bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان ذخیره کنونی آب در مخازن سد‌های خوزستان ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود، پنج هزار و ۳۷۰ میلیارد متر مکعب کاهش دارد.
فرهاد ایزدجو روز چهارشنبه در همایش مدیریت مشارکتی تنش خشکسالی در مجموعه گیت بوستان اهواز که با حضور جمعی از مدیران خوزستان، سمن‌ها و انجمن‌های صنفی کشاورزی برگزار شد بیان کرد: این میزان آب که در پشت سد‌های خوزستان وجود دارد، باید برای مصرف شرب و کشت پاییزه استان برنامه ریزی شود که با این حجم آب کار بسیار سختی است.

وی گفت: ممکن است روز‌های سختی را در پیش‌رو داشته باشیم به همین منظور لازم است که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

ایزدجو ادامه داد: ۹۰ درصد برداشت آب در خوزستان از آب‌های سطحی است به همین منظور استان به شدت در معرض خطر سیلاب و یا خشکسالی قرار می‌گیرد به همین دلیل باید با ایجاد سازوکار مناسب تا جای ممکن تنش‌ها را در این بخش کاهش داد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه در این راه سخت نیاز به همکاری تشکل‌ها و سمن‌ها است افزود: از تشکل‌ها که راه ارتباطی مردم و مسوولان هستند انتظار داریم در این مسیر دشوار همراهی لازم را داشته باشند تا استان را از این بحران عبور دهیم.

ایزدجو بیان کرد: نیاز است که تاب‌آوری خوزستان را در مقابل بحران‌های آبی و خشکسالی افزایش دهیم و برای انجام این کار باید مردم از الگو‌هایی که تعریف می‌شود به درستی استفاده کنند به عنوان مثال الگوی کشت در زمان خشکسالی تعریف شده و به کشاورزان خوزستان نیز اعلام شد، اما متاسفانه همکاری در این بخش چندان مناسب نبود.

لزوم کاهش وابستگی به تولید برق آبی

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وابستگی کشور به تولید برق آبی گفت: باید برای ایجاد تعادل در مدیریت مصرف آب و تولید برق، این وابستگی را کاهش داد.

وی افزود: باید تولید برق از سایر روش‌ها و ظرفیت‌ها از جمله نیروگاه‌ها را نسبت به تولید برق آبی افزایش داد تا بتوان در رهاسازی و مدیریت مصرف آب به درستی عمل کرد و تداخلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیم، خشکسالی پی در پی خواهیم داشت و آورد آب سد‌ها نیز روند کاهشی را خواهد داشت به همین دلیل باید با همفکری و همدلی تبعات این مشکلات را در استان کاهش داد.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز بیان کرد: این همایش به منظور ایجاد تعامل هر چه بیشتر بین مدیران استان و انجمن‌ها و سمن‌ها و در نهایت ارتباط هر چه بیشتر با مردم برای مدیریت هر چه بهتر و بیشتر مصرف آب در استان برگزار شده است.

علی شهبازی ادامه داد: همه پذیرفته‌اند که خوزستان با خشکسالی روبه رو شده و شرایط ذخیره آبی استان بحرانی است وبا فرض اینکه این تنش آبی تا پاییز ادامه داشته باشد باید کارگروه‌های تخصصی برای مدیریت هر چه بیشتر آب را تشکیل داد.

وی گفت: این همایش در پنج محور تاسیسات و سازه‌های آبی، مصرف و تقاضای آبی، برنامه ریزی کیفی منابع آب با رویکرد زیست محیطی، برنامه ریزی کمی منابع آب و مشارکت مردمی در مدیریت تنش خشکسالی برگزار شده که به مدت ۱۰ روز حول محور‌های اعلام شده نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود و در نهایت نتیجه حاصل شده برای مدیریت مصرف آب در پاییز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خوزستان در ۱۵ سال گذشته (غیر از سال آبی ۹۸-۹۷) با خشکسالی روبه رو بوده است. سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بود و مسوولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده بودند.

سازمان آب و برق خوزستان با توجه کاهش چشمگیر حجم آب پشت سد‌های خوزستان و احتمال ادامه خشکسالی تا فصل پاییز همایشی را به منظور همفکری با کارشناسان و انجمن‌ها و سمن‌ها به منظور مدیریت هر چه بهتر آب در استان برگزار کرده است.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی و خشکسالی روبه رو شده است و کشاورزان و دامداران زیادی در پایین دست رودخانه‌ها به ویژه در حوضه رودخانه کرخه دچار ضرر و زیان شدند به همین دلیل دولت اعتباری را برای جبران خسارت خشکسالی در استان به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص داد.

/ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: