bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
درگفتگو با بازار نیوزمطرح شد؛
یک اقتصاددان گفت: امروزه علیرغم تاثیر مهم پایانه‌های فروشگاهی در ایجاد شفافیت اقتصادی، تمامی دست فروشان کارت‌خوان دارند، اما برخی از پزشکان و وکلا هنوز اقدامی برای اخذ کارت‌خوان نکرده‌اند.

گروه بورس، بانک و بیمه_ سعید ترکاشوند؛ «میرهادی رهگشای» پژوهشگر اقتصادی درگفتگو با بازارنیوز به موضوع پایانه‌های فروشگاهی و تاثیر قانونی بر همین نام در راستای افزایش شفافیت‌های درآمد‌های واحد‌های صنفی اشاره و در تشریح این مسئله گفت: در خصوص اجرای شفافیت‌های اقتصادی باید ابتدا به این نکته اشاره داشت که تاکنون دولت‌های قبلی، به ویژه دو دولت گذشته، در زمینه شفاف‌سازی درآمد مردم چه در  حوزه شخصیت‌های حقیقی و چه در شخصیت‌های حقوقی واقعا کم‌کاری کرده اند.

این اقتصاددان افزود: با توجه به کسری بودجه و وضعیت فروش نفت، شفاف‌سازی درآمد‌ها یکی از حیاتی‌ترین کار‌ها و ماموریت‌های دولت آینده خواهد بود؛ در بسیاری از کشور‌ها  تا ۹۰ درصد درآمد‌های دولت از طریق درآمد‌های مالیاتی حاصل می‌شود و این مسئله جز با اجرای عدالت اجتماعی میسر نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌نیاز این امر این است که اخذ مالیات از افراد حقوقی و حقیقی به طور یکسان و برابر انجام شود و اجرای این امر مهم مستلزم این است که درآمد‌های عام مردم و کسبه برای نهاد‌های مسئول شفاف شود و سپس نظارت بر پایانه‌های فروش اولین گامی است که باید در این راستا برداشته شود.

رهگشای در ادامه به میزان پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که پایانه فروشگاهی متعددی در بسیاری از  واحد‌های صنفی  وجود دارد؛ به نظر می‌رسد برخی از افراد فکر می‌کنند با تعداد دستگاه‌های بیشتر می‌تواند نظارت و شفافیت را افزایش داد، اما باید گفت که چنین اندیشه‌ای کاملا غلط و این موضوع مستلزم کیفیت بیشتر است نه کمیت بیشتر.

این پژوهشگر اقتصادی توضیح داد: کمیت دستگاه‌های کارت‌خوان یک بحث است و نوع استفاده از این دستگاه‌ها برای ایجاد شفافیت در محاسبه درآمد‌های واحد‌های صنفی و اخذ مالیات موضوع دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ اکنون برخی از واحد‌های صنفی هستند که حتی با داشتن ۳ تا ۴ پایانه فروشگاهی از طریق راه‌های دیگر بخشی از درآمد خود را مخفی نگه می‌دارند.

وی خاطر نشان کرد: رصد تراکنش‌ها و اتصال پایگاه داده‌ها به یکدیگر از مهمترین مولفه‌هایی است که باید در سازوکار و نحوه کارکرد پایانه‌های فروشگاهی به اجرا درآمده و به طریق آن بتواند شفافیت‌های لازم را به ارمغان آورد.

حتی دستفروش‌ها هم کارت‌خوان دارند!

رهشگای در ادامه به دستگاه‌های کارت‌خوانی که در اختیار بسیاری از دستفروشان قرار دارد، اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر پایانه‌های فروشگاهی در دسترس بسیاری از دستفروشان سطح شهر قرار دارد که می‌تواند همین موضوع آثار منفی را به ارمغان بیاورد چرا که این دستگاه‌ها باید در اماکنی قرار گیرد که شغل مشخص، تراکنش مشخص و مالیات‌های معینی داشته باشد و از همه مهمتر متعلق به کسی باشد که از هویت حقیقی سالمی برخوردار باشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: نکته جالب این است که بسیاری از دستفروشان کارت‌خوان دارند، اما هنوز بسیاری از پزشکان و وکلا اقدامی به اخذ کارت‌خوان نکرده و طبق آخرین اطلاعات این قانون به صورت کامل اجرا نشده است.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: