bazarnews

کد خبر: ۹۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
اغلب کشور‌های دنیا در حال توسعه به کمک انرژی‌های تجدید پذیر هستند و ایران به دلیل عدم دسترسی به دانش روز دنیا و عدم یکپارچگی نهاد‌های متولی تا حد زیادی از این حوزه فاصله گرفته است و همچنان با مصرف بی‌رویه انرژی‌های تجدیدناپذیر مواجه هستیم.
اصلاح و تقویت مفاد قوانین و مقررات حوزه انرژی و کسب و کار‌های نوین، کاهش فعالیت‌های جزیره‌ای دستگاه‌های داخلی مرتبط، بسترسازی برای راه‌اندازی نهاد‌های مالی دو یا چند جانبه با کشور‌های همسایه در قالب موافقت نامه‌های بین المللی تجدیدپذیرها، از راهکار‌هایی است که نقش ایران در این راستا را پررنگ ترخواهد کرد.

امیرخداداد همدانی در گفتگو با گسترش نیوز اظهارکرد: درخصوص لزوم توجه به انرژی‌های تجدید پذیر بادی گفت که شدت مصرف انرژی در ایران ۱.۵ برابر متوسط جهانی است و متأسفانه کشور ما با انتشار سالیانه ۶۳۲ مگاتن (معادل انتشار دی اکسید کربن) هشتمین کشور تولید‌کننده گاز‌های گلخانه‌ای در جهان است. نبود قوانین و سیاست‌های پایدار در حوزه انرژی و محیط زیست، فرهنگ نامناسب مصرف، توزیع نامناسب امکانات، تجهیزات و فرآیند‌های با راندمان پایین، نگهداری و بهره‌برداری غیر اصولی تجهیزات و تأسیسات، نبود آموزش مناسب، عدم دسترسی به دانش فنی و فناوری روز دنیا و عدم یکپارچگی نهاد‌های متولی در حوزه انرژی از دلایل اصلی فاصله موجود بین کشور ما و کشور‌های پیشرفته دنیا از منظر مدیریت مصرف انرژی است.


پژوهشگر حقوق بین‌الملل با اشاره به تجربیات کشور‌های دنیا در این حوزه افزود: به عنوان نمونه آلمان یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است، به طوری که بر اثر این اتفاق قیمت مصرف برق در آنجا به صورت خودکار منفی می‌شود و تولید انرژی تجدید‌پذیر به‌قدری زیاد شد که هزینه تولید آن بسیار پایین آمد و در برخی ایام حتی به مشتریان برای مصرف برق پول پرداخت می‌شود.

انرژی تجدیدپذیر مساوی با کاهش آلودگی!
مشاور حقوقی استارتاپ‌ها در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیاز فزاینده به منابع انرژی و کاهش منابع سوخت فسیلی، ضرورت سالم نگهداشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت‌های برق‌رسانی و تأمین سوخت برای نقاط روستایی دور افتاده و…، نیاز به استارتاپ‌ها و کسب و کار‌هایی که به این امر مهم بپردازند روز به روز بیشتر حس می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال در اسلواکی کاربران استارتاپ Fuergy، می‌توانند هزینه‌های انرژی خود را کاهش دهند. این کار از طریق مصرف مشارکتی یا با تقسیم انرژی تجدیدپذیر بین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان انجام می‌شود. فناوری انحصاری Fuergy برای استفاده موثرتر از مصرف انرژی به کمک دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مانند لوازم خانگی هوشمند، متصل می‌شود و با ایجاد انرژی خورشیدی اضافی اشخاص می‌تواند، آن انرژی تولید شده را به سایر مصرف‌کنندگان جامعه خود بفروشند و بیش از ۵۰٪ از هزینه‌های انرژی خود را در کسب و کار کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، شور و اشتیاق افراد و سازمان‌ها به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شود، خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباطات بین‌المللی در حوزه فناورانه انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشور، ایجاد ارتباط مناسب بین پژوهشگران داخلی و خارجی، ترغیب ورود منطقی بخش صنعت به حوزه تجدیدپذیرها، ایجاد ارتباط مناسب بین بخش دولتی و خصوصی و بررسی علمی مباحث و رفع چالش‌های موجود در حوزه زیست‌محیطی و انرژی کشور عواملی است که می‌تواند ایران را در این عرصه الگوی برای کشور‌های منطقه کند.

اقدام برای احداث نیروگاه انرژی تجدیدپذیر
مشاور حقوقی استارتاپ‌ها با اشاره به اینکه برای کمک گرفتن از فناوری‌های نوین در بخش انرژی کشور نیازمند نگاه نو هستیم و به همین خاطر استارتاپ‌ها می‌توانند به حوزه انرژی کشور کمک قابل توجهی کنند، توضیح داد: در داخل کشور هم کسب و کار‌های نوین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر رشد یافته‌اند و چندین استارتاپ نیز فعال هستند، به عنوان نمونه در مورد مبلمان شهری که از اِلمان‌های شهر هوشمند به حساب می‌آید و برق خود را از انرژی خورشید می‌گیرند و شرایط را برای شارژ لوازم الکترونیکی و همچنین تبلیغ بر روی مانیتور مبل و یا بدنه آن را فراهم می‌کنند از نتایج فعالیت استارتاپ‌های وطنی است.

خداداد همچنین عنوان کرد: در حوزه رمزارز‌ها و ماینر هم مقامات دولتی باتوجه به فقر برقی کشور پیشنهاد کرده‌اند که فعالان این حوزه، می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر نیروگاه بادی، خورشیدی و برق آبی کوچک اقدام کنند.

این مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه در پایان با اشاره به ضرورت بسترسازی حقوقی فعالیت استارتاپ‌های حوزه انرژی‌های تجدید پذیر اظهارکرد: بیش از ۱۹۵ کشور از جمله ایران، توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس موسوم به «معاهده پاریس» را امضا کردند و برای تحقق این امر دولت ایران موظف است تا پایان سال ۲۰۳۰، ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر احداث کند.

/گسترش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: