bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان گفت: ۲۴۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال از صندوق توسعه ملی سال ۹۹ برای اجرای طرح در ۱۷ حوضه آبخیز استان اعتبار صرف شد.
حسن غلامی افزود: طرح‌های اجرایی از ۱۷ حوضه آبخیز از محل اعتبارات صندوق توسعه در سال ۱۳۹۹ شامل حوزه چنداب و حبله رود شهرستان گرمسار، حوزه ده نمک و حبله رود شهرستان آرادان، حوزه آبگرم و حبله رود شهرستان سرخه، حوزه آسوران-جاشلوبار، چاشم و هیکوه شهرستان مهدیشهر، حوزه اگره ،کلاته و آستانه شهرستان دامغان، حوزه سورخان، دهملا، ابرسج-میقان و ابر شهرستان شاهرود، حوزه ارمیان، قدس، سودآغلن-باغچه و دشت دانیال شهرستان میامی است.

وی بیان کرد: ۱۲۳ سازه آبخیزداری و آبخوانداری سال ۹۹ برای مهار و حفظ ۱.۴ میلیون مترمکعب سیلاب و رواناب به اجرا درآمد، طرحهای آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب وجلوگیری از فرسایش خاک در ۱۷ حوزه استان سمنان سال گذشته اجرای شد.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان اضافه کرد که با اجراشدن ۱۲۳ سازه از محل اعتبارت صندوق توسعه سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰۶ هزار مترمکعب حجم مخزن ایجاد شد که این حجم مخزن سالانه بیش از یک میلیون و۴۰۰ هزار مترمکعب سیل را کنترل و خسارت به پایین دست جلوگیری می کند و از طرفی باعث می شود سالانه بیش از ۱۲۲ هزار مترمکعب آبخوان های سطح استان تغذیه شود.

وی بیان کرد: فعالیت‌های آبخیزداری با اهداف مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل هرزآب‌ها، کنترل سیلاب و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی، ارتقاء آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم و توسعه فعالیت‌های مطالعاتی اجرا می‌شود.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تاکید کرد: ۱۲۳ سازه شامل سازه خاکی، سنگ و ملات، و گابیون، با هدف کنترل سیلاب، تغذیه آبخوان ها و جلوگیری از فرسایش خاک در سال ۱۳۹۹ اجرا شد.

غلامی گفت: حجم عملیات اجرایی در سال ۹۹ بیش از ۱۰۳ هزار مترمکعب بود که به تفکیک شامل بیش از۶۷ هزار مترمکعب خاکی، بیش از ۳۵ هزار مترمکعب سنگ و ملات، ۶۰۸ مترمکعب سرریز سنگ و ملاتی، ۶۸۰ متر مکعب گابیون و ۲۰۰ مترمربع بند سبک اجرا شد.

وی گفت: عملیات آبخیزداری در ۳ بخش مکانیک، بیومکانیک و بیولوژیک از جمله جنگل‌کاری، مرتعداری، ایجاد پوشش گیاهی در سطح خاک، احداث بندها و سدهای خاکی، چاله‌های فلسی، تورکینست و عملیات‌های سازه‌ای در راستای جلوگیری از هدررفت روان‌آب در بارش‌ها، کمک به تغذیه سفره‌های زیرزمینی، ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و رسوبات است.

آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش عوامل تخریب‌ منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی ، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی تاثیرگذار است.

/ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: