bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
صبح پارسی امروز میزبان یکی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه مسکن بود و با موضوع سیاست‌های مسکن در کشور‌های مختلف دنیا به روی آنتن زنده شبکه جهانی جام جم رفت.
گروه راه و مسکن بازارنیوز: محمدرضا عبدلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سیاست گذاری سیستمی در تامین مسکن گفت:" عوامل مختلفی در تولید مسکن نقش دارند که ما بتوانیم ساخت و عرضه متناسبی داشتیم. از عوامل اثرگذار در این موضوع می‌توان به تاسیسات زیربنایی، خدمات روبنایی، تامین مصالح ساختمانی، بحث منابع مالی که از طریق پرداخت تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌گیرد. بحث دیگر بحث تامین زمین است که در کشور‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی دارد. در بعضی از مناطق بحث تامین اراضی درون شهری است، بعضی مواقع متصل به درون شهری است و در مواقعی هم خارج از شهر‌ها است که در این چندین سال تجربه شهرک سازی را داشتیم. "



وی در ادامه گفت:" همه این سیاست‌ها باید باهم هماهنگ باشند و سرمایه گذاری‌های زیادی نیز انجام بگیرد. برخی از کشور‌ها شهرای جدید بنا می‌کنند که گاه موفق و گهی ناموفق هستند. نظام شهرسازی باید مطابق با فرهنگ و نظام اجتماعی باشد. "



این کارشناس درباره بحث مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی توضیح داد:" این دو واژه در برخی از مواقع به جای هم یا کلا اشتباه به کار می‌روند. مسکن حمایتی برای دهک‌های میانی جامعه است که با تسهیلات با نرخ کم نظام اقتصادی به این دهک‌ها کمک می‌کند تا مسکن خودشان را تامین کنند که ما در ایران این موضوع را داریم. مسکن اجتماعی، اما برای گروهی است که حتی با حمایت‌های دولتی هم قادر به تامین مسکن نیستند و کمک‌های بیشتری نیاز است. در کشور ما این بحث با حمایت و کمک کمیته امداد در حال انجام است. "



وی در ادامه افزود:" دولت‌های مختلف تلاش‌های بسیاری داشتند، ولی باید بیشتر شود. تحولات اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که بحث بین اقتصاد مسکن و برنامه ریزی مسکن متعادل باشذ و بتوان تقاضا و عرضه را برابر کرد. "



عبدلی درخصوص بازار مسکن متکی به تولید گفت که بحث تامین مسکن به تولید متکی است که می‌توان با کمک بخش خصوصی یا دخالت دولت این شرایط را ایجاد کرد. ما باید شرایط و تسهیلات را جوری بچینیم که واحد‌ها به بازار عرضه شوند. ناملایماتی هم در این زمینه وجود دارد که می‌توان به سوداگری در بازار مسکن در برخی از کشور‌ها به آن اشاره کرد. در برخی از کشور‌ها برای جلوگیری از این سوداگری‌ها بحث مالیات مسکن مطرح شده تا بتوان تعداد بیشتری واحد مسکونی را به بازار عرضه کرد. تا زمانی که عرضه و تقاضا برابر نباشند، مشکلاتی به وجود می‌آید. سیاست‌ها باید به سمت افزایش مسکن بروند البته باید دقت کرد که این مسکن برای چه کسی و کجا ساخته می‌شوند، ما باید تولیداتی که انجام شده را حمایت کنیم تا به بازار عرضه شوند. "



وی با اشاره به نظام مالیاتی در کشور‌های مختلف هم گفت:" این موضوع در کشور‌های مختلف با هدف‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. بر برخی از نقاط هدف از نظام مالیاتی کسب درآمد برای تامین درآمد دولت‌های ملی و محلی است. مثلا در برخی از نقاط که شهردای دولت محلی است، در قبال دریافت مالیات از شهروندان، خدمات را به آن‌ها عرضه می‌کند. در مناطق دیگر مالیات برای دولت ملی درآمد تولید می‌کند. مثلا در کشور‌هایی که دولت در امر تامین مسکن دخالت دارد این مالیات به دولت کمک می‌کند تا بحث عرضه و تقاضا را متعادل باهم پیش ببرد برای قشر ضعیف مسکن بسازد. "

عبدلی درباره مالیات‌های مختلف گفت که ما چند نوع مالیات داریم، مالیات بر اراضی بایر مسکونی، مالیات برای نقل و انتقال، مالیات عایدی، مالیات بر خانه‌های گران قیمت و لوکس.



وی در ادامه افزود:" بازار مسکن باید به سمتی برود که که ساخت و ساز طبق الگوی مسکن باشد و از رفتن به سمت ساخت خانه‌های گران قیمت که سودآوری دارند جلوگیری شوند. باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که خانه‌های لوکس مالیات پرداخت کنند که گرایش به سمت این نوع ساخت کمتر شود. "



عبدلی درباره موضوع مسکن در خارج از کشور گفت:" این بحث بستگی به کشورف شرایط اقتصادی و موقعیت مکانی دارد. معمولا در اکثر کشور‌هایی جاذب جمعیت نیستند، مشکل گرانی مسکن وجود دارد و شهروندان مجبورند به حومه شهر‌ها بروند تا بتوانند مسکن خوبی داشته باشند. این مشکل در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد. "



محمدرضا عبدلی در پایان صحبت هایش در صبح پارسی گفت که ما اگر بخواهیم تولید و تامین مسکن را رونق بدهیم، باید به بحث‌هایی در زمینه اشتغال و رشد ناخالصی توجه شود. ما باید بتوانیم تولید و تامین مسکن را بومی کرده و مطابق با فرهنگ و وجهه اجتماعی خودمان جلو ببریم و از کپی برداری از کشور‌های دیگر پرهیز کنیم.



در بخش مذهبی صبح پارسی که به مناسبت ماه محرم به این برنامه اضافه شده، مهدی رضوانی کارشناس مذهبی و پژوهشگر درباره بلا‌هایی که امروزه به آن‌ها گرفتاریم و نحوه مواجهه با آن گفت:" برخی از بلا‌ها به واسطه قصور خود ما و برخی دیگر به واسطه گناه بوجود می‌آیند. بلا‌هایی هم هستند که برای بالا بردن اجر و قرب و نزدیکی به خدا حادث می‌شوند، مثل واقعه عاشورا. در مواجهه با بلا باید صبر کرد. مهمترین عامل صبر است. اگر کسی بی طاقت و کم صبر است استغفار کند و نماز بخواند و در نهایت هم استجار کردن راهی برای در برابر بلا قرار گرفتن است. مذهب آمده تا راهی برای رسیدن به خدا باشد، ذکر آیه شریف انا لله و انا الیه راجعون یکی از ذکر‌هایی است که در برابر بلا بسیار چاره ساز است. "



بخش ورزش صبحگاهی، یکی از قسمت‌های ثابت برنامه صبح پارسی است که توسط مربیان مطرح تیم‌های ملی انجام می‌گیرد. در بخش میز خبر امروز هم اخبار مختلفی از گوشه و کنار دنیا، بررسی و گفته می‌شود.



برنامه صبحگاهی صبح پارسی از دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت ۹ صبح به وقت ایران به مدت ۷۵ دقیقه و به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی و اجرای شمیم علیزاده به عنوان مجری اصلی و هدیه بیدی مجری میز خبر، با بخش‌های متنوع و مهمانانی از حوزه‌های مختلف از قاب شبکه جهانی جام جم مهمان خانه ایرانیان سراسر دنیا است.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: