطری‌های پلاستیکی و شیشه آموزش دیده است.

گفتنی است، هوش بکار رفته در این ربات Machinex نام دارد که توسط استارت آپ SamurAI طراحی شده است؛ این هوش برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ وارد بازار رقابت طرح‌های پاکسازی و انهدام پسماند‌های شهری و ساحلی شد که انحصارا برای تفکیک سازی موارد قابل بازیافت مانند کارتن، بطری‌های پلاستیکی و شیشه آموزش دیده است

حرکت این ربات را چرخ‌های زنجیری یا چرخ‌های ممتد که از نوع پالت تانک‌های جنگی است، ممکن می‌سازد؛ در این سیستم چرخ‌ها از طریق ورقه‌های پولادی و یا پلاستیک سخت پیوسته طراحی شده اند و مهمترین مزیت بهره از اینگونه سیستم حرکتی در این ماشین ها، توانایی عبور از مسیر‌های سخت و مسیر‌های بسیار نرم همانند سواحل است چرا که چرخ‌های لاستیکی به سختی می‌توانند وسیله نقلیه را از مناطق سخت عبور دهند. بعلاوه اینکه چرخ‌های لاستیکی بسیار هم آسیب‌پذیر بوده و حتی اگر وسیله نقلیه را از مسیر‌های سخت به سلامت به مقصد برسانند دچار استهلاک شدیدی خواهند شد.

منبع تغذیه این ماشین، انرژی نامحدود خورشیدی است که توسط یک اپراتور کنترل می‌شود؛ پنل‌های فتوولتائیک از نوع پنل آب گرم خورشیدی هستند و با مجموعه‌ای از ماژول‌های PV خورشیدی بر روی سطح این ماشین تعبیه شده اند؛ در هر ماژول بیش از ۲۳۰ وات با راندمان ۸ درصدی تولید انرژی می‌شود که تمامی حرکات ۲۴ ساعتی ربات را پوشش خواهد داد

منبع تغذیه این ماشین، انرژی نامحدود خورشیدی است که توسط یک اپراتور کنترل می‌شود؛ پنل‌های فتوولتائیک از نوع پنل آب گرم خورشیدی هستند و با مجموعه‌ای از ماژول‌های PV خورشیدی بر روی سطح این ماشین تعبیه شده اند؛ در هر ماژول بیش از ۲۳۰ وات با راندمان ۸ درصدی تولید انرژی می‌شود که تمامی حرکات ۲۴ ساعتی ربات را پوشش خواهد داد.

علاوه بر آنچه ذکر شد، در این ربات مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگر‌های فوق پیشرفته به کار گرفته شده اند که با سیستم تشخیص نقطه کور تمامی نواحی اطراف این ربات را کنترل می‌کنند؛ در این ربات نوعی از سنسور‌های اولتراسونیک برد تعبیه شده اند که هرگونه مانع، پرتگاه و چاله را شناسایی می‌کند.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: